TYÖELÄMÄN OSAAMINEN - työhönottajien näkemyksiä työssä vaadittavasta osaamisesta nyt ja tulevaisuudessa
KIVISTÖ, BIRGIT (2007)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KIVISTÖ, BIRGIT
2007
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2007-10-24Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää sitä millaista on toivottu työntekijän osaaminen nyt ja tulevaisuudessa. Tulevaisuuden osaamista kuvataan lähinnä ennakoinnilla tieteen, teknologian ja yhteiskunnan näkökulmista, Suomen Akatemian ja Tekesin vuonna 2006 valmistuneeseen ennakointihankkeeseen viitaten. Lisäksi tulevaisuuden osaamista tarkastellaan oppivan organisaation, tiimityön ja sisäisenyrittäjyyden näkökulmista. Teoriaosassa tarkastellaan myös työelämävalmiuksia, motivaation ja asenteiden merkitystä työelämässä sekä oppimista, kokemuksellisen oppimisen, työssä oppimisen ja hiljaisen tiedon valossa.
Tutkielma on luonteeltaan laadullinen, kvalitatiivinen tutkimus. Tutkielmassa tehtiin pienimuotoista kartoitusta henkilöstön rekrytoinnissa mukana olevien henkilöiden näkemyksistä siitä, millaista osaamista työelämä tänä päivänä edellyttää työntekijältä eli millainen on toivottu työntekijä, millaisia valmiuksia, osaamista ja taitoja häneltä odotetaan. Lisäksi kartoitettiin heidän näkemyksiään siitä millaista osaamista työelämä tulevaisuudessa edellyttää työntekijältä. Haastateltavien organisaatiot olivat teollisuusorganisaatioita. Tutkielman tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastatteluun osallistui neljä haastateltavaa.
Keskeisimpinä tuloksina voidaan nähdä ensinnäkin, että työssä vaadittava osaaminen on riippuvainen työtehtävästä. Vaaditaan ammatillista osaamista, sellaista tietotaitoa, joka on juuri siihen tehtävään liittyvää. Työtehtävästä riippumattomia yleisiä taitoja olivat haastateltavien näkemysten mukaan monitaitoisuus, oppimiskykyyn ja – haluun, motivaatioon, sosiaalisiin taitoihin ja yleensä ihmisten kanssa toimimiseen liittyvät asiat. Tulevaisuuden osaamisvaatimuksissa tuli esiin mm. työntekijöiden osaamisen laajentaminen siten, että osaaminen olisi monipuolista.
Avainsanat: tulevaisuuden osaaminen, työelämävalmiudet, oppiminen
Tutkielma on luonteeltaan laadullinen, kvalitatiivinen tutkimus. Tutkielmassa tehtiin pienimuotoista kartoitusta henkilöstön rekrytoinnissa mukana olevien henkilöiden näkemyksistä siitä, millaista osaamista työelämä tänä päivänä edellyttää työntekijältä eli millainen on toivottu työntekijä, millaisia valmiuksia, osaamista ja taitoja häneltä odotetaan. Lisäksi kartoitettiin heidän näkemyksiään siitä millaista osaamista työelämä tulevaisuudessa edellyttää työntekijältä. Haastateltavien organisaatiot olivat teollisuusorganisaatioita. Tutkielman tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastatteluun osallistui neljä haastateltavaa.
Keskeisimpinä tuloksina voidaan nähdä ensinnäkin, että työssä vaadittava osaaminen on riippuvainen työtehtävästä. Vaaditaan ammatillista osaamista, sellaista tietotaitoa, joka on juuri siihen tehtävään liittyvää. Työtehtävästä riippumattomia yleisiä taitoja olivat haastateltavien näkemysten mukaan monitaitoisuus, oppimiskykyyn ja – haluun, motivaatioon, sosiaalisiin taitoihin ja yleensä ihmisten kanssa toimimiseen liittyvät asiat. Tulevaisuuden osaamisvaatimuksissa tuli esiin mm. työntekijöiden osaamisen laajentaminen siten, että osaaminen olisi monipuolista.
Avainsanat: tulevaisuuden osaaminen, työelämävalmiudet, oppiminen