Yksinäinen variksenpelätin - kuvakirja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 toteuttajana
VEHKANEN, HENNA (2007)
VEHKANEN, HENNA
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17029
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17029
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan kuvakirjaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 keskeisten tavoitteiden ja sisältöjen toteuttajana. Opetussuunnitelman perusteet ohjaavat kasvatus- ja opetustyötä, joten se nähdään tutkimuksessa opettajan ammatille tärkeänä työvälineenä. Tutkimus on henkilökohtaisella tasolla pyrkimys ymmärtää opetussuunnitelmaa, sitä ohjaavia ja siinä tiivistyviä moninaisia näkökulmia ja tieteellisiä ja taiteellisia diskursseja. Keskeiseksi tutkimuksessa nousee opettajan tapa nähdä opetussuunnitelma työnsä ohjaajana sekä kehitettävänä ja sovellettavana kokonaisuutena. Tutkimus on myös löytöretki kuvakirjojen maailmaan, jotka opetussuunnitelman tavoin tiivistävät itseensä erilaisia tiedollisia ja taidollisia näkemyksiä ja keinoja ilmentää maailmaa. Maailmaa, joka nykyisin painottaa voimakkaasti visuaalisuutta ja monimuotoista tietoisuuteemme tulvivaa tiedonvirtaa. Kuvakirja nähdään hyödyllisenä linkkinä ja materiaalina visuaalisen kulttuurin kohtaamiseen. Tutkimus sisältää kuvakirja-analyysin Yksinäinen variksenpelätin -nimisestä kuvakirjasta.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden näkökulmasta kyseinen kuvakirja soveltuu mainiosta opetuksen oppimateriaaliksi, koska se on sovellettavissa hyvin moniin opetussuunnitelman keskeisiin tavoitteisiin ja sisältöihin niin eri oppiaineiden kuin myös aihekokonaisuuksien tasolla. Kuvakirjat kehittävät tietoja ja taitoja sekä tapaa hahmottaa maailmaa, joka tekee niistä merkittäviä niin tavoitteellisen opetuksen ja oppimisen kuin omakohtaisen elämyksenkin kannalta.
Asiasanat: opetussuunnitelma, peruskoulu, kuvakirja, visuaalisuus, aistihavainnot, elämykset, kirjallisuus
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden näkökulmasta kyseinen kuvakirja soveltuu mainiosta opetuksen oppimateriaaliksi, koska se on sovellettavissa hyvin moniin opetussuunnitelman keskeisiin tavoitteisiin ja sisältöihin niin eri oppiaineiden kuin myös aihekokonaisuuksien tasolla. Kuvakirjat kehittävät tietoja ja taitoja sekä tapaa hahmottaa maailmaa, joka tekee niistä merkittäviä niin tavoitteellisen opetuksen ja oppimisen kuin omakohtaisen elämyksenkin kannalta.
Asiasanat: opetussuunnitelma, peruskoulu, kuvakirja, visuaalisuus, aistihavainnot, elämykset, kirjallisuus