Puhdistuspalvelualan kehitys, ammatillinen osaaminen ja alan tulevaisuuden näkymiä
OJALA-PALOPOSKI, TIINA (2007)
OJALA-PALOPOSKI, TIINA
2007
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17086
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17086
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää puhdistuspalvelualan kehitystä, ammatillista osaamista sekä alan tulevaisuuden näkymiä. Teoreettisessa osassa on kuvattu ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallista merkitystä ja sen vetovoimaisuutta. Puhdistuspalvelualan kehitystä on tarkasteltu kotitalousopetuksen kehittymisen kautta 1800-luvulta puhdistuspalvelualan nykyiseen koulutustarjontaan. Tutkimuksessa on tarkasteltu puhdistuspalvelualalla tarvittavaa ammattitaitoa, ammatillista kompetenssia, ammatillista kasvua sekä työelämässä tapahtuvien muutoksien asettamia haasteita ammatilliselle kasvulle ja koulutukselle.
Tutkimuksen toisena tavoitteena oli selvittää puhdistuspalvelualan tämänhetkinen koulutuksen määrä, opetusjärjestelyt sekä alan ammattitaitovaatimusten tärkeysjärjestys. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta sekä puolistrukturoitua haastattelua. Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 56 kappaletta puhdistuspalvelualan ja toimitilapalvelujen koulutusta järjestäviin ammatillisiin oppilaitoksiin, aikuiskoulutuskeskuksiin, ammattikorkeakouluihin sekä yliopistoihin. Haastateltavia työnantaja- ja työntekijäedustajia tutkimuksessa oli yhteensä kahdeksan henkilöä erilaisista puhdistuspalvelualan toimialoilta.
Eniten koulutusta on järjestetty aikuisille suunnattuun laitoshuoltajan ammattitutkinnon valmistavaan koulutukseen ja vähiten nuorille suunnattuun puhdistuspalvelualan perustutkintoon. Nuorten puhdistuspalvelualan perustutkintoa järjestetään lähinnä erityisoppilaitoksissa. Alan koulutus onkin painottunut aikuisille suunnattuun monimuoto- koulutukseen. Ammattikorkeakoulujen tarjoamat toimitilapalveluihin suuntautuneet opintojaksot ovat vaikeasti löydettävissä ja puhdistuksen teknologian opinnot ovat yliopistoissa hajallaan.
Oppilaitosten -, työnantajapuolen sekä työntekijäpuolen edustajien asettamat puhdistuspalvelualan ammattitaitovaatimusten tärkeysjärjestykset eroavat jonkin verran toisistaan. Oppilaitosten- ja työntekijäedustajien mielipiteet painottuvat ammatillisten asioiden hallintaan sekä oman työn hallintaan. Työnantajaedustajien mielipiteet painottuivat työntekijän kykyyn kehittää työpaikan yhteisiä asioita sekä työntekijän itsensä kehittämiseen. Opetusjärjestelyihin työnantajaedustajat kaipasivat enemmän joustavuutta sekä lyhytkestoisempaa koulutusta. Kyselyissä ja haastatteluissa painotettiin alan vetovoimaisuuden lisäämistä sekä alan imagon kohottamista. Vastauksissa ilmeni, että alalla toimivien työntekijöiden tulisi olla ylpeitä työyhteisönsä tai omista saavutuksista ja näin luoda itse positiivista kuvaa puhdistuspalvelualasta.
Avainsanat: puhdistuspalveluala, ammatillinen osaaminen, ammatillinen kompetenssi, ammatillinen kasvu, ammattitaitovaatimus, ammatillinen koulutus
Tutkimuksen toisena tavoitteena oli selvittää puhdistuspalvelualan tämänhetkinen koulutuksen määrä, opetusjärjestelyt sekä alan ammattitaitovaatimusten tärkeysjärjestys. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta sekä puolistrukturoitua haastattelua. Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 56 kappaletta puhdistuspalvelualan ja toimitilapalvelujen koulutusta järjestäviin ammatillisiin oppilaitoksiin, aikuiskoulutuskeskuksiin, ammattikorkeakouluihin sekä yliopistoihin. Haastateltavia työnantaja- ja työntekijäedustajia tutkimuksessa oli yhteensä kahdeksan henkilöä erilaisista puhdistuspalvelualan toimialoilta.
Eniten koulutusta on järjestetty aikuisille suunnattuun laitoshuoltajan ammattitutkinnon valmistavaan koulutukseen ja vähiten nuorille suunnattuun puhdistuspalvelualan perustutkintoon. Nuorten puhdistuspalvelualan perustutkintoa järjestetään lähinnä erityisoppilaitoksissa. Alan koulutus onkin painottunut aikuisille suunnattuun monimuoto- koulutukseen. Ammattikorkeakoulujen tarjoamat toimitilapalveluihin suuntautuneet opintojaksot ovat vaikeasti löydettävissä ja puhdistuksen teknologian opinnot ovat yliopistoissa hajallaan.
Oppilaitosten -, työnantajapuolen sekä työntekijäpuolen edustajien asettamat puhdistuspalvelualan ammattitaitovaatimusten tärkeysjärjestykset eroavat jonkin verran toisistaan. Oppilaitosten- ja työntekijäedustajien mielipiteet painottuvat ammatillisten asioiden hallintaan sekä oman työn hallintaan. Työnantajaedustajien mielipiteet painottuivat työntekijän kykyyn kehittää työpaikan yhteisiä asioita sekä työntekijän itsensä kehittämiseen. Opetusjärjestelyihin työnantajaedustajat kaipasivat enemmän joustavuutta sekä lyhytkestoisempaa koulutusta. Kyselyissä ja haastatteluissa painotettiin alan vetovoimaisuuden lisäämistä sekä alan imagon kohottamista. Vastauksissa ilmeni, että alalla toimivien työntekijöiden tulisi olla ylpeitä työyhteisönsä tai omista saavutuksista ja näin luoda itse positiivista kuvaa puhdistuspalvelualasta.
Avainsanat: puhdistuspalveluala, ammatillinen osaaminen, ammatillinen kompetenssi, ammatillinen kasvu, ammattitaitovaatimus, ammatillinen koulutus