Kuuntelemistaidon kehittäminen teatterityössä : Poikkitieteellinen fenomenologinen tutkimus Suzuki-metodista, Viewpoints-tekniikasta ja kuuntelemistaidon kehittämisestä näyttelijäntyössä
KAMULA, DISA (2007)
KAMULA, DISA
2007
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-11-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17358
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17358
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan kuuntelemistaidon kehittämistä teatterityössä. Kuuntelemista tarkastellaan ilmiönä ja siitä tehtyyn tutkimukseen perehdytään puheviestinnän teorioiden ja tutkimusmetodien kautta. Kuuntelemistaidon kehittymistä mitataan yhdysvaltalaisen Laura Janusikin Conversational Listening Span (CLS) -tutkimuksen avulla. Vertailututkimuksen koehenkilöt ovat tässä tutkimuksessa improvisaatioteatterin harrastajia.
Tutkielmassa raportoidaan vertailevan CLS-tutkimuksen tulokset, jotka tukevat kuuntelemistaidon kehittymistä yksilötasolla improvisaatioteatterin harrastamisen myötä. Kommunikatiivisen kompetenssin tulokset olivat myös tilastollisesti merkitseviä, vaikka tutkimusotos oli verrattain pieni.
Kuuntelemistaidon kehittämiseen teatterityössä pyritään löytämään myös muita harjoitusmetodeja fenomenologian kautta. Tutkijan oma kokemus kuuntelemistaidon kehittämisestä yhdysvaltalaisen näyttelijän Ellen Laurenin pitämällä Suzuki-metodin ja Viewpoints-tekniikan intensiivikurssilla on ollut tämän fenomenologisen tutkimuksen lähtökohta. Tutkija on myös haastatellut Ellen Laurenia.
Tutkielmassa on tarkasteltu näitä näyttelijäntyön harjoitusmetodeita niin käytännön kokemuksen kuin taustavaikuttajien, Anna Bogartin, Tina Landaun, Tadashi Suzukin, Jerzy Grotowskin, Martha Grahamin ja Mary Overlien ajatusten kautta.
Tutkielman avainsanoja: kuunteleminen, näyttelijäntyö, improvisaatioteatteri, harjoitteleminen, teatterityö, puheviestintä, CLS-tutkimus, Suzuki-metodi, Viewpoints-tekniikka, fenomenologia
Tutkielmassa raportoidaan vertailevan CLS-tutkimuksen tulokset, jotka tukevat kuuntelemistaidon kehittymistä yksilötasolla improvisaatioteatterin harrastamisen myötä. Kommunikatiivisen kompetenssin tulokset olivat myös tilastollisesti merkitseviä, vaikka tutkimusotos oli verrattain pieni.
Kuuntelemistaidon kehittämiseen teatterityössä pyritään löytämään myös muita harjoitusmetodeja fenomenologian kautta. Tutkijan oma kokemus kuuntelemistaidon kehittämisestä yhdysvaltalaisen näyttelijän Ellen Laurenin pitämällä Suzuki-metodin ja Viewpoints-tekniikan intensiivikurssilla on ollut tämän fenomenologisen tutkimuksen lähtökohta. Tutkija on myös haastatellut Ellen Laurenia.
Tutkielmassa on tarkasteltu näitä näyttelijäntyön harjoitusmetodeita niin käytännön kokemuksen kuin taustavaikuttajien, Anna Bogartin, Tina Landaun, Tadashi Suzukin, Jerzy Grotowskin, Martha Grahamin ja Mary Overlien ajatusten kautta.
Tutkielman avainsanoja: kuunteleminen, näyttelijäntyö, improvisaatioteatteri, harjoitteleminen, teatterityö, puheviestintä, CLS-tutkimus, Suzuki-metodi, Viewpoints-tekniikka, fenomenologia