Vankiopiskelijan identiteetti ja opiskelumotivaatio
VALKKI, OUTI; KEKOLA, KAIJA (2007)
VALKKI, OUTI
KEKOLA, KAIJA
2007
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-08-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17182
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17182
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee vankilaa ja erityisesti suljettua vankilaa oppimisympäristönä ja vankilakoulua sekä sen oppilaita. Tutkimus on ammattikasvatukseen liittyvä ja osin kvantitatiivinen ja osin kvalitatiivinen tutkimus. Siinä tarkastellaan vankiopiskelijan käsityksiä omasta oppijuudestaan, vankiopiskelijan identiteettiä sekä sitä mikä edistää suljetussa vankilassa opiskelevan opiskelumotivaatiota.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat motivaatioteoriat Fordin kaavasta, Weinerin attribuutioteoriasta, Banduran sosiaaliskognitiiviseen teoriaan, Pintrichin malliin, joka lisää hypoteettiset linkit oppimisen, motivaation ja itsesäätelyn välille. Näiden perusteella päädyttiin Pintrichin mallin mukaiseen Ruohotien malliin, jolla selitetään oppimisen kognitiivisia, affektiivisia ja konatiivisia rakenteita.
Oppimisen ja ammatillisen kasvun taustateorioina ovat Ruohotien laatima Garrisonin malliin perustuva itseohjatun oppimisen dimensiot, Mezirowin kriittinen reflektio ja merkitysperspektiivi sekä Zimmermanin itsesäätely ja itseohjautuvuus oppimisessa.
Tutkimus kuuluu fenomenologis-hermeneuttisen paradigman piiriin ja lähestymistapa on narratiivinen. Tutkimusaineistona on kyselyt (N=14), haastattelut (N=4) ja käsitteiden määrittelyt (N=14). Aineisto kerättiin kahdelta suljetussa vankilassa opiskelevalta ryhmältä. Kyselyssä tarkasteltiin motivaatiota ja niiden perusteella tehtiin opiskelijamotivaatioprofiilit. Haastateltaviksi valittiin ne opiskelijat, joiden opiskelijaprofiilit poikkesivat eniten kaikkien opiskelijoiden opiskelijaprofiilien keskiarvosta. Haastatteluilla pyrittiin selittämään poikkeavia opiskelijamotivaatioprofiileja. Käsitteiden määrittelyillä haettiin opiskelijoiden minäkuvaa ja vankiopiskelijan identiteettiä.
Tutkimuksen tuloksena ovat vankiopiskelijoiden opiskelijamotivaatioprofiilit ja se millaisena oppijana tutkimuksemme vankiopiskelija näkee itsensä ja millainen hänen opiskeluidentiteettinsä on. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tutkimuksessa mukana olleet vankiopiskelijat eivät olleet oivaltaneet, millaisia he ovat oppijoina, vaan he ajattelivat sen olevan tärkeää, millaisia muut heidän kuvittelevat olevan. Lisäksi voidaan todeta, että opiskeluilmapiirillä ja opetustavalla kuin opettajallakin on iso merkitys vankien opiskelumotivaatiossa eikä ryhmän merkitystäkään voi unohtaa.
Avainsanat: motivaatio, identiteetti, älykkyys, opiskelu, vankila
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat motivaatioteoriat Fordin kaavasta, Weinerin attribuutioteoriasta, Banduran sosiaaliskognitiiviseen teoriaan, Pintrichin malliin, joka lisää hypoteettiset linkit oppimisen, motivaation ja itsesäätelyn välille. Näiden perusteella päädyttiin Pintrichin mallin mukaiseen Ruohotien malliin, jolla selitetään oppimisen kognitiivisia, affektiivisia ja konatiivisia rakenteita.
Oppimisen ja ammatillisen kasvun taustateorioina ovat Ruohotien laatima Garrisonin malliin perustuva itseohjatun oppimisen dimensiot, Mezirowin kriittinen reflektio ja merkitysperspektiivi sekä Zimmermanin itsesäätely ja itseohjautuvuus oppimisessa.
Tutkimus kuuluu fenomenologis-hermeneuttisen paradigman piiriin ja lähestymistapa on narratiivinen. Tutkimusaineistona on kyselyt (N=14), haastattelut (N=4) ja käsitteiden määrittelyt (N=14). Aineisto kerättiin kahdelta suljetussa vankilassa opiskelevalta ryhmältä. Kyselyssä tarkasteltiin motivaatiota ja niiden perusteella tehtiin opiskelijamotivaatioprofiilit. Haastateltaviksi valittiin ne opiskelijat, joiden opiskelijaprofiilit poikkesivat eniten kaikkien opiskelijoiden opiskelijaprofiilien keskiarvosta. Haastatteluilla pyrittiin selittämään poikkeavia opiskelijamotivaatioprofiileja. Käsitteiden määrittelyillä haettiin opiskelijoiden minäkuvaa ja vankiopiskelijan identiteettiä.
Tutkimuksen tuloksena ovat vankiopiskelijoiden opiskelijamotivaatioprofiilit ja se millaisena oppijana tutkimuksemme vankiopiskelija näkee itsensä ja millainen hänen opiskeluidentiteettinsä on. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tutkimuksessa mukana olleet vankiopiskelijat eivät olleet oivaltaneet, millaisia he ovat oppijoina, vaan he ajattelivat sen olevan tärkeää, millaisia muut heidän kuvittelevat olevan. Lisäksi voidaan todeta, että opiskeluilmapiirillä ja opetustavalla kuin opettajallakin on iso merkitys vankien opiskelumotivaatiossa eikä ryhmän merkitystäkään voi unohtaa.
Avainsanat: motivaatio, identiteetti, älykkyys, opiskelu, vankila