Yhtenäinen perusopetus haastaa opettajat luopumaan yksintekemisen kulttuurista
Tuomaala, Henna; Viitasaari, Hanna-Kaisa (2007)
Tuomaala, Henna
Viitasaari, Hanna-Kaisa
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2007-11-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17384
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17384
Tiivistelmä
Koulua on pitkään leimannut yksin tekemisen kulttuuri. Opettajien välisen yhteistyön merkitys koulun kehittymisen kannalta on nyt tiedostettu, mutta käytännössä koulun kulttuuri muuttuu hyvin hitaasti. Nykyiset yhteiskunnalliset muutokset haastavat koulujärjestelmän ja opettajankoulutuksen aktiivisesti kehittämään opettamisen ja oppimisen käytäntöjä yhteistoiminnallisempaan suuntaan. Uudenlaisen ulottuvuuden opettajien väliseen yhteistyöhön tuo myös yhtenäiseen perusopetukseen siirtyminen. Tässä tutkimuksessa haluttiin syventyä opettajien väliseen yhteistyöhön ja sen muotoihin näiden ajankohtaisten muutoshaasteiden valossa.
Tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin erään yhtenäiskoulun kuutta opettajaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli vastata kahteen kysymykseen: Millaisia haasteita yhtenäinen peruskoulu asettaa opettajien väliselle yhteistyölle sekä miten yhteistyötaidot kehittyvät opettajankoulutuksessa?
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että yhtenäiseen perusopetukseen siirtyminen edellyttää hallinnollisten muutosten lisäksi merkittäviä muutoksia opettajakulttuurissa. Yhteistyöhön ryhtyminen on jokaisen henkilökohtainen valinta ja jokainen käsittää yhteistyön omalla tavallaan. Tutkimuksen keskeisin havainto oli, että opettajat kaipaavat enemmän pedagogista keskustelua. Juuri tämä yhteinen reflektointi on avain yhteistyön merkityksen ymmärtämiseen, asenteiden muuttumiseen ja toimintamallien kehittämiseen yhteistoiminnallisemmiksi. Opettajankoulutuksella on tässä huomattava rooli, sillä vastavalmistuneet opettajat vievät osan koulutuksessa omaksumaansa toimintakulttuuria mukanaan kouluihin.
Asiasanat: yhtenäinen perusopetus, yhteistyö, opettajakulttuuri, yhteistoiminnallisuus
Tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin erään yhtenäiskoulun kuutta opettajaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli vastata kahteen kysymykseen: Millaisia haasteita yhtenäinen peruskoulu asettaa opettajien väliselle yhteistyölle sekä miten yhteistyötaidot kehittyvät opettajankoulutuksessa?
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että yhtenäiseen perusopetukseen siirtyminen edellyttää hallinnollisten muutosten lisäksi merkittäviä muutoksia opettajakulttuurissa. Yhteistyöhön ryhtyminen on jokaisen henkilökohtainen valinta ja jokainen käsittää yhteistyön omalla tavallaan. Tutkimuksen keskeisin havainto oli, että opettajat kaipaavat enemmän pedagogista keskustelua. Juuri tämä yhteinen reflektointi on avain yhteistyön merkityksen ymmärtämiseen, asenteiden muuttumiseen ja toimintamallien kehittämiseen yhteistoiminnallisemmiksi. Opettajankoulutuksella on tässä huomattava rooli, sillä vastavalmistuneet opettajat vievät osan koulutuksessa omaksumaansa toimintakulttuuria mukanaan kouluihin.
Asiasanat: yhtenäinen perusopetus, yhteistyö, opettajakulttuuri, yhteistoiminnallisuus