Tutkinto-opiskelijasta osaajaksi ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden halukkuus jäädä Suomeen valmistumisensa jälkeen
KETTUNEN, JANNE; AIRISTO, MARTIN (2007)
KETTUNEN, JANNE
AIRISTO, MARTIN
2007
Sosiologia - Sociology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-08-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17174
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17174
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee suomalaisissa korkeakouluissa opiskelevien ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden aikomusta jäädä Suomeen tai lähteä muualle valmistumisensa jälkeen. Pääpainona tutkielmassa oli selvittää ristiintaulukoinnin avulla, millainen tilastollinen yhteys erilaisilla keskeisillä taustatekijöillä on ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden jäämis- tai lähtemisaikomukseen. Lisäksi tarkastelimme avovastausten valossa sitä, millä syillä ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat itse perustelevat aikomustaan jäädä Suomeen tai lähteä muualle valmistumisensa jälkeen. Lopuksi pyrimme tarkastelemaan sitä, millaisia puutteita muuttoliiketutkimukseen on sisältynyt, ja mihin suuntaan maahanmuuttopolitiikkaa olisi hyvä kehittää, jotta yhä useampi ulkomaalainen tutkinto-opiskelija saataisiin jäämään Suomeen töihin valmistumisensa jälkeen.
Pyrimme vastaamaan edellä mainittuihin kysymyksiin Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston ”Ulkomaalaiset perustutkinto-opiskelijat 2005” -aineiston avulla. Käyttämämme tutkimusaineisto koostui 814:n suomalaisissa korkeakouluissa opiskelevien ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden internetkyselyyn antamista vastauksista. Tutkimuksen teoreettisena taustana toimivat erilaiset muuttoliiketeorioihin ja maahanmuuttopolitiikkaan liittyvät käsitteet.
Tutkielman perusteella jäämis- tai lähtemispäätös näytti olevan tilastollisesti merkitsevällä tavalla yhteydessä vastaajan lähtöalueeseen, sukupuoleen, Suomeen integroitumisen kokemiseen, täällä asuttuun aikaan, suoritettavan tutkinnon tasoon, opiskelualaan ja päätoimeen. Sen sijaan opiskelijoiden ikä tai heidän tyytyväisyytensä opiskeluun liittyviin ”virallisiin” tekijöihin, esimerkiksi opetuksen laatuun, eivät näyttäneet olevan tilastollisesti merkitsevällä tavalla yhteydessä jäämis- tai lähtemisaikomukseen. Ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat perustelivat sekä jäämis- että lähtemispäätöstään useimmiten työhön liittyvillä seikoilla. Tässä valossa opiskelijoihin sovellettavaa maahanmuuttopolitiikkaa tulisi kehittää entistä aktiivisempaan suuntaan, mikäli ulkomaalaisista tutkinto-opiskelijoista halutaan tulevaisuuden osaajia Suomeen.
AVAINSANAT: maahanmuutto, maahanmuuttopolitiikka, muuttoliike, transnationalismi, ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat, veto- ja työntötekijät
Pyrimme vastaamaan edellä mainittuihin kysymyksiin Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston ”Ulkomaalaiset perustutkinto-opiskelijat 2005” -aineiston avulla. Käyttämämme tutkimusaineisto koostui 814:n suomalaisissa korkeakouluissa opiskelevien ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden internetkyselyyn antamista vastauksista. Tutkimuksen teoreettisena taustana toimivat erilaiset muuttoliiketeorioihin ja maahanmuuttopolitiikkaan liittyvät käsitteet.
Tutkielman perusteella jäämis- tai lähtemispäätös näytti olevan tilastollisesti merkitsevällä tavalla yhteydessä vastaajan lähtöalueeseen, sukupuoleen, Suomeen integroitumisen kokemiseen, täällä asuttuun aikaan, suoritettavan tutkinnon tasoon, opiskelualaan ja päätoimeen. Sen sijaan opiskelijoiden ikä tai heidän tyytyväisyytensä opiskeluun liittyviin ”virallisiin” tekijöihin, esimerkiksi opetuksen laatuun, eivät näyttäneet olevan tilastollisesti merkitsevällä tavalla yhteydessä jäämis- tai lähtemisaikomukseen. Ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat perustelivat sekä jäämis- että lähtemispäätöstään useimmiten työhön liittyvillä seikoilla. Tässä valossa opiskelijoihin sovellettavaa maahanmuuttopolitiikkaa tulisi kehittää entistä aktiivisempaan suuntaan, mikäli ulkomaalaisista tutkinto-opiskelijoista halutaan tulevaisuuden osaajia Suomeen.
AVAINSANAT: maahanmuutto, maahanmuuttopolitiikka, muuttoliike, transnationalismi, ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat, veto- ja työntötekijät