Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyösuhteet ­- Palveluntuottajien kokemuksia yhteistyöstä Tampereen kaupungin kanssa

TOSSAVAINEN, SANNA (2007)

 
Avaa tiedosto
gradu01999.pdf (278.3Kt)
Lataukset: 



TOSSAVAINEN, SANNA
2007

Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-09-27
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17260
Tiivistelmä
1990-luvulla käynnistynyt julkisen sektorin palvelurakenneuudistus on vain kiihtynyt siirryttäessä uudelle vuosituhannelle. Tähän ovat vaikuttaneet toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset ja kasvava palveluiden kysyntä. Etsittäessä ratkaisuja kiristyvän valtiontalouden mukanaan tuomiin haasteisiin keskeiseksi keinoksi on nähty eri sektoreita edustavien toimijoiden välisen yhteistyön lisääminen ja kehittäminen. Julkinen sektori hankkii jo nykyisin yhä enemmän palveluita oman tuotannon ulkopuolelta ja entistä strategisempia ja suurempia toimintoja ulkoistetaan yksityisten palveluntuottajien haltuun. Kehitys on lisännyt julkisen sektorin riippuvuutta yksityisistä palveluntuottajista ja synnyttänyt tarpeen luoda toimintamalleja, joilla palveluntuotantoa hallitaan ja kehitetään yhdessä yksityisten palveluntuottajien kanssa. Erilaiset kumppanuusjohtamisen teoriat ja käytännöt ovatkin herättäneet paljon kiinnostusta julkisjohtamisessa. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että julkisen sektorin erityispiirteet ja hankintalainsäädäntö rajoittavat toimijoiden mahdollisuuksia rakentaa pitkäjänteisiä, vastavuoroisuuteen perustuvia kumppanuussuhteita. Julkisella sektorilla tarvitaankin uudenlaista tietotaitoa yhteistyösuhteiden johtamiseen ja kehittämiseen.

Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyösuhteita suhdejohtamisen näkökulmasta. Tarkastelun painopiste on yhteistyön toteutumisessa ja onnistumisessa. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä yhteistyösuhteen kriittisistä tekijöistä, jotka palveluntuottajien kokemusten mukaan vaikuttavat merkittävästi siihen, millaiseksi yhteistyösuhde käytännössä muotoutuu. Tutkimus jakaantuu osatavoitteisiin, jotka ovat yhteistyösuhteiden luonteen ja ominaisuuksien sekä laatuun vaikuttavien tekijöiden kuvaaminen.

Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa analysoitiin viittä Tampereen kaupungin ja yksityisen, hoiva- ja terveyspalveluita tuottavan yrityksen välistä yhteistyösuhdetta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla palveluntuottajia haastattelemalla. Sekä haastatteluissa että analyysissä käytettiin hyväksi CIT -menetelmää.

Tutkimuksen tulosten mukaan analysoidut yhteistyösuhteet voidaan ominaisuuksien perusteella jakaa kahteen tyyppiin: vaihdantaan keskittyvät yhteistyösuhteet ja kumppanuuteen perustuvat yhteistyösuhteet. Tutkimuksessa identifioidut yhteistyösuhteen onnistumista ja epäonnistumista indikoivat tekijät ovat pitkälti yhteneväisiä toistensa kanssa. Ne liittyvät sopimusaikaiseen yhteistyöhön, vuorovaikutukseen, tiedon vaihtoon, toiminnan kehittämiseen ja kannattavuuteen. Mitä enemmän edellä mainittuihin asioihin suhteessa panostetaan, sitä tyytyväisempiä palveluntuottajat todennäköisesti ovat yhteistyösuhteeseen. Tutkimuksen tulosten mukaan yhteistyösuhteen kriittisiä tekijöitä ovat suhteen kesto, keskinäinen luottamus ja jatkuva dialogi, mihin liittyy yhteinen näkemys toiminnan tavoitteista. Lisäksi käytetty hankintamenettely vaikuttaa merkittävästi yhteistyön toteutumiseen ja onnistumiseen.

Avainsanat: Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyösuhteet, public­private

partnerships, suhteen luonne, suhteen laatu, suhteen kriittiset tekijät
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40067]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste