Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Esimiestyön kriittiset menestystekijät asiantuntijaorganisaatiossa

HÄMÄLÄINEN, ANSSI (2007)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



HÄMÄLÄINEN, ANSSI
2007

Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2007-10-24
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Asiantuntijaorganisaatiossa esimiestyölle on omat tyypilliset erityispiirteensä, koska siellä esimiehellä ei ole välttämättä selkeää ammatillisen erityisosaamisen mukanaan tuomaa valta-asemaa alaistensa suhteen. Päinvastoin alaisella on oman osaamisensa kautta erityisasema esimiestään kohtaan. Tämä lähtöasetelma loi pohjan tutkimukselle. Tutkimuksessa selvitetään, mitkä ovat esimiestyön kriittisiä menestystekijöitä asiantuntijaorganisaatiossa. Koska ongelma oli luonteeltaan hyvin laaja, lähestyin asiaa kolmen osaongelman kautta. Osaongelmien avulla on selvitetty, mitä tehtäviä ja rooleja asiantuntijat kokevat esimiehillään merkittäviksi, millaisia henkilökohtaisia ominaisuuksia esimieheltä toivotaan sekä millaisia erityispiirteitä asiantuntijaorganisaatiossa työskenteleminen esimiestyölle aiheuttaa.

Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsitellään asiantuntijaorganisaatiota esimiestyön kontekstina sekä asiantuntijuuden ja asiantuntijatyön erityispiirteitä. Tämän lisäksi teoriaosuudessa selvitetään, mitä empiirisessä osiossa esille nousseista asioista on kirjoitettu aikaisemmin. Pyrkimyksenä teoreettisessa viitekehyksessä on esitellä lukijalle, mitä empiriasta nousseista asioista on aikaisemmin kirjoitettu. Tutkimuksen empiirisessä osassa pyritään vastaamaan tutkimukselle asetettuihin tavoitteisiin eksploratiivisen tapaustutkimuksen avulla. Tutkimuksen kohdeorganisaationa oli kaksi kehitysyksikköä suuressa suomalaisessa finanssiyhtiössä. Tutkimukseen osallistui seitsemän asiantuntijaa, ja tutkimuksen empiria kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelujen perusteella saatu materiaali analysoitiin induktiivisesti, minkä vuoksi aineisto pystyttiin teemoittelemaan tiettyihin aihealueisiin.

Tutkimuksen mukaan merkittävimpiä asiantuntijoiden viihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä, joihin esimiehellä on mahdollisuus vaikuttaa, ovat jatkuvasti muuttuvat ja haasteelliset työtehtävät. Organisaatiossa vallitsevan korkean byrokraattisuuden koettiin olevan suuri ongelma sekä päätöksenteon että asioiden etenemisen kannalta. Esimiehen osaamisen suhteen haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että liian korkeasta osaamisesta voi olla kokonaisuuden kannalta vain haittaa, ja osaamisen olisi liityttävä enemmän kokonaisuuksien hallintaan kuin yksittäisiin prosesseihin. Esimiehen ominaisuuksista eniten keskustelua herättivät jämäkkyys, rohkeus ja negatiivisessa mielessä perfektionismi. Esimiehen merkittävimpiä rooleja olivat tämän tutkimuksen mukaan tukihenkilö, yhdyshenkilö sekä producing manager eli suorittava johtaja. Haastatteluiden perusteella muita merkittäviä tehtäviä olivat palautteen antaminen ja palkitseminen sekä onnistuneiden kehityskeskusteluiden suorittaminen.

Asiasanat: johtajuus, esimiestyö, asiantuntijuus, asiantuntijaorganisaatio
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40481]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste