Lasken, siis opin? Analyysi viidennen luokan matematiikan oppimateriaaleista
TUOMINEN, RAMONA; SAARINEN, TARU (2007)
TUOMINEN, RAMONA
SAARINEN, TARU
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17024
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17024
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida kolmen eri kustantajan oppimateriaaleja viidennen vuosiluokan osalta. Tutkittaviksi oppimateriaaleiksi valittiin WSOY:n Laskutaito, Otavan Tuhattaituri ja Tammen Matikkamatka. Tämä tutkimus tehtiin osana Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Hämeenlinnan yksikössä toteutettavaa Matematiikan oppimateriaalin tutkimuksen (MOT) -hanketta.
Tutkimustehtävistä osa oli muiden MOT -hankkeeseen osallistuvien kanssa yhdessä sovittuja. Lisäksi tutkimus sisälsi kaksi vain tähän tutkimuksen kuuluvaa tutkimustehtävää. Yhdessä sovitut tutkimustehtävät ovat kolme ensimmäistä.
1. Minkälaisia oppimateriaalien harjoitustehtävät ovat?
2. Miten opettajan oppaat tukevat oppilaan matemaattisen osaamisen (mathematical proficiency) piirteiden kehittymistä?
3. Miten oppimateriaalit vastaavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 tavoite- ja sisältönormeihin?
4. Millä tavalla ja kuinka voimakkaasti oppimateriaalit ohjaavat yhdessä tekemiseen ja oppimiseen?
5. Miten tutkittujen kirjasarjojen valmiiden kokeiden tehtävät vastaavat opettajan oppaiden tehtävien tasoa, ja minkä tyyliseen arviointiin oppimateriaalien sekä valmiiden kokeiden käyttö johtaa?
Tutkimusmetodina tässä tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysia. Yksinkertaisia kvantitatiivisia teknikoita on käytetty täydentämään ja tarkentamaan kvalitatiivista tutkimusotetta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että jokainen tutkittu kirjasarja painotti perusasioiden hallinnan tärkeyttä, mikä näkyi mekaanisten tehtävien suurena lukumääränä. Eroja oli kuitenkin sen suhteen, minkälaisissa tehtäväosioissa haastavammat tehtävät kirjasarjassa olivat. Pääosin kirjasarjojen tehtävät olivat alku- ja lopputilanteeltaan valmiiksi määriteltyjä.
Kirjasarjojen tehtävät keskittyivät kehittämään pääasiallisesti käsitteiden ja proseduurien hallintaa. Kuvaa matematiikasta kirjasarjat pyrkivät monipuolistamaan esimerkiksi pelien ja leikkien avulla.
Jokainen kirjasarja toteutti perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 määriteltyjä tavoite- ja sisältönormeja. Eroja löytyi kuitenkin opetussuunnitelman väljyyden vuoksi esimerkiksi sen suhteen, miten käsitteet on määritelty.
Pääosin tutkitut kirjasarjat sisälsivät yksin laskettavia tehtäviä. Opettajan osuus yhdessä laskettavien tehtävien käyttämiseen on kuitenkin merkittävä eli opettaja voi halutessaan käyttää yksin ratkaistavia tehtäviä ryhmätehtävinä.
Erilaisina arviointitapoina kirjasarjoissa käytettiin monenlaisia kokeita ja itsearviointia. Kuitenkaan mikään kirjasarjoista ei sisältänyt esimerkiksi arviointia portfolioiden avulla, mikä toisi esille oppilaan oppimisprosessia ja matemaattista ajattelua.
Avainsanat: matematiikka, oppimateriaali, matemaattisen osaamisen piirteet, opetussuunnitelma, sosiokonstruktivismi, arviointi
Tutkimustehtävistä osa oli muiden MOT -hankkeeseen osallistuvien kanssa yhdessä sovittuja. Lisäksi tutkimus sisälsi kaksi vain tähän tutkimuksen kuuluvaa tutkimustehtävää. Yhdessä sovitut tutkimustehtävät ovat kolme ensimmäistä.
1. Minkälaisia oppimateriaalien harjoitustehtävät ovat?
2. Miten opettajan oppaat tukevat oppilaan matemaattisen osaamisen (mathematical proficiency) piirteiden kehittymistä?
3. Miten oppimateriaalit vastaavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 tavoite- ja sisältönormeihin?
4. Millä tavalla ja kuinka voimakkaasti oppimateriaalit ohjaavat yhdessä tekemiseen ja oppimiseen?
5. Miten tutkittujen kirjasarjojen valmiiden kokeiden tehtävät vastaavat opettajan oppaiden tehtävien tasoa, ja minkä tyyliseen arviointiin oppimateriaalien sekä valmiiden kokeiden käyttö johtaa?
Tutkimusmetodina tässä tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysia. Yksinkertaisia kvantitatiivisia teknikoita on käytetty täydentämään ja tarkentamaan kvalitatiivista tutkimusotetta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että jokainen tutkittu kirjasarja painotti perusasioiden hallinnan tärkeyttä, mikä näkyi mekaanisten tehtävien suurena lukumääränä. Eroja oli kuitenkin sen suhteen, minkälaisissa tehtäväosioissa haastavammat tehtävät kirjasarjassa olivat. Pääosin kirjasarjojen tehtävät olivat alku- ja lopputilanteeltaan valmiiksi määriteltyjä.
Kirjasarjojen tehtävät keskittyivät kehittämään pääasiallisesti käsitteiden ja proseduurien hallintaa. Kuvaa matematiikasta kirjasarjat pyrkivät monipuolistamaan esimerkiksi pelien ja leikkien avulla.
Jokainen kirjasarja toteutti perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 määriteltyjä tavoite- ja sisältönormeja. Eroja löytyi kuitenkin opetussuunnitelman väljyyden vuoksi esimerkiksi sen suhteen, miten käsitteet on määritelty.
Pääosin tutkitut kirjasarjat sisälsivät yksin laskettavia tehtäviä. Opettajan osuus yhdessä laskettavien tehtävien käyttämiseen on kuitenkin merkittävä eli opettaja voi halutessaan käyttää yksin ratkaistavia tehtäviä ryhmätehtävinä.
Erilaisina arviointitapoina kirjasarjoissa käytettiin monenlaisia kokeita ja itsearviointia. Kuitenkaan mikään kirjasarjoista ei sisältänyt esimerkiksi arviointia portfolioiden avulla, mikä toisi esille oppilaan oppimisprosessia ja matemaattista ajattelua.
Avainsanat: matematiikka, oppimateriaali, matemaattisen osaamisen piirteet, opetussuunnitelma, sosiokonstruktivismi, arviointi