Mediaedu.fi - animaatio mediakasvatuksen välineenä
HELANEN, TOUKO (2007)
HELANEN, TOUKO
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17116
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17116
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tutkimuskohteena on syksyn 2006 ja kevään 2007 aikana tutkimuksen produktiivisena osana perustettu verkkosivusto mediaedu.fi, joka käsittelee animaatiota mediakasvatuksen välineenä ja animaation käytön verkkopedagogisia sovelluksia.
Tutkimuksen pohjana on tutkimusprojektin ja siitä lähtöisin olevan kokemuksen kuvaus, joka sisältää itsearviointia ja pohdintaa projektin etenemisestä ja kehittymisestä. Tutkimuksessa tarkastellaan projektin etenemistä kriittisesti. Tarkastelun kohteena on erityisesti projektitoiminnan aikana nousseiden kysymysten hahmottaminen sekä erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen löytäminen niihin.
Tutkimuksessa esiin nousevat seuraavat kysymykset:
1) Miten animaation perusteita voidaan opettaa verkossa?
2) Miten animaatiota voidaan käyttää mediakasvatuksen välineenä?
3) Miten animaation pedagogista käyttöä voidaan opettaa verkossa?
4) Miten voidaan rakentaa toimiva verkkosivusto, joka palvelee mediakasvatuksen tavoitteita riittävän monipuolisesti animaation, sen opettamisen, sekä verkkopedagogiikan keinoin?
5) Mitkä ovat valmiin verkkosivuston kehittämismahdollisuudet?
Tutkimus on laadullisen toimintatutkimuksen kaltainen. Se sisältää myös aineiston hankinnassa esiin tulevia narratiivisia piirteitä, jotka ilmenevät aineiston analysoinnissa ja syntyneen projektikertomuksen muodossa. Tutkimuksen aineisto on kerätty prosessin etenemistä kuvaavista muistiinpanoista sekä työn tuottamista materiaaleista.
Tutkimuksen teoriaosuudessa on tarkasteltu projektityöskentelyn vaiheita, jotka liittyvät suoraan tutkimusprosessin aikaiseen työskentelyyn. Tutkimustulokset näkyvät projektikuvauksessa prosessia kuvaavan kertomuksen muodossa.
Avainsanat: Mediakasvatus, medialukutaito, verkkopedagogiikka, animaatio, projektityö, itsereflektio
Tutkimuksen pohjana on tutkimusprojektin ja siitä lähtöisin olevan kokemuksen kuvaus, joka sisältää itsearviointia ja pohdintaa projektin etenemisestä ja kehittymisestä. Tutkimuksessa tarkastellaan projektin etenemistä kriittisesti. Tarkastelun kohteena on erityisesti projektitoiminnan aikana nousseiden kysymysten hahmottaminen sekä erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen löytäminen niihin.
Tutkimuksessa esiin nousevat seuraavat kysymykset:
1) Miten animaation perusteita voidaan opettaa verkossa?
2) Miten animaatiota voidaan käyttää mediakasvatuksen välineenä?
3) Miten animaation pedagogista käyttöä voidaan opettaa verkossa?
4) Miten voidaan rakentaa toimiva verkkosivusto, joka palvelee mediakasvatuksen tavoitteita riittävän monipuolisesti animaation, sen opettamisen, sekä verkkopedagogiikan keinoin?
5) Mitkä ovat valmiin verkkosivuston kehittämismahdollisuudet?
Tutkimus on laadullisen toimintatutkimuksen kaltainen. Se sisältää myös aineiston hankinnassa esiin tulevia narratiivisia piirteitä, jotka ilmenevät aineiston analysoinnissa ja syntyneen projektikertomuksen muodossa. Tutkimuksen aineisto on kerätty prosessin etenemistä kuvaavista muistiinpanoista sekä työn tuottamista materiaaleista.
Tutkimuksen teoriaosuudessa on tarkasteltu projektityöskentelyn vaiheita, jotka liittyvät suoraan tutkimusprosessin aikaiseen työskentelyyn. Tutkimustulokset näkyvät projektikuvauksessa prosessia kuvaavan kertomuksen muodossa.
Avainsanat: Mediakasvatus, medialukutaito, verkkopedagogiikka, animaatio, projektityö, itsereflektio