"Välittämistä, vastuuta, huolenpitoa" Lemmikkieläinten merkitys yläasteikäisten nuorten elämässä
ARO, ANNIINA (2007)
ARO, ANNIINA
2007
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-08-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17161
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17161
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee lemmikki- ja muiden eläinten merkitystä yläasteikäisten nuorten elämässä. Lemmikkieläimet eivät tuomitse, riitele, eivätkä kiinnitä huomiota ulkoisiin seikkoihin, joista murrosikäiset usein tuntevat epävarmuutta: tavoitteenani olikin selvittää, voiko lemmikkieläimistä olla erityistä hyötyä murrosiän kuohuissa kamppaileville nuorille. Teoreettista taustaa tutkimukselle kokosin lähinnä käyttäytymistieteiden alalta. Varsinaisina tutkimusongelmina olivat: Mitä lemmikki- ja muut eläimet merkitsevät yläasteikäisille nuorille? Minkälaiset piirteet ovat haluttuja lemmikkieläimissä? Minkälainen rooli lemmikki- ja muilla eläimillä on yläasteikäisten nuorten arjessa?
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen aineiston keräsin survey-tyyppisellä, myös muutamia avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella yhteensä 304:ltä yläasteen 7.-9. luokkaa käyvältä nuorelta keväällä 2006. Aineiston analyysissä esiin nousi kolme vahvaa, nuorten ja lemmikkieläinten välisiä suhteita kuvaavaa komponenttia "vuorovaikutus", "eläinrakkaus" ja "sosiaalisuus", joiden avulla tutkin esimerkiksi joidenkin taustamuuttujien vaikutusta nuorten asenteisiin lemmikkieläimiä kohtaan. Avoimilla kysymyksillä taas koetin selvittää esimerkiksi sitä, mitä nuoret lemmikkieläintensä kanssa tekevät, ja minkälaisia asioita nuoret ovat lemmikki- tai muilta eläimiltä mahdollisesti oppineet. Vastausten teemoittelu tuotti mm. käsitteet "tarkoituksenmukainen" ja "päämäärätön" sosiaalinen toiminta kuvaamaan nuoren ja eläimen välistä vuorovaikutusta.
Tutkimukseni päätulokset voi tiivistää seuraaviin lauseeseisiin: Nuoret suhtautuvat lemmikkieläimiin yleisesti ottaen varsin positiivisesti, ja pitävät niitä mieluisina seuralaisina. Erityisen suosittuja ovat lajit, joiden edustajille tyypillisiä ovat sosiaalisuus, aktiivisuus, leikkisyys, sekä taipumus osoittaa kiintymystään avoimesti. Lemmikkiensä kanssa nuoret tekevät kuvaustensa perusteella hyvin samanlaisia asioita kuin kavereidensakin kanssa, mutta valintatilanteen tullen viettävät kuitenkin lähes poikkeuksetta aikaa mielummin ihmis-, kuin eläinseurassa. Lemmikkieläintä ei pidetä harrastuksena, vaan ennemminkin perheenjäsenenä.
Avainsanat: lemmikkieläin, nuori, murrosikä, ihminen-eläin suhde, sosiaalinen vuorovaikutus
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen aineiston keräsin survey-tyyppisellä, myös muutamia avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella yhteensä 304:ltä yläasteen 7.-9. luokkaa käyvältä nuorelta keväällä 2006. Aineiston analyysissä esiin nousi kolme vahvaa, nuorten ja lemmikkieläinten välisiä suhteita kuvaavaa komponenttia "vuorovaikutus", "eläinrakkaus" ja "sosiaalisuus", joiden avulla tutkin esimerkiksi joidenkin taustamuuttujien vaikutusta nuorten asenteisiin lemmikkieläimiä kohtaan. Avoimilla kysymyksillä taas koetin selvittää esimerkiksi sitä, mitä nuoret lemmikkieläintensä kanssa tekevät, ja minkälaisia asioita nuoret ovat lemmikki- tai muilta eläimiltä mahdollisesti oppineet. Vastausten teemoittelu tuotti mm. käsitteet "tarkoituksenmukainen" ja "päämäärätön" sosiaalinen toiminta kuvaamaan nuoren ja eläimen välistä vuorovaikutusta.
Tutkimukseni päätulokset voi tiivistää seuraaviin lauseeseisiin: Nuoret suhtautuvat lemmikkieläimiin yleisesti ottaen varsin positiivisesti, ja pitävät niitä mieluisina seuralaisina. Erityisen suosittuja ovat lajit, joiden edustajille tyypillisiä ovat sosiaalisuus, aktiivisuus, leikkisyys, sekä taipumus osoittaa kiintymystään avoimesti. Lemmikkiensä kanssa nuoret tekevät kuvaustensa perusteella hyvin samanlaisia asioita kuin kavereidensakin kanssa, mutta valintatilanteen tullen viettävät kuitenkin lähes poikkeuksetta aikaa mielummin ihmis-, kuin eläinseurassa. Lemmikkieläintä ei pidetä harrastuksena, vaan ennemminkin perheenjäsenenä.
Avainsanat: lemmikkieläin, nuori, murrosikä, ihminen-eläin suhde, sosiaalinen vuorovaikutus