Yrittäjyyskasvatuksen oppimisesta ja opetuksesta. Kuvaus opettajien yrittäjyyskasvatuskoulutuksesta Koulutuskeskus Salpauksessa
HOSIOKANGAS, HEIDI (2007)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HOSIOKANGAS, HEIDI
2007
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2007-10-31Tiivistelmä
Yrittäjyyskasvatus käsitteenä on esiintynyt ammatillisten oppilaitosten opetussuunnitelmissa vuodesta 1996 lähtien. Yrittäjämäinen tapa toimia ja opettaa on kuitenkin suhteellisen uutta tämän päivän koulumaailmassa. Toimintatavat, joilla opettajat saavat yrittäjyyskasvatuksellisia elementtejä opetukseensa mukaan, hakevat vielä muotoaan.
Tämä tutkielma perehtyy Koulutuskeskus Salpauksessa olleeseen yrittäjyyskasvatus -projektiin, jossa kyseisen ammatillisen oppilaitoksen opettajia perehdytettiin yrittäjyyskasvatukseen sekä sen erilaisiin oppimismenetelmiin. Koulutukseen osallistui noin 15 henkilöä, jotka toimivat pääasiassa opetustehtävissä Koulutuskeskus Salpauksen eri yksiköissä. Koulutusprojekti toteutettiin vuoden aikana, syksyllä 2005 ja keväällä 2006.
Tutkielma kuvaa koulutusprosessin etenemistä ja kehittymistä toimintatutkimuksen avulla alun orientaatiosta koulutusprosessin päätökseen asti sekä noin puoli vuotta koulutuksen päättymisen jälkeen. Kuvauksen tarkoituksena on tuoda esiin opiskelijoiden yrittäjyyskasvatuksellisen näkemyksen ja toimimisen kehittyminen sekä hahmottavan erilaisten yrittäjämäisten oppimismenetelmien hyödyntämistä. Tutkielman teoreettinen osuus syventyy käyttäytymisprosessiin niin asenne- kuin motivaatiotasoillakin sekä valottaa koulutusprosessissa käytettyjä erilaisia yrittäjämäiseen oppimiseen liittyviä menetelmiä, kuten yrittäjyyspedagogiikkaa, riskin oppimista, kokemuksellista oppimista sekä tutkivaa ja ongelmaperustaista oppimista.
Tutkielman tutkimuksellinen osuus on suoritettu toimintatutkimuksena, joka tähtää kyseisen koulutushankkeen kehittämiseen yhdessä siihen osallistuneiden opiskelijoiden kanssa. Tutkimus on tapaustutkimus ja se on koostunut reflektiivisestä prosessista, joka on rakentunut useista spiraalimaisista jaksoista. Jaksot ovat koostuneet suunnittelusta, toiminnasta, havainnoinnista ja reflektoinnista. Oppimisen ja toimimisen reflektointia on suorittanut niin koulutukseen osallistuneet opiskelijat kuin koulutuksen kouluttajakin. Kyseiset reflektoinnit ovat tutkielman pääasiallista tutkimusmateriaalia.
Koulutuksen avulla yrittäjyyskasvatukselliset toiminta- ja työmuodot tulivat opiskelijoille tutuiksi ja ne konkretisoituivat toiminnan tasolle vaikuttaen positiivisesti opiskelijoiden asenteisiin yrittäjämäistä oppimista kohtaan. Suurin osa opiskelijoista omaksui koulutuksessa käytetyt yrittäjämäiset toimintamallit kehittäen niitä omaan työhönsä sopiviksi.
Asiasanat: oppiminen, opettajuus, yrittäjyyskasvatus, yrittäjyyspedagogiikka, yrittäjämäiset oppimismenetelmät, toimintatutkimus.
Tämä tutkielma perehtyy Koulutuskeskus Salpauksessa olleeseen yrittäjyyskasvatus -projektiin, jossa kyseisen ammatillisen oppilaitoksen opettajia perehdytettiin yrittäjyyskasvatukseen sekä sen erilaisiin oppimismenetelmiin. Koulutukseen osallistui noin 15 henkilöä, jotka toimivat pääasiassa opetustehtävissä Koulutuskeskus Salpauksen eri yksiköissä. Koulutusprojekti toteutettiin vuoden aikana, syksyllä 2005 ja keväällä 2006.
Tutkielma kuvaa koulutusprosessin etenemistä ja kehittymistä toimintatutkimuksen avulla alun orientaatiosta koulutusprosessin päätökseen asti sekä noin puoli vuotta koulutuksen päättymisen jälkeen. Kuvauksen tarkoituksena on tuoda esiin opiskelijoiden yrittäjyyskasvatuksellisen näkemyksen ja toimimisen kehittyminen sekä hahmottavan erilaisten yrittäjämäisten oppimismenetelmien hyödyntämistä. Tutkielman teoreettinen osuus syventyy käyttäytymisprosessiin niin asenne- kuin motivaatiotasoillakin sekä valottaa koulutusprosessissa käytettyjä erilaisia yrittäjämäiseen oppimiseen liittyviä menetelmiä, kuten yrittäjyyspedagogiikkaa, riskin oppimista, kokemuksellista oppimista sekä tutkivaa ja ongelmaperustaista oppimista.
Tutkielman tutkimuksellinen osuus on suoritettu toimintatutkimuksena, joka tähtää kyseisen koulutushankkeen kehittämiseen yhdessä siihen osallistuneiden opiskelijoiden kanssa. Tutkimus on tapaustutkimus ja se on koostunut reflektiivisestä prosessista, joka on rakentunut useista spiraalimaisista jaksoista. Jaksot ovat koostuneet suunnittelusta, toiminnasta, havainnoinnista ja reflektoinnista. Oppimisen ja toimimisen reflektointia on suorittanut niin koulutukseen osallistuneet opiskelijat kuin koulutuksen kouluttajakin. Kyseiset reflektoinnit ovat tutkielman pääasiallista tutkimusmateriaalia.
Koulutuksen avulla yrittäjyyskasvatukselliset toiminta- ja työmuodot tulivat opiskelijoille tutuiksi ja ne konkretisoituivat toiminnan tasolle vaikuttaen positiivisesti opiskelijoiden asenteisiin yrittäjämäistä oppimista kohtaan. Suurin osa opiskelijoista omaksui koulutuksessa käytetyt yrittäjämäiset toimintamallit kehittäen niitä omaan työhönsä sopiviksi.
Asiasanat: oppiminen, opettajuus, yrittäjyyskasvatus, yrittäjyyspedagogiikka, yrittäjämäiset oppimismenetelmät, toimintatutkimus.