Kerromme kalliomaalauksin, koristelemme kampakeraamisesti Kokemuksia eheyttävästä opetuksesta viidennellä luokalla
WARRO, HEIDI (2007)
WARRO, HEIDI
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17037
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17037
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli toteuttaa opetuskokeilu esihistoriaan liittyvästä teemasta ja tutkia sitä eheyttävän opetuksen näkökulmasta. Ehyttävänä teemana oli viidennen luokan historiaan liittyvät aiheet kivikausi ja pronssikausi, joita elävöitettiin kuvataiteen ja projektin avulla. Pro gradu -tutkielma on produktiivinen tutkimus, sillä se perustuu produktiiviselle gradulle ominaisiin vaiheisiin eli pedagogiseen toiminnan suunnitteluun, toiminnan prosessiin ja pedagogiseen produktiin, sekä loppuraportin kirjoittamiseen.
Opetuskokeilu toteutettiin Hämeenlinnan Normaalikoulussa syksyllä 2006 tutkijan syventävän opetusharjoittelun yhteydessä. Kohderyhmänä toimi tutkijan harjoitteluluokka, joka osoitettiin satunnaisesti. Kyseisellä viidennellä luokalla oli kymmenen tyttöä ja yksitoista poikaa. Opetuskokeilussa historian tunneilla opiskeltavia asioita syvennettiin kuvataiteen tuntien ja rinnakkaisluokan kanssa toteutettujen projektipäivien avulla. Projektipäiviä toteutettin kaksi, joista ensimmäisessä oli teemaan liittyvää draamaa ja tietokonetyöskentelyä ja toinen sisälsi rinnakkaisluokan tekemän esihistorialliseen aikaan liittyvän näytelmän, vuolukiven hiomista, korun valamista ja savi-idoleiden mustasavustusta. Kuvataiteen tunneilla valmistettiin mm. saviruukkuja ja kalliomaalauksia.
Produktiivinen tutkimus eheyttävästä opetuksesta on laadullisen tapaustutkimuksen kaltainen. Siinä on myös piirteitä etnografiasta, toimintatutkimuksesta ja osallistuvasta havainnoinnista. Varsinaisia tutkimustuloksia tutkimusraportti ei sisällä, mutta sen sijaan siinä on kuvaileva ja reflektoiva ote. Teoriasta ja opetuskokeilusta heränneitä ajatuksia kirjoitettiin vuoropuhelun omaisesti tutkimusraportiksi. Tutkimusraporttiin sisällytettiin paljon opetuskokeilun myötä otettuja valokuvia, sillä elävöittävän ilmeen lisäksi kuvat toimivat tutkimuksessa tärkeänä osana toiminnan kuvaamista.
Tutkijan henkilökohtaiset kokemukset olivat yksi olennainen osa produktiivisen gradun toteutusta, joten persoona tuli kirjoitetusta tekstistä selkeästi esille. Tutkimusraporttiin kirjoitettiin tutkijan ajatuksia mm. tutkimuksen myötä tapahtuneesta oppimisprosessista ja opettajuuteen kasvamisesta. Toteutettu opetuskokeilu oli pienimuotoinen, mutta asianomaisille antoisa kokeilu opetuksen eheyttämisestä käytännössä. Pääosin toteutettuun opetuskokonaisuuteen oltiin tyytyväisiä. Kirjoista opittuja tietoja syvennettiin tekemisen ja omakohtaisten kokemuksien kautta, jolloin syvällisempi asioiden ymmärtäminen oli mahdollista.
Avainsanat: eheytyttäminen, integraatio, kokemusoppiminen, opettajuus, projektioppiminen
Opetuskokeilu toteutettiin Hämeenlinnan Normaalikoulussa syksyllä 2006 tutkijan syventävän opetusharjoittelun yhteydessä. Kohderyhmänä toimi tutkijan harjoitteluluokka, joka osoitettiin satunnaisesti. Kyseisellä viidennellä luokalla oli kymmenen tyttöä ja yksitoista poikaa. Opetuskokeilussa historian tunneilla opiskeltavia asioita syvennettiin kuvataiteen tuntien ja rinnakkaisluokan kanssa toteutettujen projektipäivien avulla. Projektipäiviä toteutettin kaksi, joista ensimmäisessä oli teemaan liittyvää draamaa ja tietokonetyöskentelyä ja toinen sisälsi rinnakkaisluokan tekemän esihistorialliseen aikaan liittyvän näytelmän, vuolukiven hiomista, korun valamista ja savi-idoleiden mustasavustusta. Kuvataiteen tunneilla valmistettiin mm. saviruukkuja ja kalliomaalauksia.
Produktiivinen tutkimus eheyttävästä opetuksesta on laadullisen tapaustutkimuksen kaltainen. Siinä on myös piirteitä etnografiasta, toimintatutkimuksesta ja osallistuvasta havainnoinnista. Varsinaisia tutkimustuloksia tutkimusraportti ei sisällä, mutta sen sijaan siinä on kuvaileva ja reflektoiva ote. Teoriasta ja opetuskokeilusta heränneitä ajatuksia kirjoitettiin vuoropuhelun omaisesti tutkimusraportiksi. Tutkimusraporttiin sisällytettiin paljon opetuskokeilun myötä otettuja valokuvia, sillä elävöittävän ilmeen lisäksi kuvat toimivat tutkimuksessa tärkeänä osana toiminnan kuvaamista.
Tutkijan henkilökohtaiset kokemukset olivat yksi olennainen osa produktiivisen gradun toteutusta, joten persoona tuli kirjoitetusta tekstistä selkeästi esille. Tutkimusraporttiin kirjoitettiin tutkijan ajatuksia mm. tutkimuksen myötä tapahtuneesta oppimisprosessista ja opettajuuteen kasvamisesta. Toteutettu opetuskokeilu oli pienimuotoinen, mutta asianomaisille antoisa kokeilu opetuksen eheyttämisestä käytännössä. Pääosin toteutettuun opetuskokonaisuuteen oltiin tyytyväisiä. Kirjoista opittuja tietoja syvennettiin tekemisen ja omakohtaisten kokemuksien kautta, jolloin syvällisempi asioiden ymmärtäminen oli mahdollista.
Avainsanat: eheytyttäminen, integraatio, kokemusoppiminen, opettajuus, projektioppiminen