"Tää on ihan tavallista koulun kehittämistä" : tapaustutkimus helsinkiläisen koulun laadun kehittämistyöstä Oppi ja laatu -hankkeessa
SEPPÄLÄ, PAULIINA; SYTELÄ, EIJA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SEPPÄLÄ, PAULIINA
SYTELÄ, EIJA
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Keväällä 1996 Helsingin opetusvirasto tarjosi kaupunkinsa kouluille mahdollisuutta hakeutua Efektia Oy:n Oppi ja laatu -hankkeeseen. Oppi ja laatu -hanke pyrkii uudistamaan koulujen ariviointikulttuuria ja sitä kautta nostamaan koulutuksen tasoa ja tehokkuutta. Tässä yhden koulun kvalitatiivisessa tapaustutkimuksessa kuvataan ja analysoidaan erään hankkeeseen osallistuneen ala-asteen rehtorin ja opettajien kokemuksia ja näkemyksiä laatu- ja arviointiajattelun muotoutumisesta koulun arkipäivässä noin puolentoista vuoden ajanjakson aikana. Tiedonkeruu on toteutettu teemahaastatteluna sekä perehtymällä hankkeeseen liittyvään kirjalliseen materiaaliin. Tutkimustuloksia on pyritty tarkastelemaan laaja-alaisesti koulun kehittämisen näkökulmasta.Tässä tutkimuksessa ilmenee, että Oppi ja laatu -hankkeen myötä tehty arviointi koettiin tärkeäksi nimenomaan koulun sisäisen kehittämisen kannalta. Keskeisiä kehittämisalueita olivat: henkilöstön kehittäminen, asiakaslähtöisyys, tiimityö, jatkuva itsearviointi, tietotekniikan käyttö opetuksessa ja valinnaisuuden lisääminen. Opettajien mielestä kehittämistyötä tehtiin ensisijaisesti oppilaan parhaaksi, koko työyhteisöä ja opettajia kehittäen. Hankkeen myötä työyhteisön kehittäminen muuttui systemaattisemmaksi, sisäisen ja ulkoisen palautteen määrä lisääntyi, työyhteisön ilmapiiri nousi ja se muuttui avoimemmaksi, opettajien itsetunto nousi ja he tulivat rohkeammaksi tekemään uudistuksia ja kokeiluja. Arviointityön onnistumisen kannalta merkittävään rooliin nousi koulun uusi rehtori, joka ohjasi toimintaa määrätietoisesti, avasi kanavia koulun ulkopuolelle, tuki vaikeuksissa, tiedotti asioista avoimesti, jakoi vastuuta, mutta vaati myös tehtävien hoitamista. Muita hankkeen onnistumisen kannalta merkittäviä tekijöitä olivat lisääntynyt opettajien välinen yhteistyö, erityisesti tiimityö sekä hankkeeseen liittynyt koulutus.Tutkimuksessa kävi ilmi, että omaa hämmennystä ja pelkoja kehittämistyöhön toi Oppi ja laatu -hankkeen taustalla oleva liike-elämään pohjautuva ajattelutapa vieraine terminologioineen sekä kilpailu-ideologioineen. Ongelmia tuotti myös hanketta luotsaavien tahojen koulumaailman asiantuntemuksen puute. Tässä tutkimuksessa opettajat ja rehtori osoittivat kuitenkin omaa ammattitaitoaan poimien hankkeen tarjoamasta materiaalista sen, joka palveli nimenomaan heidän koulun kehittämistarpeitaan.Asiasanat: koulu - kehittäminen, koulu - laatu - arviointi