"Miksi yksilöin? Oppilaan parhaaksi!" : liikuntaa opettavien opettajien suhtautuminen liikunnanopetuksen yksilöintiin
TERVAS, ANNA; ÖSTERBERG, ELINA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TERVAS, ANNA
ÖSTERBERG, ELINA
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tutkimustehtävänä oli tarkastella opettajien käsityksiä liikunnanopetuksen yksilöinnistä sekä sen vaikutuksista opettajan ja oppilaan työskentelyyn. Toisena päätehtävänä tutkimuksessa oli selvittää kuinka opettajien mielestä yksilöinnin avulla voidaan tukea lapsen kokonaiskehitystä: psykomotorista, kognitiivista sekä sosiaalista.Tutkimusmenetelmänä oli kyselylomake, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeet, jotka oli suunnattu liikuntaa opettaville opettajille, lähetettiin kouluille postitse. Opettajat, jotka tunsivat mielenkiintoa aihetta kohtaan, vastasivat lomakkeen kysymyksiin ja palauttivat ne postitse tutkijoille.Tutkimus on kvalitatiivisella tutkimusotteella toteutettu. Tutkimuskohteena olivat eräiden Hämeenlinnan, Kangasalan sekä Nokian peruskoulun ala-asteiden liikuntaa opettavat opettajat. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella heidän suhtautumistaan liikunnanopetuksen yksilöintiin. Opettajia tutkimuksessa oli 29. Tutkimus suoritettiin lukuvuonna 1997-1998.Jaoimme kyselyyn vastanneet opettajat kolmeen ryhmään vastauksista nousseiden mielipiteiden pohjalta. Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat opettajat pitävät yksilöintiä tärkeänä osana opetustaan sekä keinona vaikuttaa lapsen kehitykseen kokonaisvaltaisesti. Toiseen ryhmään kuuluvat opettajat pitävät yksilöintiä teoriatasolla positiivisena, mutta käytännön toteutus nähdään liian vaativana. Yksilöinnin avulla voidaan tukea lasta psykomotorisissa ja kognitiivisissa taidoissa, mutta sosiaalisiin taitoihin sillä ei nähdä olevan vaikutusta. Opettajat, jotka kuuluvat kolmanteen ryhmään, suhtautuvat melko negatiivisesti yksilöintiin, vaikka ajattelevatkin oppilaiden kehittyvän kukin omassa tahdissaan.Opettajat suhtautuvat kovin eri tavoin liikunnanopetuksen yksilöintiin ja sen tuomiin mahdollisuuksiin opetuksessa. Yksilöinti tutkimuksemme osoittamassa valossa on melko uusi opetusmetodi ja vie varmasti aikaa, ennen kuin valtaosa opettajista yksilöi opetustaan näin laajassa mielessä.Asiasanat: liikunta - opetus, liikuntakasvatus, eriyttäminen, opetusmenetelmät - liikunta