Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

STEREOTYYPPEJÄ, KARIKATYYREJÄ VAI JOTAIN AIVAN MUUTA? Roolien rakentaminen ja rakentuminen improvisoiduissa koko illan pitkissä näytelmissä

KOPONEN, PIA (2007)

 
Avaa tiedosto
gradu01828.pdf (949.1Kt)
Lataukset: 



KOPONEN, PIA
2007

Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17055
Tiivistelmä
Tarkastelen improvisoitua koko illan pitkää näytelmää pro gradu tutkielmassani roolien rakentumisen ja rakentamisen näkökulmasta. Selvitän, mikä määrittää roolin ja missä vaiheessa rooli määrittyy. Päähuomioni keskittyy yleisesti improvisoitujen näytelmien dramaturgisiin rakenteisiin, replikointiin ja ihmisten omiin maneereihin. Käsittelen työssäni myös tyylilajien (komedia, tragedia) vaikutusta tarinoihin ja näytelmien henkilöhahmoihin. Huomioin työssäni muusikoiden ja valomiesten osuuden näytelmän rakentamisessa ja sitä kautta henkilöhahmojen muodostumisessa. Pohdin ryhmän vuorovaikutussuhteiden vaikutusta lopputulokseen ja niitä seikkoja, jotka vaikuttavat stereotyyppisten roolitusten syntyyn esitystilanteessa.

Improvisoija on näytelmän aikana käsikirjoittaja, ohjaaja ja näyttelijä. Näiden roolien päällekkäisyys on yksi selitys improvisoitujen näytelmien henkilöhahmojen säröisyydelle ja hajanaisuudelle. Improvisaatioteatteri edustaa osittain täysin omaa genreä, jolla on oma vahva suprastruktuurinsa, ja josta ei välttämättä edes tarvitse päästä eroon.

Tutkielmaa leimaa voimakkaasti Keith Johnstonen improvisaatiometodi siitä syystä, että Suomessa vallalla oleva improvisaatioteatterikulttuuri pohjautuu hänen opetuksiinsa ja näin ollen myös oma käsitykseni asioista perustuu Johnstonen teorioihin.

Avainsanoja: improvisointi, improvisaatioteatteri, teatteri, Keith Johnstone, rooli, henkilöhahmo, stereotyyppi
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36346]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste