Koulukiusaaminen peruskoulun ala-asteella : tapaustutkimus Vesalan ala-asteelta
SÖDERQVIST, ARI (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SÖDERQVIST, ARI
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Aihe: Tutkimuksen aiheena oli koulukiusaaminen Vesalan ala-asteella. Näkökulmana oli opettajan keinot kiusaamisen karsimiseksi.Tutkija: Ari Söderqvist, Tampereen yliopisto, Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitos, pro gradu -tutkielma. Ohjaaja: Eero Ropo.Tutkimuksen tavoitteet: Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Vesalan ala-asteen kiusaamistilannetta, sekä hakea opettajilta uusia keinoja vähentää kiusaamista. Lisäksi halusin opettajan käsittelevän omaa suhdettaan kiusaamiseen sekä omalta osaltani parantaa ops:in toteutumista ja kehittämistä. Oma ammatillinen kasvu yhtenä tekijänä.Tutkimuksen ongelmana on: Minkälaisia keinoja opettaja kokee voivansa käyttää pyrkiessään vähentämään kiusaamistilannetta.Alaongelmia oli kolme: Millainen on koulun kiusaamistilanne? Onko kiusaaminen menossa parempaan vai heikompaan suuntaan? Onko kiusaaminen raaempaa muodoiltaan kuin aikaisemmin, vaikuttaako alueen sosioekonominen tausta ja mikä on etnisten ryhmien osuus kaikessa tässä?Tutkimusmenetelmät: 3-6 luokkalaisille teetetty kysely, jolla selvitettiin kiusaamisen tämänhetkistä tilannetta Vesalan ala-asteella, opettajat puolestaan vastasivat kiusaamisasiaan self-reportin kautta, mahdollisuus haastatteluun oli myös tarjolla, mutta sitä ei kukaan opettajista halunnut käyttää. Luonteeltaan tutkimus on lähinna tapaustutkimus, koska se koskee vain yhtä tiettyä koulua, vaikkakin osaltani toivon pystyväni poimimaan esiin sellaisia ongelmia ja ratkaisuja, joita voi käsitellä laajemminkin. Tutkimusote on perustietojen esittämisessä kvantitatiivista ja haastattelujen suhteen kvalitatiivista. Lähestymistapa on kuvaileva. Johtuen aiheesta, kvalitatiivinen aineisto käsitellään lähinnä sisällön analyysin kautta. Tärkeimmät tulokset: Kiusaamistilanne on pysynyt samana tai hieman parantunut runsaan tiedottamisen vuoksi. Opettajien mielestä kiusaamiseen puututaan aktiivisesti, mutta välillä tuntemuksina on kyvyttömyyttä ja väsymystä ratkoa ongelmia. 24 oppilasta ilmoittaa että heitä kiusataan jatkuvasti. Se on 8 % vastanneista ja kolme kertaa suurempi kuin koko Helsingin keskiarvo. Useammin kuin kerran vuoden aikana kiusaamisen kohteeksi on joutunut 96 oppilasta. Tämä on 33 % vastanneista. Kiusaamista tapahtui eniten välitunneilla ja tuntien alussa, joten näitä järjestelemällä poistetaan mahdollisia kiusaamistilanteita. Kiusaamisen ratkaisuun esitettiin sekä keskusteluja ja sanktioita. Ne oppilaat joita ei kiusattu ja jotka eivät kiusanneet muita uskoivat muita enemmän rangaistuksen voimaan. Jatkuvasti kiusattujen luottamus koulun ja ympäristön kykyyn hoitaa kiusaamisasiat pois päiväjärjestyksestä oli muita pienempi.Oppilaista vastasi 295/380. Self-reporttia pyydettiin 20 opettajalta, mutta määräaikaan oman näkemyksensä palautti vain viisi.Asiasanat: kiusaaminen - koulu, työrauha - koulu