Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yhtenäinen perusopetus haastaa opettajat luopumaan yksintekemisen kulttuurista

Tuomaala, Henna; Viitasaari, Hanna-Kaisa (2007)

 
Avaa tiedosto
gradu02097.pdf (193.7Kt)
Lataukset: 



Tuomaala, Henna
Viitasaari, Hanna-Kaisa
2007

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2007-11-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17384
Tiivistelmä
Koulua on pitkään leimannut yksin tekemisen kulttuuri. Opettajien välisen yhteistyön merkitys koulun kehittymisen kannalta on nyt tiedostettu, mutta käytännössä koulun kulttuuri muuttuu hyvin hitaasti. Nykyiset yhteiskunnalliset muutokset haastavat koulujärjestelmän ja opettajankoulutuksen aktiivisesti kehittämään opettamisen ja oppimisen käytäntöjä yhteistoiminnallisempaan suuntaan. Uudenlaisen ulottuvuuden opettajien väliseen yhteistyöhön tuo myös yhtenäiseen perusopetukseen siirtyminen. Tässä tutkimuksessa haluttiin syventyä opettajien väliseen yhteistyöhön ja sen muotoihin näiden ajankohtaisten muutoshaasteiden valossa.

Tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin erään yhtenäiskoulun kuutta opettajaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli vastata kahteen kysymykseen: Millaisia haasteita yhtenäinen peruskoulu asettaa opettajien väliselle yhteistyölle sekä miten yhteistyötaidot kehittyvät opettajankoulutuksessa?

Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että yhtenäiseen perusopetukseen siirtyminen edellyttää hallinnollisten muutosten lisäksi merkittäviä muutoksia opettajakulttuurissa. Yhteistyöhön ryhtyminen on jokaisen henkilökohtainen valinta ja jokainen käsittää yhteistyön omalla tavallaan. Tutkimuksen keskeisin havainto oli, että opettajat kaipaavat enemmän pedagogista keskustelua. Juuri tämä yhteinen reflektointi on avain yhteistyön merkityksen ymmärtämiseen, asenteiden muuttumiseen ja toimintamallien kehittämiseen yhteistoiminnallisemmiksi. Opettajankoulutuksella on tässä huomattava rooli, sillä vastavalmistuneet opettajat vievät osan koulutuksessa omaksumaansa toimintakulttuuria mukanaan kouluihin.

Asiasanat: yhtenäinen perusopetus, yhteistyö, opettajakulttuuri, yhteistoiminnallisuus
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40001]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste