Opetussuunnitelmastako avain opetukseen ja oppimateriaaleihin? : opettajien käsityksiä uuden Peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden 1994 toteutumisesta ja tämänhetkisistä tavoista käyttää oppimateriaaleja
SIPILÄ, MARIKA; SUOVA, SIRPA-LIISA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SIPILÄ, MARIKA
SUOVA, SIRPA-LIISA
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten Peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden 1994 yleiset periaatteet toteutuvat käytännössä ja onko opetussuunnitelmauudistus tuonut muutosta opettajien työhön ja oppilaiden arkipäivään. Näihin kysymyksiin liittyen on kartoitettu opettajien tämänhetkistä oppimateriaalinkäyttöä.Tutkimuksen pääongelmat ovat:1) Toteutuuko Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet 1994:n keskeiset periaatteet käytännössä (opettajan työ, oppilaiden arkipäivä)?2) Mitä oppimateriaaleja opettajat käyttävät tällä hetkellä?Tutkimusote on kvantitatiivinen ja mittavälineenä käytettiin kyselylomaketta. Kohderyhmänä ovat entisen Hämeen läänin peruskoulun ala-asteiden opettajat, joista tutkimuksen otokseen valittiin opettajia sekä isojen että pienempien kaupunkien ja kuntien oppilasmääriltään eri kokoisista kouluista. Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 237 opettajalle, joista 119 palautti vastauksensa. Tulosten analyysimenetelminä on käytetty frekvenssijakaumia, keskiarvojen erojen testausta, korrelaatiokertoimia, faktorianalyysiä sekä avointen kysymysten vastauksia.Tutkimuksen tulosten valossa näyttää siltä, että uuden opetussuunnitelman periaatteet toteutuvat käytännössä ja uusi opetussuunnitelma on tuonut käytäntöön positiivisia muutoksia. Opettajalle uusi ops on antanut enemmän vapautta. Opetuksessa ja oppimisessa taas korostuvat yhteistoiminnalliset työmuodot ja oppilaiden aktiivinen rooli. Positiivisia asioita ei voida kuitenkaan yleistää kaikkien opettajien luokkatyöskentelyssä ilmeneviksi. Lisäksi on otettava huomioon mm. se, että muutokset eivät johdu aina nimenomaan opetussuunnitelmasta. Osa opettajista on toteuttanut opetussuunnitelman periaatteita jo ennen opetussuunnitelmauudistusta.Oppimateriaaliosuuden tulokset osoittavat, että nykyään käytetään monipuolisempaa oppimateriaalia ja oppikirjasidonnaisuus on hieman helpottunut. Oppimateriaalien asemaa opetuksessa ei kuitenkaan olla mietitty vielä kovinkaan syvällisesti juuri Peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden 1994 tavoitteiden kannalta.Asiasanat: opetussuunnitelmat - peruskoulu - arviointi, koulunuudistus, oppimateriaali - käyttö