Tavoitteena ammatillinen osaaminen - suuhygienistiopiskelijoiden kokemukset teoreettisen tiedon integroitumisesta harjoitteluun
LAPPI, LEILA (2007)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LAPPI, LEILA
2007
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-12Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opiskelunsa loppuvaiheessa olevien
suuhygienistiopiskelijoiden kokemuksia harjoittelusta, joka oli toteutunut Helsingin
ammattikorkeakoulun suunhoidon opetusklinikalla. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa,jonka avulla voidaan kehittää harjoittelua siten, että harjoittelussa mahdollistuu teoreettisen tiedonintegrointi käytäntöön ja näin edistää suuhygienistiopiskelijan ammatillisen osaamisen tukemista.Tutkimustehtävä rajattiin harjoittelukokemuksiin, jotka liittyvät teoreettisen tiedon ja käytännön integrointiin.
Aineistoa kerättiin kahdella tiedonkeruumenetelmällä. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijat
kirjoittivat esseet (n = 14), ja toisessa aineistonkeruuvaiheessa aineistoa täydennettiin kahdella ryhmähaastattelulla (2 x 4 opiskelijaa). Analysoitavaa tekstiä kertyi yhteensä 51 sivua. Aineiston analysointiin käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Teoreettisen tiedon integroitumista harjoitteluun kuvataan neljän yläkategorian avulla, joita ovat harjoittelun ja teoreettisen tiedon suhde, teoreettisen tiedon merkitys suun terveydenhoitotyössä,ohjaus opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen tukena ja harjoittelua tukeva oppimisympäristö. Tulosten mukaan harjoittelua oli riittävästi, mutta teoriatiedon puuttumisen ja merkityksettömien teoreettisten opintojen vuoksi teoreettisen tiedon integroituminen harjoitteluun ei kaikelta osin mahdollistunut. Potilaan kohtaamisessa opiskelijat olivat kokeneet, ettei teoreettisella tiedolla ole
ollut mitään merkitystä heidän osaamiseensa. Sitä vastoin terveydenedistämisessä teoreettisen tiedon käyttö näkyi selkeästi, mutta opiskelijat olivat turhautuneita liialliseen hoitoteorian käyttöön. Kliinisissä käden taidoissa teoreettinen tieto oli myös integroitunut, ja kuvauksissa opiskelijat korostivat hammaslääketieteellisen teorian tarpeellisuutta. Ammatillisen osaamisen arvioinnissa käytettiin monitieteellistä tietoa, jonka käytöstä tulee opiskelun edetessä itsestään selvyys. Tämä osoittaa opiskelijoiden reflektiotaitojen kehittymistä. Hammaslääkäriohjaajien ohjaus ja palautteenanto oli riittämätöntä, mikä heikensi teoreettisen tiedon integroitumista. Opettajien ohjauksen ja palautteiden määrä oli riittävää, mutta opettajilta puuttui ohjaukseen tarvittavaa teoreettista tietoa. Opetusklinikka oppimisympäristönä oli oppimista edistävä, mutta sen ilmapiirikoettiin stressaavaksi, mikä vaikutti harjoittelun laatuun. Oppimisstudio-opiskelussa mahdollistui teoreettisen tiedon ja käytännöstä saatujen kokemusten reflektointi. Kehittämisehdotukset liittyvät opetukseen sekä harjoittelun järjestämiseen.
Avainsanat: ammatillinen osaaminen, teoreettisen tiedon ja käytännön integroituminen,
suuhygienistikoulutus
suuhygienistiopiskelijoiden kokemuksia harjoittelusta, joka oli toteutunut Helsingin
ammattikorkeakoulun suunhoidon opetusklinikalla. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa,jonka avulla voidaan kehittää harjoittelua siten, että harjoittelussa mahdollistuu teoreettisen tiedonintegrointi käytäntöön ja näin edistää suuhygienistiopiskelijan ammatillisen osaamisen tukemista.Tutkimustehtävä rajattiin harjoittelukokemuksiin, jotka liittyvät teoreettisen tiedon ja käytännön integrointiin.
Aineistoa kerättiin kahdella tiedonkeruumenetelmällä. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijat
kirjoittivat esseet (n = 14), ja toisessa aineistonkeruuvaiheessa aineistoa täydennettiin kahdella ryhmähaastattelulla (2 x 4 opiskelijaa). Analysoitavaa tekstiä kertyi yhteensä 51 sivua. Aineiston analysointiin käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Teoreettisen tiedon integroitumista harjoitteluun kuvataan neljän yläkategorian avulla, joita ovat harjoittelun ja teoreettisen tiedon suhde, teoreettisen tiedon merkitys suun terveydenhoitotyössä,ohjaus opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen tukena ja harjoittelua tukeva oppimisympäristö. Tulosten mukaan harjoittelua oli riittävästi, mutta teoriatiedon puuttumisen ja merkityksettömien teoreettisten opintojen vuoksi teoreettisen tiedon integroituminen harjoitteluun ei kaikelta osin mahdollistunut. Potilaan kohtaamisessa opiskelijat olivat kokeneet, ettei teoreettisella tiedolla ole
ollut mitään merkitystä heidän osaamiseensa. Sitä vastoin terveydenedistämisessä teoreettisen tiedon käyttö näkyi selkeästi, mutta opiskelijat olivat turhautuneita liialliseen hoitoteorian käyttöön. Kliinisissä käden taidoissa teoreettinen tieto oli myös integroitunut, ja kuvauksissa opiskelijat korostivat hammaslääketieteellisen teorian tarpeellisuutta. Ammatillisen osaamisen arvioinnissa käytettiin monitieteellistä tietoa, jonka käytöstä tulee opiskelun edetessä itsestään selvyys. Tämä osoittaa opiskelijoiden reflektiotaitojen kehittymistä. Hammaslääkäriohjaajien ohjaus ja palautteenanto oli riittämätöntä, mikä heikensi teoreettisen tiedon integroitumista. Opettajien ohjauksen ja palautteiden määrä oli riittävää, mutta opettajilta puuttui ohjaukseen tarvittavaa teoreettista tietoa. Opetusklinikka oppimisympäristönä oli oppimista edistävä, mutta sen ilmapiirikoettiin stressaavaksi, mikä vaikutti harjoittelun laatuun. Oppimisstudio-opiskelussa mahdollistui teoreettisen tiedon ja käytännöstä saatujen kokemusten reflektointi. Kehittämisehdotukset liittyvät opetukseen sekä harjoittelun järjestämiseen.
Avainsanat: ammatillinen osaaminen, teoreettisen tiedon ja käytännön integroituminen,
suuhygienistikoulutus