KAHDEN ERILAISEN TYÖPISTEEN VAIKUTUS KOULULAISTEN FYYSISEEN KUORMITTUMISEEN – KOKEELLINEN TUTKIMUS
NYBERG, MIKA (2007)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
NYBERG, MIKA
2007
Kansanterveystiede - Public Health
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
Hyväksymispäivämäärä
2007-11-26Tiivistelmä
Yksilön edellytyksien ja työn kuormittavuuden välillä tulisi vallita tasapaino. Ergonomisilla kalusteilla voidaan vähentää tuki- ja liikuntaelimistön kuormittumista ja ehkäistä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien syntymistä niin työpaikoilla kuin kouluissakin.
Pro gradu tutkielma koostuu kahdesta osiosta: kirjallisuuskatsauksesta ja Työ ja ihminen aikakausikirjaan lähetetystä tutkimusartikkelista. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan koululaisten tuki- ja liikuntaelimistön oireita ja EMG (elektromyografia) tutkimusmenetelmää. Artikkelin tavoitteena oli selvittää kahden eri työpisteen (vanha ja uusi) vaikutusta koululaisten fyysiseen kuormittumiseen kirjoitus ja lukemistehtävän aikana.
Tutkimuksen koehenkilöinä olivat kymmenen yläasteen kahdeksannen luokan tyttöä. Kuormittumisen arvioinnissa käytettiin Ovako Working-Posture Analysis System (OWAS) menetelmää työasentojen arviointiin, lihasaktiviteettia mitattiin EMG:n avulla ja koettua fyysistä kuormittumista selvitettiin Visual analogue scale (VAS) menetelmän avulla.
Selän asento oli uudessa työpisteessä suorempi kuin vanhassa työpisteessä sekä lukemisen että kirjoittamisen aikana. Niskan asennon suhteen uudessa ja vanhassa työpisteessä ei ollut eroa. Niskan etukumarien asentoja esiintyi enemmän lukemisessa, kirjoittamisessa niskan sivulle taipuneet tai kiertyneet asennot olivat yleisempiä. Kirjoitustehtävän aikana hartia- ja olkapäälihasten lihasaktiviteetit olivat pienemmät uudessa työpisteessä. Lukemisen aikana lihasaktiviteettien erot eivät olleet suuria. Oppilaat kokivat uuden työpisteen kuormittavan enemmän käsiä, jalkoja sekä ristiselkää.
Ryhmätasolla eri työpisteiden väliset erot lihasaktiviteetissa, työasennoissa ja koetussa kuormittumisessa olivat pieniä, mutta yksilöillä erot olivat suuria. Uudenmallisen työpisteen käyttöönottoon tulisi liittää aina ergonomiaohjaus ja säännöllisesti toistuva mitoituksen seuranta, jotta uudesta työpisteestä saataisiin mahdollisimman suuri hyöty oppilaille.
Avainsanat: pöytä, tuoli, lihasaktiviteetti, työasento, koululaiset, ergonomia
Pro gradu tutkielma koostuu kahdesta osiosta: kirjallisuuskatsauksesta ja Työ ja ihminen aikakausikirjaan lähetetystä tutkimusartikkelista. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan koululaisten tuki- ja liikuntaelimistön oireita ja EMG (elektromyografia) tutkimusmenetelmää. Artikkelin tavoitteena oli selvittää kahden eri työpisteen (vanha ja uusi) vaikutusta koululaisten fyysiseen kuormittumiseen kirjoitus ja lukemistehtävän aikana.
Tutkimuksen koehenkilöinä olivat kymmenen yläasteen kahdeksannen luokan tyttöä. Kuormittumisen arvioinnissa käytettiin Ovako Working-Posture Analysis System (OWAS) menetelmää työasentojen arviointiin, lihasaktiviteettia mitattiin EMG:n avulla ja koettua fyysistä kuormittumista selvitettiin Visual analogue scale (VAS) menetelmän avulla.
Selän asento oli uudessa työpisteessä suorempi kuin vanhassa työpisteessä sekä lukemisen että kirjoittamisen aikana. Niskan asennon suhteen uudessa ja vanhassa työpisteessä ei ollut eroa. Niskan etukumarien asentoja esiintyi enemmän lukemisessa, kirjoittamisessa niskan sivulle taipuneet tai kiertyneet asennot olivat yleisempiä. Kirjoitustehtävän aikana hartia- ja olkapäälihasten lihasaktiviteetit olivat pienemmät uudessa työpisteessä. Lukemisen aikana lihasaktiviteettien erot eivät olleet suuria. Oppilaat kokivat uuden työpisteen kuormittavan enemmän käsiä, jalkoja sekä ristiselkää.
Ryhmätasolla eri työpisteiden väliset erot lihasaktiviteetissa, työasennoissa ja koetussa kuormittumisessa olivat pieniä, mutta yksilöillä erot olivat suuria. Uudenmallisen työpisteen käyttöönottoon tulisi liittää aina ergonomiaohjaus ja säännöllisesti toistuva mitoituksen seuranta, jotta uudesta työpisteestä saataisiin mahdollisimman suuri hyöty oppilaille.
Avainsanat: pöytä, tuoli, lihasaktiviteetti, työasento, koululaiset, ergonomia