Yliopisto-opiskelijoiden opiskelumotivaatio ja sen edistäminen
KATTILAKOSKI, ELSI (2007)
KATTILAKOSKI, ELSI
2007
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-08-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17181
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17181
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana on, että yliopisto-opiskelijat ovat varsin heterogeenin joukko, joiden taustat, tavoitteet ja suhtautuminen opiskeluun vaihtelevat. Näin ollen voidaan myös olettaa, että opiskelijoiden opiskeluun motivoitumisessa sekä motivaatioon yhteydessä olevissa tekijöissä esiintyy eroja. Motivaatio synnyttää ja ohjaa yksilön käyttäytymistä ja sen merkitys oppimisessa ja opiskelussa on suuri. Tässä tutkimuksessa motivaatio nähdään dynaamisena ilmiönä, johon vaikuttavat paitsi yksilön ominaisuudet sekä ympäristö, myös näistä tehdyt yksilölliset tulkinnat.
Tutkimuksessa tarkastellaan Lappeenrannan teknillisen yliopiston kemiantekniikan osaston opiskelijoiden opiskelumotivaatioon yhteydessä olevia tekijöitä sekä pyritään kartoittamaan keinoja, joiden avulla opiskelumotivaatiota voitaisiin edistää. Aineisto kerättiin toisen ja neljännen vuosikurssin kemiantekniikan opiskelijoilta sekä kyselylomakkeen että haastattelujen avulla. Kyselyn tuottamaa aineistoa tarkastellaan vastausjakaumien, korrelaatioiden sekä ryhmien välisten vertailujen avulla pyrkimyksenä kuvailla yleisesti opiskelijoiden motivaatioon ja asenteisiin yhteydessä olevia tekijöitä. Kysely toimii myös eräänlaisena esitutkimuksena haastatteluja varten, sillä haastateltavat ovat valikoituneet kyselyn perusteella. Tutkittavan ilmiön kannalta opiskelijoiden omat käsitykset ja kokemukset ovat tärkeitä, jonka vuoksi tutkimuksen keskeisimmäksi aineistonkeruumenetelmäksi on valittu puolistrukturoitu haastattelu. Kvalitatiivista aineistoa on analysoitu lähinnä teemoittelun avulla.
Tulosten mukaan opiskelumotivaatioon on yhteydessä useita eri tekijöitä, joiden merkityksellisyyden opiskelijat kokevat eri tavoin. Motivaatio ei ole luonteeltaan stabiili, vaan siinä esiintyy vaihtelua niin pitkällä kuin lyhyelläkin aikavälillä. Motivaatioon yhteydessä olevista tekijöistä voidaan erotella toisaalta enemmän opiskelijaan itseensä sekä hänen elämäntilanteeseensa liittyviä tekijöitä ja toisaalta opiskeluympäristöön liittyviä tekijöitä. Myös ympäröivän yhteiskunnan, ja etenkin työelämän yhtenä sen osa-alueena, voidaan nähdä vaikuttavan opiskelumotivaation taustalla. Opiskelumotivaation kannalta on tärkeää, että opiskeltava ala tai yksittäinen aihealue koetaan kiinnostavaksi ja kokonaisuuden kannalta hyödylliseksi. Opiskelijalla on hyvä olla opiskelussaan tiedostettuja päämääriä sekä tavoitteita, joiden saavuttamista ohjaa suunnitelmallisuus. Nämä helpottavat muun muassa ratkaisujen tekemistä erilaisissa valintatilanteissa, joita opiskelija kohtaa opiskelunsa aikana jatkuvasti. Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden päämäärät ovat pitkälti työelämässä, jolloin opinnoissa usein korostuu teorian ja käytännön välisten suhteiden ymmärtämisen tärkeys. Myös opiskeluaikaiset työelämäyhteydet sekä työkokemus voivat edistää opiskeluun motivoitumista. Opiskeluympäristössä opiskelumotivaatiota edistävät muun muassa opiskelijan yhteisöön integroituminen ja siihen sisältyvä sosiaalinen vuorovaikutus sekä laadukas opetus. Erityisesti huomiota voidaan kiinnittää opettajien pedagogisiin valmiuksiin sekä opiskelijoiden tapoihin opiskella.
Avainsanat: opiskelumotivaatio, opiskelija, yliopisto, opiskeluympäristö
Tutkimuksessa tarkastellaan Lappeenrannan teknillisen yliopiston kemiantekniikan osaston opiskelijoiden opiskelumotivaatioon yhteydessä olevia tekijöitä sekä pyritään kartoittamaan keinoja, joiden avulla opiskelumotivaatiota voitaisiin edistää. Aineisto kerättiin toisen ja neljännen vuosikurssin kemiantekniikan opiskelijoilta sekä kyselylomakkeen että haastattelujen avulla. Kyselyn tuottamaa aineistoa tarkastellaan vastausjakaumien, korrelaatioiden sekä ryhmien välisten vertailujen avulla pyrkimyksenä kuvailla yleisesti opiskelijoiden motivaatioon ja asenteisiin yhteydessä olevia tekijöitä. Kysely toimii myös eräänlaisena esitutkimuksena haastatteluja varten, sillä haastateltavat ovat valikoituneet kyselyn perusteella. Tutkittavan ilmiön kannalta opiskelijoiden omat käsitykset ja kokemukset ovat tärkeitä, jonka vuoksi tutkimuksen keskeisimmäksi aineistonkeruumenetelmäksi on valittu puolistrukturoitu haastattelu. Kvalitatiivista aineistoa on analysoitu lähinnä teemoittelun avulla.
Tulosten mukaan opiskelumotivaatioon on yhteydessä useita eri tekijöitä, joiden merkityksellisyyden opiskelijat kokevat eri tavoin. Motivaatio ei ole luonteeltaan stabiili, vaan siinä esiintyy vaihtelua niin pitkällä kuin lyhyelläkin aikavälillä. Motivaatioon yhteydessä olevista tekijöistä voidaan erotella toisaalta enemmän opiskelijaan itseensä sekä hänen elämäntilanteeseensa liittyviä tekijöitä ja toisaalta opiskeluympäristöön liittyviä tekijöitä. Myös ympäröivän yhteiskunnan, ja etenkin työelämän yhtenä sen osa-alueena, voidaan nähdä vaikuttavan opiskelumotivaation taustalla. Opiskelumotivaation kannalta on tärkeää, että opiskeltava ala tai yksittäinen aihealue koetaan kiinnostavaksi ja kokonaisuuden kannalta hyödylliseksi. Opiskelijalla on hyvä olla opiskelussaan tiedostettuja päämääriä sekä tavoitteita, joiden saavuttamista ohjaa suunnitelmallisuus. Nämä helpottavat muun muassa ratkaisujen tekemistä erilaisissa valintatilanteissa, joita opiskelija kohtaa opiskelunsa aikana jatkuvasti. Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden päämäärät ovat pitkälti työelämässä, jolloin opinnoissa usein korostuu teorian ja käytännön välisten suhteiden ymmärtämisen tärkeys. Myös opiskeluaikaiset työelämäyhteydet sekä työkokemus voivat edistää opiskeluun motivoitumista. Opiskeluympäristössä opiskelumotivaatiota edistävät muun muassa opiskelijan yhteisöön integroituminen ja siihen sisältyvä sosiaalinen vuorovaikutus sekä laadukas opetus. Erityisesti huomiota voidaan kiinnittää opettajien pedagogisiin valmiuksiin sekä opiskelijoiden tapoihin opiskella.
Avainsanat: opiskelumotivaatio, opiskelija, yliopisto, opiskeluympäristö