Moraalikasvatus jälkimodernissa yhteiskunnassa
LAITINEN, JOHANNA; JÄRVI, PETRA (2007)
LAITINEN, JOHANNA
JÄRVI, PETRA
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16957
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16957
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustalla ovat jälkimoderni yhteiskunta sekä sen arvot ja moraali. Tutkimuksen aiheena ovat moraalikasvatus sekä sen tärkeys ja tarpeellisuus jälkimodernissa yhteiskunnassa. Yhteiskunnan muuttuessa hyötyä, tehokkuutta ja taloudellisuutta korostavaksi teknologia-yhteiskunnaksi tietoisen arvokeskustelun tarpeellisuus korostuu niin koko yhteiskunnan kuin koulun ja yksilöidenkin tasolla. Julkisesti arvonäkökulma syrjäytetään helposti eikä arvoihin olla valmiita ottamaan selkeää kantaa. Yleisesti tulisi pohtia, mitä arvot ovat, mistä ne tulevat ja kenen arvoja kannatetaan.
Jälkimodernissa yhteiskunnassa koulun kasvatusvastuu korostuu entisestään. Yhteiskunnallisena instituutiona koulu joutuu ottamaan kantaa arvokeskusteluun ja päättämään, mitä arvoja ja näkemyksiä se haluaa välittää eteenpäin. Koulun tulisi tukea oppilaiden kehittymistä itsenäisiin päätöksiin kykeneviksi moraalisubjekteiksi.
Tutkimuksen tutkimusote on kvalitatiivinen, jolla pyritään ymmärtämään ja selittämään, ei yleistämään, tutkittavaa ilmiötä. Tutkimus pohjautuu aiempiin kasvatustieteen, filosofian, sosiologian ja psykologian tutkimuksiin ja kirjoituksiin. Teoreettisen tarkastelun lisäksi tutkimus sisältää empiirisen osan, joka on kerätty sekä kyselylomakkeilla että yksilöhaastatteluilla. Kyselylomakkeet lähetettiin neljälle saman koulun opettajalle, joista kaikki vastasivat. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin kolmea kyselylomakkeisiin vastannutta opettajaa ja Lions Quest pääkouluttajaa.
Teoriakatsauksen ja empiirisen aineiston avulla hahmottui monipuolinen kuva moraalikasvatuksesta nyky-yhteiskunnassa. Haastateltavat kokevat koulun moraalikasvatuksen tärkeäksi välineeksi ohjatessaan ja kannustaessaan lasta hyvään elämään. Moraalikasvatuksen tarpeellisuus korostuu haastateltavien mielestä jälkimodernissa yhteiskunnassa sen vuoksi, että arvoja välittäviä tahoja on useita. Kodin ja koulun tekemän moraalikasvatuksen lisäksi lapset omaksuvat arvoja esimerkiksi Internetin ja television kautta. Jotta lapsen todellisuus ei muodostuisi pirstaleiseksi, lapsi tarvitsee tukevan pohjan, jolle voi rakentaa omaa moraalikäsitystään. Tärkeimmäksi moraalikasvatuksen tavoitteeksi haastateltavat kokevat lapsen itsetunnon kehittymisen ja vahvistumisen. Hyvä itsetunto auttaa lasta luottamaan omaan moraalikäsitykseensä ja toimimaan sen mukaisesti myös hankalissa tilanteissa.
Yhtenä tarkoituksena tutkimuksessa oli selvittää Lions Quest ohjelman käyttökelpoisuutta moraalikasvatuksessa. Lions Quest ohjelma on suunnattu opettajille ja muille kasvattajille tukemaan, ohjaamaan ja helpottamaan käytännön moraalikasvatusta. Opettajat olivat tyytyväisiä ohjelman tuomiin käytännön ideoihin ja erityisesti siihen, että ohjelman avulla moraalikasvatusta toteutetaan johdonmukaisesti ja jatkuvasti luontevana osana muita koulun käytäntöjä.
Avainsanat: arvot, moraali, moraalikasvatus, jälkimoderni yhteiskunta, Lions Quest, indoktrinaatio
Jälkimodernissa yhteiskunnassa koulun kasvatusvastuu korostuu entisestään. Yhteiskunnallisena instituutiona koulu joutuu ottamaan kantaa arvokeskusteluun ja päättämään, mitä arvoja ja näkemyksiä se haluaa välittää eteenpäin. Koulun tulisi tukea oppilaiden kehittymistä itsenäisiin päätöksiin kykeneviksi moraalisubjekteiksi.
Tutkimuksen tutkimusote on kvalitatiivinen, jolla pyritään ymmärtämään ja selittämään, ei yleistämään, tutkittavaa ilmiötä. Tutkimus pohjautuu aiempiin kasvatustieteen, filosofian, sosiologian ja psykologian tutkimuksiin ja kirjoituksiin. Teoreettisen tarkastelun lisäksi tutkimus sisältää empiirisen osan, joka on kerätty sekä kyselylomakkeilla että yksilöhaastatteluilla. Kyselylomakkeet lähetettiin neljälle saman koulun opettajalle, joista kaikki vastasivat. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin kolmea kyselylomakkeisiin vastannutta opettajaa ja Lions Quest pääkouluttajaa.
Teoriakatsauksen ja empiirisen aineiston avulla hahmottui monipuolinen kuva moraalikasvatuksesta nyky-yhteiskunnassa. Haastateltavat kokevat koulun moraalikasvatuksen tärkeäksi välineeksi ohjatessaan ja kannustaessaan lasta hyvään elämään. Moraalikasvatuksen tarpeellisuus korostuu haastateltavien mielestä jälkimodernissa yhteiskunnassa sen vuoksi, että arvoja välittäviä tahoja on useita. Kodin ja koulun tekemän moraalikasvatuksen lisäksi lapset omaksuvat arvoja esimerkiksi Internetin ja television kautta. Jotta lapsen todellisuus ei muodostuisi pirstaleiseksi, lapsi tarvitsee tukevan pohjan, jolle voi rakentaa omaa moraalikäsitystään. Tärkeimmäksi moraalikasvatuksen tavoitteeksi haastateltavat kokevat lapsen itsetunnon kehittymisen ja vahvistumisen. Hyvä itsetunto auttaa lasta luottamaan omaan moraalikäsitykseensä ja toimimaan sen mukaisesti myös hankalissa tilanteissa.
Yhtenä tarkoituksena tutkimuksessa oli selvittää Lions Quest ohjelman käyttökelpoisuutta moraalikasvatuksessa. Lions Quest ohjelma on suunnattu opettajille ja muille kasvattajille tukemaan, ohjaamaan ja helpottamaan käytännön moraalikasvatusta. Opettajat olivat tyytyväisiä ohjelman tuomiin käytännön ideoihin ja erityisesti siihen, että ohjelman avulla moraalikasvatusta toteutetaan johdonmukaisesti ja jatkuvasti luontevana osana muita koulun käytäntöjä.
Avainsanat: arvot, moraali, moraalikasvatus, jälkimoderni yhteiskunta, Lions Quest, indoktrinaatio