Ryhmäläpikäynti asiantuntija-arvioinnin haastajana potilastietojärjestelmän käytettävyyden arvioinnissa
PELTOMÄKI, SUVI (2007)
PELTOMÄKI, SUVI
2007
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-09-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17227
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17227
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa perehdyttiin uuteen ryhmäläpikäyntimenetelmän muunnelmaan, osallistavaan käytettävyysläpikäyntiin, potilastietojärjestelmän käytettävyyden arvioinnissa ja verrattiin sitä heuristiseen läpikäyntiin. Menetelmät valittiin tutkittavaksi, koska niillä voitiin tarjota kaksi erilaista näkökulmaa järjestelmän käytettävyyteen eikä niitä oltu aiemmin vertailtu keskenään terveydenhuollon toimintaympäristössä.
Osallistava käytettävyysläpikäynti toi yhteen käytettävyysasiantuntijoita, loppukäyttäjiä ja suunnittelijoita arvioimaan käyttöliittymää ryhmänä. Loppukäyttäjien osallistuminen mahdollisti, että läpikäynnissä saatiin tietää myös järjestelmän käytön hankaluuksista toimintaympäristön näkökulmasta. Heuristinen läpikäynti on asiantuntija-arviointi, jonka toteuttivat nimensä mukaisesti käytettävyysasiantuntijat tarkastellen käyttöliittymää etsien siitä käytettävyysongelmia. Läpikäyntien tukemiseksi ja tutkittavan kohteen rajaamiseksi kummassakin menetelmässä käytettiin skenaariona murtumapotilaan hoitoketjua. Menetelmiä vertailtiin mm. tuloksellisuuden, työläyden ja niiden löytämien tulosten samankaltaisuuden suhteen.
Tutkimuksessa selvisi, että osallistava käytettävyysläpikäynti oli raskaampi suunnitella
ja analysoida, mutta aineistonkeruu oli nopeampi toteuttaa kuin heuristisessa läpikäynnissä. Osallistavissa käytettävyysläpikäynneissä arvioijan vaikutus oli vahva ja menetelmän tuloksellisuus riippuvainen osallistuvista henkilöistä: ainakin persoonalla, aiemmalla kokemuksella järjestelmän kehityshankkeista ja hierarkkisella asemalla oli
vaikutusta läpikäynnin onnistumiseen ja mahdollisiin tuloksiin. Terveydenhuollon toimintaympäristöön perehtyminen on perusedellytys kummankin menetelmän onnistumiselle. Ryhmäläpikäynti löysi paljon käytettävyysongelmia, joista vain pieni osa oli samoja kuin heuristisessa läpikäynnissä. Menetelmät eivät olleet toisiaan poissulkevia, sillä vain kumpaakin menetelmää käyttämällä saatiin huomioitua sekä oikeaoppinen käyttöliittymäsuunnittelu että käyttäjän ja toimintaympäristön tarpeet.
Avainsanat ja -sanonnat: käytettävyys, käytettävyyden arviointi, käytettävyyden arvioinnin
menetelmät, osallistava käytettävyysläpikäynti, ryhmäläpikäynti, heuristinen läpikäynti,
terveydenhuollon tietojärjestelmä.
Osallistava käytettävyysläpikäynti toi yhteen käytettävyysasiantuntijoita, loppukäyttäjiä ja suunnittelijoita arvioimaan käyttöliittymää ryhmänä. Loppukäyttäjien osallistuminen mahdollisti, että läpikäynnissä saatiin tietää myös järjestelmän käytön hankaluuksista toimintaympäristön näkökulmasta. Heuristinen läpikäynti on asiantuntija-arviointi, jonka toteuttivat nimensä mukaisesti käytettävyysasiantuntijat tarkastellen käyttöliittymää etsien siitä käytettävyysongelmia. Läpikäyntien tukemiseksi ja tutkittavan kohteen rajaamiseksi kummassakin menetelmässä käytettiin skenaariona murtumapotilaan hoitoketjua. Menetelmiä vertailtiin mm. tuloksellisuuden, työläyden ja niiden löytämien tulosten samankaltaisuuden suhteen.
Tutkimuksessa selvisi, että osallistava käytettävyysläpikäynti oli raskaampi suunnitella
ja analysoida, mutta aineistonkeruu oli nopeampi toteuttaa kuin heuristisessa läpikäynnissä. Osallistavissa käytettävyysläpikäynneissä arvioijan vaikutus oli vahva ja menetelmän tuloksellisuus riippuvainen osallistuvista henkilöistä: ainakin persoonalla, aiemmalla kokemuksella järjestelmän kehityshankkeista ja hierarkkisella asemalla oli
vaikutusta läpikäynnin onnistumiseen ja mahdollisiin tuloksiin. Terveydenhuollon toimintaympäristöön perehtyminen on perusedellytys kummankin menetelmän onnistumiselle. Ryhmäläpikäynti löysi paljon käytettävyysongelmia, joista vain pieni osa oli samoja kuin heuristisessa läpikäynnissä. Menetelmät eivät olleet toisiaan poissulkevia, sillä vain kumpaakin menetelmää käyttämällä saatiin huomioitua sekä oikeaoppinen käyttöliittymäsuunnittelu että käyttäjän ja toimintaympäristön tarpeet.
Avainsanat ja -sanonnat: käytettävyys, käytettävyyden arviointi, käytettävyyden arvioinnin
menetelmät, osallistava käytettävyysläpikäynti, ryhmäläpikäynti, heuristinen läpikäynti,
terveydenhuollon tietojärjestelmä.