"Siellä on ne meidän ystävät ja niitten kanssa kirjotan." Verkkopohjaisen oppimisympäristön käytettävyys kehitysvammaisten opiskelijoiden yhteydenpitovälineenä
LEPISTÖ, AULI (2004)
LEPISTÖ, AULI
2004
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-09-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17283
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17283
Tiivistelmä
Suomalaisen tietoyhteiskunnan keskeinen pyrkimys on tarjota kaikille kansalaisille yhtäläiset mahdollisuudet käyttää informaatioteknologiaa ja viestiä sen avulla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tavalliselle käyttäjälle kehitetyn Verkkosalkku-oppimisympäristön käytettävyyttä kehitysvammaisten opiskelijoiden yhteydenpitovälineenä. Lisäksi tavoitteena oli arvioida valittujen käytettävyyden arviointimenetelmien soveltuvuutta kehitysvammaisten opiskelijoiden oppimisympäristön käytön tutkimiseen.
Tutkimuksen lähestymistapana oli käytettävyyden arviointi. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkittiin yhden oppilaitoksen yhden opiskelijaryhmän lievästi kehitysvammaisten opiskelijoiden oppimisympäristön käyttöä. Käytettävyyden arvioinnissa yhdistettiin asiantuntija-arvio ja käyttäjätestausmenetelmät, joita olivat vapaan läpikäynnin havainnointi sekä oppituntihavainnointi. Havainnointeja täydennettiin haastatteluin. Tutkimus alkoi syksyllä 2001. Aineistoa kerättiin noin vuoden ajan. Aineistonkeruumenetelmät täydensivät hyvin toisiaan
Valittujen käytettävyyden arvioinnin menetelmien yhdistelmä sovellettuna erityisesti tähän tutkimusympäristöön sopi käytettävyyden arviointiin hyvin, kun käyttäjinä olivat kehitysvammaiset opiskelijat. Tutkimuksen onnistumisen kannalta erityisen tärkeää oli se, että kehitysvammaiset opiskelijat olivat itse testaamassa käyttämäänsä sovellusta.
Verkkosalkku-oppimisympäristö osoittautui käyttökelpoiseksi kehitysvammaisten opiskelijoiden yhteydenpitovälineeksi. Verkkosalkku on antanut heille mahdollisuuden olla yhteydessä toisiin ihmisiin tietotekniikan avulla. Verkkosalkun suosituin osio olikin postitoiminto. Käytön laajentaminen edellyttäisi kuitenkin sovelluksen muokkaamista erityisesti kehitysvammaisten tarpeita ja taitoja vastaavaksi. Toimintaa eniten vaikeuttavia käytettävyysongelmia olivat toimintojen liian suuri määrä ja liian tiheään sijoitetut linkkitekstit sekä linkkitekstien ymmärrettävyys. Kehitysvammaisille suunnatun sovelluksen käyttöliittymän tuleekin olla yksinkertainen ja johdonmukainen, ja sen tulee sisältää vain ne toiminnot, joita kehitysvammaisen käyttäjäryhmän tiedetään tarvitsevan.
Tämä tutkimus on osoittanut, että kehitysvammaiset osaavat käyttää tietotekniikkaa ja että siitä todella on hyötyä heille. Oppimisympäristön käyttö kehitysvammaisten yhteydenpitovälineenä osoittautui mahdolliseksi ja sen avulla voidaan edistää kehitysvammaisten saamista tasavertaisemmiksi tietoyhteiskunnan jäseniksi.
Kun oppimisympäristöjä kehitetään kehitysvammaisten käyttöön, on myös käytettävyyttä tutkittava nimenomaan kehitysvammaisten näkökulmasta erillään muista vammaisryhmistä. Tämän tutkimuksen tuloksia ja niiden perusteella laadittuja suunnitteluohjeita voidaankin hyödyntää, kun suunnitellaan ja arvioidaan käyttöliittymää kehitysvammaisille henkilöille.
Asiasanat: kehitysvammaiset, käytettävyys, käytettävyyden arviointi, oppimisympäristö, suunnitteluohjeet, tietojenkäsittely, vapaa läpikäynti
Tutkimuksen lähestymistapana oli käytettävyyden arviointi. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkittiin yhden oppilaitoksen yhden opiskelijaryhmän lievästi kehitysvammaisten opiskelijoiden oppimisympäristön käyttöä. Käytettävyyden arvioinnissa yhdistettiin asiantuntija-arvio ja käyttäjätestausmenetelmät, joita olivat vapaan läpikäynnin havainnointi sekä oppituntihavainnointi. Havainnointeja täydennettiin haastatteluin. Tutkimus alkoi syksyllä 2001. Aineistoa kerättiin noin vuoden ajan. Aineistonkeruumenetelmät täydensivät hyvin toisiaan
Valittujen käytettävyyden arvioinnin menetelmien yhdistelmä sovellettuna erityisesti tähän tutkimusympäristöön sopi käytettävyyden arviointiin hyvin, kun käyttäjinä olivat kehitysvammaiset opiskelijat. Tutkimuksen onnistumisen kannalta erityisen tärkeää oli se, että kehitysvammaiset opiskelijat olivat itse testaamassa käyttämäänsä sovellusta.
Verkkosalkku-oppimisympäristö osoittautui käyttökelpoiseksi kehitysvammaisten opiskelijoiden yhteydenpitovälineeksi. Verkkosalkku on antanut heille mahdollisuuden olla yhteydessä toisiin ihmisiin tietotekniikan avulla. Verkkosalkun suosituin osio olikin postitoiminto. Käytön laajentaminen edellyttäisi kuitenkin sovelluksen muokkaamista erityisesti kehitysvammaisten tarpeita ja taitoja vastaavaksi. Toimintaa eniten vaikeuttavia käytettävyysongelmia olivat toimintojen liian suuri määrä ja liian tiheään sijoitetut linkkitekstit sekä linkkitekstien ymmärrettävyys. Kehitysvammaisille suunnatun sovelluksen käyttöliittymän tuleekin olla yksinkertainen ja johdonmukainen, ja sen tulee sisältää vain ne toiminnot, joita kehitysvammaisen käyttäjäryhmän tiedetään tarvitsevan.
Tämä tutkimus on osoittanut, että kehitysvammaiset osaavat käyttää tietotekniikkaa ja että siitä todella on hyötyä heille. Oppimisympäristön käyttö kehitysvammaisten yhteydenpitovälineenä osoittautui mahdolliseksi ja sen avulla voidaan edistää kehitysvammaisten saamista tasavertaisemmiksi tietoyhteiskunnan jäseniksi.
Kun oppimisympäristöjä kehitetään kehitysvammaisten käyttöön, on myös käytettävyyttä tutkittava nimenomaan kehitysvammaisten näkökulmasta erillään muista vammaisryhmistä. Tämän tutkimuksen tuloksia ja niiden perusteella laadittuja suunnitteluohjeita voidaankin hyödyntää, kun suunnitellaan ja arvioidaan käyttöliittymää kehitysvammaisille henkilöille.
Asiasanat: kehitysvammaiset, käytettävyys, käytettävyyden arviointi, oppimisympäristö, suunnitteluohjeet, tietojenkäsittely, vapaa läpikäynti