Liikesuhteesta kieltäytyminen määräävän markkina-aseman väärinkäyttömuotona
HELLMAN, TOMI (2007)
HELLMAN, TOMI
2007
Yritysjuridiikka - Business Law
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-08-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17176
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17176
Tiivistelmä
Yleisenä lähtökohtana yritysten välisissä liikesuhteissa voidaan pitää sopimusvapautta ja vapautta valita omat sopimuskumppaninsa. Myös määräävässä markkina-asemassa olevalla yrityksellä voidaan katsoa olevan vapaus valita ne tahot, joiden kanssa harjoittaa liiketoimintaa. Johtuen kuitenkin määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen erityisestä asemasta, katsotaan sillä olevan erityinen velvollisuus huolehtia markkinoilla esiintyvästä kilpailusta ja sen toimivuudesta. Erityisestä velvollisuudestaan johtuen määräävässä asemassa oleva yritys ei saa kieltäytyä liikesuhteesta ilman objektiivisesti hyväksyttävää syytä.
Tutkielman aiheena on liikesuhteesta kieltäytyminen määräävän markkina-aseman väärinkäyttömuotona. Tarkoituksena on selvittää ne kriteerit, joilla määräävässä asemassa oleva yritys voi kieltäytyä liikesuhteesta sekä toisaalta selvittää tilanteet, joissa hallitsevalla yrityksellä on, sopimusvapaudesta poiketen, velvollisuus toimittaa haluttua hyödykettä kilpailijalleen tai asiakkaalleen. Vaikka pääpaino on määräävän markkina-aseman väärinkäytössä, tarkoituksena on selvittää myös lyhyesti kilpailuoikeuden yleiset tavoitteet.
Arvioitaessa liikesuhteesta kieltäytymistä määräävän markkina-aseman väärinkäyttönä voidaan aineiston perusteella korostaa määräävässä asemassa olevan yrityksen markkinavoimaa sekä kilpailijoiden ja asiakkaiden riippuvuutta. Näyttää siltä, että mitä enemmän yrityksellä on markkinavoimaa, sitä helpommin sen toimia pidetään määräävän aseman väärinkäyttönä. Toisin sanoen, määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen tulee perustella kieltäytymistään tarkemmin ja painavammin perustein kuin vain vähän markkinavoimaa omaavan yrityksen. Yrityksen markkinavoimaa arvioitaessa korostuu relevanttien markkinoiden määrittely, joka tapahtuu sekä hyödykkeen että maantieteellisen sijainnin näkökulmasta. Määrittelemällä markkinat saadaan selville, mitkä hyödykkeet ja hyödykkeen valmistajat kuuluvat samoille markkinoille.
Vaikkakin määräävässä markkina-asemassa olevalla yrityksellä voidaan katsoa olevan sopimusvapaus, on sen vapautta kilpailulainsäädännön keinoin oleellisesti rajoitettu. Tätä voidaan perustella oikeuskäytännön runsaudella sekä sillä, että useissa tapauksissa määräävässä asemassa oleva yritys joutuu toteamaan toimintansa kilpailulainsäädännön vastaiseksi. Tätä rajoitusta voidaan kuitenkin pitää perusteltuna verrattaessa keskenään määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen mahdollisuutta vaikuttaa markkinoilla vallitsevaan kilpailuun sekä toisaalta kilpailulainsäädännön perimmäisiä tavoitteita.
Asiasanat: kilpailuoikeus, määräävä markkina-asema, liikesuhteesta kieltäytyminen
Tutkielman aiheena on liikesuhteesta kieltäytyminen määräävän markkina-aseman väärinkäyttömuotona. Tarkoituksena on selvittää ne kriteerit, joilla määräävässä asemassa oleva yritys voi kieltäytyä liikesuhteesta sekä toisaalta selvittää tilanteet, joissa hallitsevalla yrityksellä on, sopimusvapaudesta poiketen, velvollisuus toimittaa haluttua hyödykettä kilpailijalleen tai asiakkaalleen. Vaikka pääpaino on määräävän markkina-aseman väärinkäytössä, tarkoituksena on selvittää myös lyhyesti kilpailuoikeuden yleiset tavoitteet.
Arvioitaessa liikesuhteesta kieltäytymistä määräävän markkina-aseman väärinkäyttönä voidaan aineiston perusteella korostaa määräävässä asemassa olevan yrityksen markkinavoimaa sekä kilpailijoiden ja asiakkaiden riippuvuutta. Näyttää siltä, että mitä enemmän yrityksellä on markkinavoimaa, sitä helpommin sen toimia pidetään määräävän aseman väärinkäyttönä. Toisin sanoen, määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen tulee perustella kieltäytymistään tarkemmin ja painavammin perustein kuin vain vähän markkinavoimaa omaavan yrityksen. Yrityksen markkinavoimaa arvioitaessa korostuu relevanttien markkinoiden määrittely, joka tapahtuu sekä hyödykkeen että maantieteellisen sijainnin näkökulmasta. Määrittelemällä markkinat saadaan selville, mitkä hyödykkeet ja hyödykkeen valmistajat kuuluvat samoille markkinoille.
Vaikkakin määräävässä markkina-asemassa olevalla yrityksellä voidaan katsoa olevan sopimusvapaus, on sen vapautta kilpailulainsäädännön keinoin oleellisesti rajoitettu. Tätä voidaan perustella oikeuskäytännön runsaudella sekä sillä, että useissa tapauksissa määräävässä asemassa oleva yritys joutuu toteamaan toimintansa kilpailulainsäädännön vastaiseksi. Tätä rajoitusta voidaan kuitenkin pitää perusteltuna verrattaessa keskenään määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen mahdollisuutta vaikuttaa markkinoilla vallitsevaan kilpailuun sekä toisaalta kilpailulainsäädännön perimmäisiä tavoitteita.
Asiasanat: kilpailuoikeus, määräävä markkina-asema, liikesuhteesta kieltäytyminen