Jokapaikan tietotekniikan käytettävyys
HEIKKILÄ, HENNA (2007)
HEIKKILÄ, HENNA
2007
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17114
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17114
Tiivistelmä
Jokapaikan tietotekniikka (ubiquitous computing) tarkoittaa tietotekniikan läsnäoloa kaikkialla kaikessa toiminnassamme joko näkyvänä tai piilotettuna erilaisiin laitteisiin ja palveluihin. Perinteisestä tietotekniikasta se eroaa esimerkiksi järjestelmän ja käyttäjän välisen vuorovaikutuksen, vuorovaikutustilanteen, käytön ja käyttöliittymien osalta. Tästä syystä perinteiset käytettävyysmääritelmät eivät välttämättä sovellu jokapaikan tietotekniikan käytettävyyden arviointiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ajatuksia potentiaalisilla käyttäjillä on jokapaikan tietotekniikan järjestelmistä ja mitä käytettävyydellä tarkoitetaan jokapaikan tietotekniikassa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella muodostettiin 24 attribuuttia, joita ryhdyttiin tutkimaan. Tutkimusmenetelmiksi valittiin kysely ja ryhmäkeskustelut. Tutkimuksen tueksi muodostettiin kahdeksan skenaariota, jotka kuvaavat erilaisia jokapaikan tietotekniikan järjestelmiä ja niiden käyttöä, ja skenaarioita käytettiin apuna sekä kyselyssä että ryhmäkeskusteluissa.
Kyselyyn vastasi 156 opiskelijaa, jotka värvättiin kahdelta tietojenkäsittelytieteen kurssilta. Ryhmäkeskusteluihin osallistui yhteensä 16 kyselyn täyttänyttä opiskelijaa. Ryhmäkeskusteluiden osallistujista muodostettiin kuusi 2-3 hengen ryhmää, jotka keskustelivat annetuista teemoista ja tekivät lopuksi korttilajittelun lajitellen tutkitut attribuutit tärkeysjärjestykseen.
Kyselyn ja ryhmäkeskusteluiden tulosten perusteella jokapaikan tietotekniikan käytettävyys perustuu viiteen attribuuttiin: häiritsemättömyys, käytön helppous, käytön tyydyttävyys, käytön virheettömyys ja näkyvyys. Käytettävyysmääritelmän lisäksi tutkimustuloksista nousi esiin seitsemän yleisempää ominaisuutta, joiden tulee olla kunnossa, jotta järjestelmä tulisi käytetyksi. Nämä yleisominaisuudet ovat joustavuus, käyttäjän kontrolli ja vapaus, luotettavuus, saatavuus, tehokkuus, tuloksellisuus ja yksityisyys.
Avainsanat ja -sanonnat: jokapaikan tietotekniikka, älykkäät järjestelmät, käytettävyys.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ajatuksia potentiaalisilla käyttäjillä on jokapaikan tietotekniikan järjestelmistä ja mitä käytettävyydellä tarkoitetaan jokapaikan tietotekniikassa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella muodostettiin 24 attribuuttia, joita ryhdyttiin tutkimaan. Tutkimusmenetelmiksi valittiin kysely ja ryhmäkeskustelut. Tutkimuksen tueksi muodostettiin kahdeksan skenaariota, jotka kuvaavat erilaisia jokapaikan tietotekniikan järjestelmiä ja niiden käyttöä, ja skenaarioita käytettiin apuna sekä kyselyssä että ryhmäkeskusteluissa.
Kyselyyn vastasi 156 opiskelijaa, jotka värvättiin kahdelta tietojenkäsittelytieteen kurssilta. Ryhmäkeskusteluihin osallistui yhteensä 16 kyselyn täyttänyttä opiskelijaa. Ryhmäkeskusteluiden osallistujista muodostettiin kuusi 2-3 hengen ryhmää, jotka keskustelivat annetuista teemoista ja tekivät lopuksi korttilajittelun lajitellen tutkitut attribuutit tärkeysjärjestykseen.
Kyselyn ja ryhmäkeskusteluiden tulosten perusteella jokapaikan tietotekniikan käytettävyys perustuu viiteen attribuuttiin: häiritsemättömyys, käytön helppous, käytön tyydyttävyys, käytön virheettömyys ja näkyvyys. Käytettävyysmääritelmän lisäksi tutkimustuloksista nousi esiin seitsemän yleisempää ominaisuutta, joiden tulee olla kunnossa, jotta järjestelmä tulisi käytetyksi. Nämä yleisominaisuudet ovat joustavuus, käyttäjän kontrolli ja vapaus, luotettavuus, saatavuus, tehokkuus, tuloksellisuus ja yksityisyys.
Avainsanat ja -sanonnat: jokapaikan tietotekniikka, älykkäät järjestelmät, käytettävyys.