"Jotkut vetää tylysti, jotkut huumorilla, jotkut armeijan meiningillä" Luokanopettajien käsityksiä auktoriteetin muodostumisesta
RISKU, SAANA; HAVUNEN, LEENA (2007)
RISKU, SAANA
HAVUNEN, LEENA
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-10-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17285
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17285
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä auktoriteetin muodostumisesta. Tutkimuksessa perehdyttiin opettajien näkemyksiin pedagogisen auktoriteetin merkityksestä, siihen miten ja mistä tekijöistä opettajan auktoriteetti muodostuu ja miten auktoriteetti muuttuu opettajan uran aikana.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti, pohjautuen fenomenologis-hermeneuttiseen filosofiaan. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin vallan ja auktoriteetin käsitteistöä sekä pyrittiin osoittamaan niiden merkitys kasvatuksessa ja opettajuudessa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin lisäksi opettajan auktoriteetin taustaa, opettajan ja oppilaan välistä suhdetta ja auktoriteetin oikeutusta.
Aineisto kerättiin kirjallisina haastatteluina seitsemältä luokanopettajalta. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimus toteutettiin teoriaohjaavasti eli tutkimus eteni aineiston ehdoilla, mutta teoriallakin oli suuri rooli tutkimuksen kulussa. Tulkintaosiossa käytiin tiivistä vuoropuhelua teorian ja empirian välillä.
Tutkimuksen mukaan auktoriteetilla oli tärkeä merkitys opettajan työvälineenä, sillä se turvaa oppilaiden kasvua ja oppimista. Auktoriteetin muodostumisen taustalla olivat opettajan arvot ja elämänkokemus. Niiden pohjalta opettaja toimii päivittäisissä luokkatilanteissa auktoriteettina.
Opettajan auktoriteetin muodostumiseen liittyivät opettajan ammattitaito, työkokemus ja opettajan persoona. Aitous, omana itsenä oleminen ja luotettavana henkilönä esiintyminen olivat tärkeä osa auktoriteetin muodostumista. Opettajan auktoriteetti syntyi vuorovaikutussuhteessa oppilaaseen. Auktoriteetti ilmeni käytännössä työskentelyn sujumisena ja vapautuneena ilmapiirinä. Opettajat olivat kehittyneet auktoriteetteina uransa aikana ja osa opettajista oli kehittänyt auktoriteettiaan tietoisesti. Työ- ja elämänkokemus olivat kehittäneet auktoriteettia eniten.
Tutkimus osoitti, että auktoriteetin kehittämiseksi opettajan olisi tärkeää pohtia omia arvolähtökohtiaan ja hyödyntää omia persoonallisia vahvuuksiaan. Opettajan olisi tunnettava vastuunsa auktoriteettina ja toimittava työssään luottamuksen arvoisesti.
Avainsanat: auktoriteetti, valta, vuorovaikutus, opettaja-oppilassuhde, ammattitaito
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti, pohjautuen fenomenologis-hermeneuttiseen filosofiaan. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin vallan ja auktoriteetin käsitteistöä sekä pyrittiin osoittamaan niiden merkitys kasvatuksessa ja opettajuudessa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin lisäksi opettajan auktoriteetin taustaa, opettajan ja oppilaan välistä suhdetta ja auktoriteetin oikeutusta.
Aineisto kerättiin kirjallisina haastatteluina seitsemältä luokanopettajalta. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimus toteutettiin teoriaohjaavasti eli tutkimus eteni aineiston ehdoilla, mutta teoriallakin oli suuri rooli tutkimuksen kulussa. Tulkintaosiossa käytiin tiivistä vuoropuhelua teorian ja empirian välillä.
Tutkimuksen mukaan auktoriteetilla oli tärkeä merkitys opettajan työvälineenä, sillä se turvaa oppilaiden kasvua ja oppimista. Auktoriteetin muodostumisen taustalla olivat opettajan arvot ja elämänkokemus. Niiden pohjalta opettaja toimii päivittäisissä luokkatilanteissa auktoriteettina.
Opettajan auktoriteetin muodostumiseen liittyivät opettajan ammattitaito, työkokemus ja opettajan persoona. Aitous, omana itsenä oleminen ja luotettavana henkilönä esiintyminen olivat tärkeä osa auktoriteetin muodostumista. Opettajan auktoriteetti syntyi vuorovaikutussuhteessa oppilaaseen. Auktoriteetti ilmeni käytännössä työskentelyn sujumisena ja vapautuneena ilmapiirinä. Opettajat olivat kehittyneet auktoriteetteina uransa aikana ja osa opettajista oli kehittänyt auktoriteettiaan tietoisesti. Työ- ja elämänkokemus olivat kehittäneet auktoriteettia eniten.
Tutkimus osoitti, että auktoriteetin kehittämiseksi opettajan olisi tärkeää pohtia omia arvolähtökohtiaan ja hyödyntää omia persoonallisia vahvuuksiaan. Opettajan olisi tunnettava vastuunsa auktoriteettina ja toimittava työssään luottamuksen arvoisesti.
Avainsanat: auktoriteetti, valta, vuorovaikutus, opettaja-oppilassuhde, ammattitaito