Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Busy being original, complicated, changeable" - Jazz and Modernity in Toni Morrison's Jazz

KIVIRANTA, MAIJA (2007)

 
Avaa tiedosto
gradu02029.pdf (306.3Kt)
Lataukset: 



KIVIRANTA, MAIJA
2007

Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-10-09
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17288
Tiivistelmä
Nobel-palkittu Toni Morrison on yksi tämän hetken eturivin afroamerikkalaisista naiskirjailijoista. Tutkin gradussani Morrison romaania Jazz (1992). Morrison luo romaanissaan henkilöiden, kertojan, musiikin, ja kaupungin äänistä monitahoisen ja -tasoisen dialogin jossa toisiinsa kietoutuvat ja sekoittuvat kirjallisuus ja musiikki, blues ja jazz, Yhdysvaltojen syvä etelä ja Harlem, menneisyys ja moderniteetti sekä 1900-luvun alun sosiaalinen, poliittinen, taloudellinen, ja kulttuurinen tilanne.

Tutkin työssäni sitä miten romaani käsittelee improvisaatiota, muutosta, valintaa, ennalta-arvaamattomuutta, innovaatiota, ja variaatiota keskeisinä tekijöinä ei vain jazz-musiikissa ja 1900-luvun alun Harlemissa vaan afroamerikkalaisessa kulttuurissa ja historiassa laajemminkin. Nuo piirteet ovat mahdollistaneet selviytymisen muuttuvina aikoina ja luoneet edellytyksen vaikuttaa ei vain afroamerikkalaisten vaan myös koko kansakunnan olemassaoloon. Näen ne yhdistävinä tekijöinä Harlemin, jazzin, ja moderniteetin välisessä vuorovaikutuksessa. Täten ne toimivat työni lähtökohtina sekä keskeisinä käsitteinä ja viitekehyksenä.

Johdannon ensimmäisessä osassa 1.1. esittelen romaania ja työni lähtökohtia. Toisessa osassa 1.2. tarjoan lyhyen katsauksen jazz-musiikin historiaan pääpainonani sen suhde afroamerikkalaiseen historiaan ja rooli 1900-luvun alun Amerikassa. Viimeisessä osassa 1.3. avaan moderniteetin ja modernismin ympärillä käytyä keskustelua. Lisäksi käsittelen liikkuvuutta yhtenä keskeisenä tekijänä afroamerikkalaisessa historiassa sekä sen moninaista suhdetta identiteetin rakentumiseen. Analyysiosiossa 2. käsittelen joka luvussa tiettyjä romaanin henkilöistä. Tarkastelen heidän suhteita toisiinsa ja ympäröivään muuttuvaan maailmaan työni keskeisten käsitteiden avulla. Viimeisessä osiossa 3. tarkastelun kohteena ovat kirjan kertoja ja kerronnalliset piirteet sekä päätapahtumapaikka eli 1900-luvun alun New York City, tarkemmin ottaen Harlem, josta muotoutuu romaanin eri äänien ja elementtien kollektiivi. Novellin polyfonisen rakenteen ja modernin, urbaanin tapahtumapaikan kautta pohdin myös miten teoksessa rakentuu yksilön ja yhteisön sekä improvisaation ja rakenteen välille luova ja dynaaminen dialogi.

Avainsanat: improvisaatio, muutos, valinta, polyfoninen romaani, rakennelma, dialogi.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40064]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste