Päivähoito kunnallisena palveluna
MANNINEN, ANNUKKA (2007)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MANNINEN, ANNUKKA
2007
Kunnallisoikeus - Local Public Law
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-15Tiivistelmä
Tämä tutkimus lähtee kunnallisen päivähoidon oikeudellisen sääntelyn uudistamisen tarpeesta Suomessa. Suomessa päivähoidosta säädellään päivähoitolaissa (36/1973), jota on muutettu moneen kertaan vuosien saatossa, mutta joka ei kuitenkaan vastaa nykyistä käsitystä päivähoidosta varhaiskasvatuksena. Ruotsissa päivähoidosta ei säädellä erikseen päivähoitolaissa vaan koululaissa (1985:1100). Ruotsissa päivähoitoa pidetään koulutuspalveluna, kun se Suomessa on yhä sosiaalipalvelu.
Tutkimuksen lähtökohtana tarkastelen suomalaista ja ruotsalaista kunnallista itsehallintoa ja niiden eroja ja yhtäläisyyksiä. Syvennyn tarkemmin ruotsalaisen kunnallisen itsehallinnon tilaan Euroopan neuvoston antaman suosituksen pohjalta. Näin ymmärrän paremmin, minkälaisissa kunnallisissa toimintaympäristöissä päivähoitoa näissä maissa toteutetaan. Lisäksi haluan tuoda esille kunnallisen itsehallinnon ja perusoikeuksien, erityisesti subjektiivisten oikeuksien, toteuttamisen välisen mielenkiintoisen ristiriidan. Tutkimukseni on siis luonteeltaan oikeusvertaileva, mikä asettaa tutkimukselle erityiset haasteet. Otan siis tarkasteluun Ruotsin kunnallisen päivähoitojärjestelmän ja pyrin vertaamaan sitä Suomen järjestelmään. Tutkimusongelmani onkin, että miten suomalainen ja ruotsalainen kunnallisen päivähoidon oikeudellinen sääntely eroavat toisistaan kunnan itsehallinnon ja vastuun kannalta.
Tutkimustehtävänä on selvittää suomalaisen ja ruotsalaisen kunnallisen päivähoidon sääntelyn kehitys (oikeushistoriallinen osio). Toisena tehtävänä on selvittää, miten tällä hetkellä päivähoidosta säädellään molemmissa maissa ja selvittää mahdolliset erot kunnan roolin kannalta. Lisäksi syvennyn tarkemmin kunnallisen päivähoidon hallinnon sijoittumisen muutokseen kunnissa, koska Ruotsin kunnissa päivähoidon hallinto on siirtynyt koululautakunnilla, kun taas Suomessa suurimmassa osassa kuntia päivähoidon hallinto on sosiaali- ja terveyslautakunnilla tms., mutta useat kunnat ovat siirtäneet sen koulusta vastaavalle lautakunnalle tai lasten asioista vastaaville lautakunnille. Suomessa päivähoito on valtion tasolla sosiaali- ja terveysministeriön alaisuudessa, kun se Ruotsissa on opetus- ja tiedeministeriön vastuulla.
Suomalainen ja ruotsalainen päivähoitojärjestelmä muistuttavat pitkälti toisiaan, mutta Ruotsissa päivähoitoa ja kuntia koskeva sääntely on yksityiskohtaisempaa kuin Suomessa. Näin ollen voidaan sanoa, että Ruotsissa kunnallisella itsehallinnolla ei ole mahdollisuutta toteutua niin hyvin kuin Suomessa, vaikkakin myös Suomessa kunnat ovat tiukasti valtiollisen sääntelyn alaisia järjestäessään peruspalveluita.
Asiasanat: kunta, itsehallinto, päivähoito, perusoikeudet, subjektiiviset oikeudet
Tutkimuksen lähtökohtana tarkastelen suomalaista ja ruotsalaista kunnallista itsehallintoa ja niiden eroja ja yhtäläisyyksiä. Syvennyn tarkemmin ruotsalaisen kunnallisen itsehallinnon tilaan Euroopan neuvoston antaman suosituksen pohjalta. Näin ymmärrän paremmin, minkälaisissa kunnallisissa toimintaympäristöissä päivähoitoa näissä maissa toteutetaan. Lisäksi haluan tuoda esille kunnallisen itsehallinnon ja perusoikeuksien, erityisesti subjektiivisten oikeuksien, toteuttamisen välisen mielenkiintoisen ristiriidan. Tutkimukseni on siis luonteeltaan oikeusvertaileva, mikä asettaa tutkimukselle erityiset haasteet. Otan siis tarkasteluun Ruotsin kunnallisen päivähoitojärjestelmän ja pyrin vertaamaan sitä Suomen järjestelmään. Tutkimusongelmani onkin, että miten suomalainen ja ruotsalainen kunnallisen päivähoidon oikeudellinen sääntely eroavat toisistaan kunnan itsehallinnon ja vastuun kannalta.
Tutkimustehtävänä on selvittää suomalaisen ja ruotsalaisen kunnallisen päivähoidon sääntelyn kehitys (oikeushistoriallinen osio). Toisena tehtävänä on selvittää, miten tällä hetkellä päivähoidosta säädellään molemmissa maissa ja selvittää mahdolliset erot kunnan roolin kannalta. Lisäksi syvennyn tarkemmin kunnallisen päivähoidon hallinnon sijoittumisen muutokseen kunnissa, koska Ruotsin kunnissa päivähoidon hallinto on siirtynyt koululautakunnilla, kun taas Suomessa suurimmassa osassa kuntia päivähoidon hallinto on sosiaali- ja terveyslautakunnilla tms., mutta useat kunnat ovat siirtäneet sen koulusta vastaavalle lautakunnalle tai lasten asioista vastaaville lautakunnille. Suomessa päivähoito on valtion tasolla sosiaali- ja terveysministeriön alaisuudessa, kun se Ruotsissa on opetus- ja tiedeministeriön vastuulla.
Suomalainen ja ruotsalainen päivähoitojärjestelmä muistuttavat pitkälti toisiaan, mutta Ruotsissa päivähoitoa ja kuntia koskeva sääntely on yksityiskohtaisempaa kuin Suomessa. Näin ollen voidaan sanoa, että Ruotsissa kunnallisella itsehallinnolla ei ole mahdollisuutta toteutua niin hyvin kuin Suomessa, vaikkakin myös Suomessa kunnat ovat tiukasti valtiollisen sääntelyn alaisia järjestäessään peruspalveluita.
Asiasanat: kunta, itsehallinto, päivähoito, perusoikeudet, subjektiiviset oikeudet