Kiertokoulu dementoituvasta läheisestään huolehtivan puolison tukipalveluna -Omaishoitajien kokemuksia Sopimusvuorisäätiön Kiertokoulu-projektista
PIETILÄINEN, KATI (2007)
PIETILÄINEN, KATI
2007
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-11-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17432
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17432
Tiivistelmä
Tampereella toimiva Sopimusvuorisäätiö on tarjonnut dementoituville ikäihmisille palveluita vuodesta 1991. Sopimusvuorisäätiön Kiertokoulu-projekti on RAY:n rahoituksella toimiva projekti, jonka tarkoituksena on kehittää uusi toimintamalli sopeutumisvalmennuskurssin järjestämiseksi dementoituvalle henkilölle ja hänen kanssaan asuvalle läheiselle. Työskentely tapahtuu moniammatillisessa neljän henkilön tiimissä, jonka ensisijaisena työskentelymuotona ovat tukea antavat kotikäynnit.
Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli tuottaa dementoituvasta läheisestään huolta pitävien puoliso-omaishoitajien kokemukseen perustuvaa tietoa Sopimusvuorisäätiön Kiertokoulu-projektista tuen tarjoajana. Tätä kautta tutkimuksen tavoitteena oli edelleen kehittää Kiertokoulun toimintaa ja dementiatyötä. Tutkimustehtävänä oli kuvata omaishoitajien kokemuksia Kiertokoululta saamastaan tuesta. Omaishoitajan näkökulman huomioiminen on tärkeää, sillä Kiertokoulun tarjoama tuki kohdistuu koko perheeseen, vaikka palvelun lähtökohtana onkin dementiasta kärsivä henkilö yksilöllisine tarpeineen.
Tutkielman lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimusaineisto koostui yhdeksän (N=9) Kiertokouluun vuosina 2004-2005 osallistuneen puoliso-omaishoitajan teemahaastattelusta. Iältään haastateltavat olivat 53─83-vuotiaita. Aineisto analysoitiin käyttäen menetelmänä induktiivista sisällönanalyysiä. Analyysin lopputuloksena haastatteluiden pohjalta muodostui yhdeksän keskeistä Kiertokoulun tarjoaman tukipalvelun ulottuvuutta, jotka kuvaavat omaishoitajien kokemuksia Kiertokoululta saamastaan tuesta. Toinen osa tutkimustuloksista sisältää Kiertokoulun kehittämishaasteet omaishoitajien näkökulmasta.
Tutkimustulosten mukaan Kiertokoulun tarjoama tuki edistää omaishoitajien henkistä jaksamista, tarjoaa hyödyllistä tietoa ja ohjausta sekä helpottaa konkreettisesti arjesta selviytymistä dementoituvan puolison kanssa. Kiertokoulun tarjoama tuki koetaan turvallisuutta lisääväksi, osallistuvaksi ja aktiiviseksi, tasavertaisuutta ilmentäväksi ja pariskuntakeskeiseksi. Tarjottu tuki on omaishoitajien kokemusten mukaan asiantuntevaa ja sitä pidetään tarpeellisena. Tutkimustulosten perusteella kehittämishaasteiksi nousevat muun muassa palvelun saatavuuden, tarpeenmukaisten rinnakkaispalveluiden ja tuen jatkuvuuden turvaaminen sekä palvelun oikea ajoitus. Haastatteluiden kautta välittyi voimakkaasti Kiertokoulun työntekijöiden kokonaisvaltainen työote. Myös tukipalvelun suuntaaminen asiakkaan omaan kotiin, arjen ympäristöön, nähtiin merkityksellisenä. Kiertokoulu tarjoaa tamperelaisille dementiaperheille arvokasta tukea osana vanhus- ja dementiatyön avopalveluita.
Avainsanat: dementia, Kiertokoulu-projekti, omaishoitaja, Sopimusvuorisäätiö, sosiaalinen tuki
Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli tuottaa dementoituvasta läheisestään huolta pitävien puoliso-omaishoitajien kokemukseen perustuvaa tietoa Sopimusvuorisäätiön Kiertokoulu-projektista tuen tarjoajana. Tätä kautta tutkimuksen tavoitteena oli edelleen kehittää Kiertokoulun toimintaa ja dementiatyötä. Tutkimustehtävänä oli kuvata omaishoitajien kokemuksia Kiertokoululta saamastaan tuesta. Omaishoitajan näkökulman huomioiminen on tärkeää, sillä Kiertokoulun tarjoama tuki kohdistuu koko perheeseen, vaikka palvelun lähtökohtana onkin dementiasta kärsivä henkilö yksilöllisine tarpeineen.
Tutkielman lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimusaineisto koostui yhdeksän (N=9) Kiertokouluun vuosina 2004-2005 osallistuneen puoliso-omaishoitajan teemahaastattelusta. Iältään haastateltavat olivat 53─83-vuotiaita. Aineisto analysoitiin käyttäen menetelmänä induktiivista sisällönanalyysiä. Analyysin lopputuloksena haastatteluiden pohjalta muodostui yhdeksän keskeistä Kiertokoulun tarjoaman tukipalvelun ulottuvuutta, jotka kuvaavat omaishoitajien kokemuksia Kiertokoululta saamastaan tuesta. Toinen osa tutkimustuloksista sisältää Kiertokoulun kehittämishaasteet omaishoitajien näkökulmasta.
Tutkimustulosten mukaan Kiertokoulun tarjoama tuki edistää omaishoitajien henkistä jaksamista, tarjoaa hyödyllistä tietoa ja ohjausta sekä helpottaa konkreettisesti arjesta selviytymistä dementoituvan puolison kanssa. Kiertokoulun tarjoama tuki koetaan turvallisuutta lisääväksi, osallistuvaksi ja aktiiviseksi, tasavertaisuutta ilmentäväksi ja pariskuntakeskeiseksi. Tarjottu tuki on omaishoitajien kokemusten mukaan asiantuntevaa ja sitä pidetään tarpeellisena. Tutkimustulosten perusteella kehittämishaasteiksi nousevat muun muassa palvelun saatavuuden, tarpeenmukaisten rinnakkaispalveluiden ja tuen jatkuvuuden turvaaminen sekä palvelun oikea ajoitus. Haastatteluiden kautta välittyi voimakkaasti Kiertokoulun työntekijöiden kokonaisvaltainen työote. Myös tukipalvelun suuntaaminen asiakkaan omaan kotiin, arjen ympäristöön, nähtiin merkityksellisenä. Kiertokoulu tarjoaa tamperelaisille dementiaperheille arvokasta tukea osana vanhus- ja dementiatyön avopalveluita.
Avainsanat: dementia, Kiertokoulu-projekti, omaishoitaja, Sopimusvuorisäätiö, sosiaalinen tuki