Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vuorovaikutteista teknologiaa opiskelleiden toimenkuvat ja koulutuksen kehittäminen

HUOTARI, JAANA (2007)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
gradu02177.pdf (465.1Kt)
Lataukset: 



HUOTARI, JAANA
2007

Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-12-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17458
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma keskittyy kartoittamaan missä ja minkälaisissa työtehtävissä

vuosien 2000–2006 välillä Tampereen yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitokselta,

sekä tietojenkäsittelyopista että erityisesti vuorovaikutteisen teknologian

maisteriohjelmasta valmistuneet opiskelijat ovat tällä hetkellä.

Kyselytutkimuksella selvitettiin mitä taitoja heiltä työssä tällä hetkellä vaaditaan ja

miten tyytyväisiä he ovat opiskelussa saatuihin tietoihin suhteessa työn vaatimuksiin.

Kyselytutkimuksen perusteella saatiin esiin kehityskohteita nykyisen koulutuksen

kehittämiselle.

Tulosten perusteella kyseiset valmistuneet ovat työllistyneet hyvin koulutusta

vastaavaan työhön heti valmistumisen jälkeen ja he tekevät joko yleisesti

ohjelmistosuunnitteluun tai käytettävyyteen liittyvää työtä. Työssään heiltä vaaditaan

useiden teknisten taitojen lisäksi myös monia yleisiin työelämävalmiuksiin liittyviä

taitoja.

Tärkeätä koulutuksen kehittämiselle ovat monipuolisuuden ja

käytännönharjoittelun lisääminen siten, että koulutus vastaa työelämän todellisia

tarpeita. Tutkimuksen mukaan hyvän IT-alan ja käytettävyysalan koulutuksen tulisi

tarjota sekä yleisten työelämävalmiuksien että ohjelmistokehityksen ja

projektinhallintataitojen harjoittelua käytännössä, laajaa perusteknistä osaamista,

käytettävyystyössä vaadittavia taitoja teknisen osaamisen ohella ja vapautta valita

erityisosaamisalueita tukien opiskelijan omia mielenkiinnon kohteita.

Avainsanat ja -sanonnat: käytettävyys, käyttäjälähtöinen suunnittelu, käytettävyyden

alan työnkuva, toimenkuva, toimenkuvatutkimus, koulutuksen kehittäminen
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [32831]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste