Innovaatioiden diffuusio yritysverkostoissa
RIIKONEN, TIMO (2007)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RIIKONEN, TIMO
2007
Kansantaloustiede - Economics
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2007-10-22Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa esitellään yritysverkostojen ja innovaatioiden välistä suhdetta taloustieteellisestä näkökulmasta. Tutkielman teoriaosuus muodostuu kahdesta toisiaan tukevasta osasta, joista ensimmäisessä osassa tarkastelun kohteena ovat verkostotalouden teoriat sinällään. Toisessa osassa tutkitaan yritysverkostojen ja innovaatioiden välistä suhdetta. Tarkasteltavia asioita ovat yritysverkostojen luomat puitteet innovatiivisuudelle sekä innovatiivisten tuotteiden diffuusioprosessille. Teoriaosuuden perusteella tehtäville johtopäätöksille pyritään saamaan tukea empiirisen tutkimuksen avulla.
Tutkielman empiirisessä osassa pyritään havainnollistamaan yritysten välisen yhteistyön asemaa uusien tuotteiden synnyssä sekä niiden leviämisessä. Tapausesimerkin muodostaa palvelutuotteeksi luokiteltava lyhytristeily. Tapausesimerkistä kerätty aineisto on laadullinen ja sen tarkempaan analysointiin käytettiin sisällönanalyysin menetelmää. Aineisto koostuu kahdeksasta teemahaastattelusta, joissa kysyttiin haastateltujen käsityksiä tuotteen kehityksestä sekä yhteistyön merkityksestä.
Tutkielmassa päädyttiin siihen, että yritysverkostot luovat hyvän lähtökohdan oppimiselle ja innovoinnille. Tämä on seurausta yhteistyön mahdollistamista suuremmista tutkimuspanoksista sekä erikoistumisesta. Lisäksi todetaan, että verkostot toimivat myös hyvänä alustana tiedon ja innovaatioiden leviämiselle.
Tutkimustulosten osalta todettakoon, ettei empiirisen osion tarkoitus ole varsinaisesti testata tai tuottaa teorioita, vaan tarkoitus on auttaa esimerkin tavoin ymmärtämään yritysverkostojen merkitystä uusien innovaatioiden kehittämisessä.
Tutkielman empiirisessä osassa pyritään havainnollistamaan yritysten välisen yhteistyön asemaa uusien tuotteiden synnyssä sekä niiden leviämisessä. Tapausesimerkin muodostaa palvelutuotteeksi luokiteltava lyhytristeily. Tapausesimerkistä kerätty aineisto on laadullinen ja sen tarkempaan analysointiin käytettiin sisällönanalyysin menetelmää. Aineisto koostuu kahdeksasta teemahaastattelusta, joissa kysyttiin haastateltujen käsityksiä tuotteen kehityksestä sekä yhteistyön merkityksestä.
Tutkielmassa päädyttiin siihen, että yritysverkostot luovat hyvän lähtökohdan oppimiselle ja innovoinnille. Tämä on seurausta yhteistyön mahdollistamista suuremmista tutkimuspanoksista sekä erikoistumisesta. Lisäksi todetaan, että verkostot toimivat myös hyvänä alustana tiedon ja innovaatioiden leviämiselle.
Tutkimustulosten osalta todettakoon, ettei empiirisen osion tarkoitus ole varsinaisesti testata tai tuottaa teorioita, vaan tarkoitus on auttaa esimerkin tavoin ymmärtämään yritysverkostojen merkitystä uusien innovaatioiden kehittämisessä.