Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Toimenpiteiden jakoa portaille vai askel kohti kestävää liikkumista? Tulkintoja neliporrasperiaatteesta

LÄTTI, RIIKKA (2007)

 
Avaa tiedosto
gradu02045.pdf (619.3Kt)
Lataukset: 



LÄTTI, RIIKKA
2007

Aluetiede - Regional Studies
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-10-17
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17315
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee Tiehallinnon käyttöönottaman neliporrasperiaatteen toteutumista tienpidon suunnittelussa. Neliporrasperiaatteen mukaisessa liikennesuunnittelussa pienten askelten kautta pyritään löytämään kehittämispolku, joka varmistaa sovitun palvelutason pitkällä aikavälillä. Siihen, miten periaate voi toteutua, vaikuttavat organisaation sisäisten ja ulkoisten tekijöiden lisäksi sosiaaliset tekijät eli kokemukset neliporrasperiaatteesta. Tutkimus on siksi kaksiosainen: ensimmäisessä osassa neliporrasperiaatetta tarkastellaan osana liikenteen teoreettista ja toiminnallista kontekstia ja toisessa osassa eritellään kokemuksia periaatteesta. Tutkimuksen metodologinen lähtökohta on konstruktionismi, ja käytetty tutkimusote perustuu aineistolähtöiseen grounded theory -menetelmään.

Tutkimuksen teoreettisen kehyksen muodostavat liikennepolitiikka ja –suunnittelu, toiminnallista kontekstia tarkastellaan kestävän kehityksen, autoistumisen, yhteistyön ja liikenteen tulevaisuuden teemojen kautta. Kokemuksia neliporrasperiaatteesta kertoivat 14 haastateltavaa kolmesta vastaajaryhmästä: periaatteen kehittäjät, tiepiirin virkamiehet sekä Päijät-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelman laadintatyöryhmän jäsenet.

Tutkimuksen teoreettisen osan johtopäätöksenä todetaan neliporrasperiaatteen sitoutuvan kestävään kehitykseen ja pyrkivän osaltaan kohti yhteiskunnallisempaa näkökulmaa liikennepolitiikassa. Tärkeimpänä empiirisenä tutkimustuloksena voidaan pitää havaintoa siitä, että haastateltavat muodostavat tulkinnan neliporrasperiaatteesta kukin omista lähtökohdistaan. Tutkimuksessa havaittiin, että neliporrasperiaate on mahdollista määritellä moderatiivisena toimintatapojen tai radikaalina ajattelutavan muutoksena. Vastakkain ovat näin ollen liikenteen ongelmien ratkaisutapojen muutos ja muutos tavassa määritellä, mikä on liikenteen ongelma. Neliporrasperiaate voi olla vanhoja tuttuja asioita ”puettuna” uuteen kuosiin tai pyrkimystä ongelmalähtöiseen ajattelutapaan, kohti kestävää liikkumista. Periaatteen tulkinta voidaan haastattelujen perusteella nähdä oppimisprosessina, jossa on vielä kehittämisen varaa.

Asiasanat: neliporrasperiaate, liikennepolitiikka ja -suunnittelu, grounded theory
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39995]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste