Kunnallisen liikelaitoksen riskienhallinta case: Tampereen kaupunki
NIEMINEN, RIIKKA ELINA (2007)
NIEMINEN, RIIKKA ELINA
2007
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-12-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17506
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17506
Tiivistelmä
Kunnallishallinnossa on viime vuosien aikana lisääntynyt keskustelu sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan tarpeellisuudesta. Kunnallishallinnossa sisäiselle valvonnalle ja riskienhallinnalle ei kuntalaissa aseteta vaatimuksia. Riskienhallinta on myös kuntaorganisaatiossa osa hyvää johtamis- ja hallintotapaa ja sen avulla pyritään varmistamaan tavoitteiden saavuttaminen sekä kunnan palvelutuotannon tehokkuus.
Kunnallinen liikelaitos on osa kunnan palvelutuotantoa ja se toimii kunnan ohjauksessa. Kunnanvaltuusto asettaa liikelaitoksille talousarviossaan kunnan sijoittamalle pääomalle tuottotavoitteet, joiden saavuttamisen varmistamisessa liikelaitokset hyödyntävät riskienhallintaa.
Kunta asettaa myös vaatimuksia liikelaitosten riskienhallinnalle. Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, miten kunta ohjaa liikelaitostensa riskienhallintaa, ja mitä vaatimuksia se sille asettaa. Tämän lisäksi liikelaitosten riskienhallintaa verrataan kokonaisvaltaiseen riskienhallinnan COSO ERM -viitekehykseen.
Tutkimustulosten mukaan liikelaitosten riskienhallintaa ohjaa kunnan sisäisen valvonnan ja hyvän johtamis- ja hallintotavan -ohje, kaupunginvaltuuston asettama liikelaitosten johtosääntö ja kaupungin riskipolitiikka. Liikelaitoksien riskienhallintasuunnitelmien hyväksyminen on osa liikelaitoksen johtokunnan tehtäviä. Riskienhallinnan käytännön toteutuksesta vastuu on puolestaan liikelaitoksissa liiketoimintayksiköiden esimiehillä. Liikelaitosten riskienhallinta ei kaikilta osin vielä vastaa COSO ERM -viitekehyksen mukaista kokonaisvaltaista riskienhallintaa.
Avainsanat: Riski, riskienhallinta, hyvä johtamis- ja hallintotapa, corporate governance, kunta, kaupunki, julkishallinto
Kunnallinen liikelaitos on osa kunnan palvelutuotantoa ja se toimii kunnan ohjauksessa. Kunnanvaltuusto asettaa liikelaitoksille talousarviossaan kunnan sijoittamalle pääomalle tuottotavoitteet, joiden saavuttamisen varmistamisessa liikelaitokset hyödyntävät riskienhallintaa.
Kunta asettaa myös vaatimuksia liikelaitosten riskienhallinnalle. Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, miten kunta ohjaa liikelaitostensa riskienhallintaa, ja mitä vaatimuksia se sille asettaa. Tämän lisäksi liikelaitosten riskienhallintaa verrataan kokonaisvaltaiseen riskienhallinnan COSO ERM -viitekehykseen.
Tutkimustulosten mukaan liikelaitosten riskienhallintaa ohjaa kunnan sisäisen valvonnan ja hyvän johtamis- ja hallintotavan -ohje, kaupunginvaltuuston asettama liikelaitosten johtosääntö ja kaupungin riskipolitiikka. Liikelaitoksien riskienhallintasuunnitelmien hyväksyminen on osa liikelaitoksen johtokunnan tehtäviä. Riskienhallinnan käytännön toteutuksesta vastuu on puolestaan liikelaitoksissa liiketoimintayksiköiden esimiehillä. Liikelaitosten riskienhallinta ei kaikilta osin vielä vastaa COSO ERM -viitekehyksen mukaista kokonaisvaltaista riskienhallintaa.
Avainsanat: Riski, riskienhallinta, hyvä johtamis- ja hallintotapa, corporate governance, kunta, kaupunki, julkishallinto