Masculinities in Hemingway's To Have and Have Not
IKONEN, ARI (2007)
IKONEN, ARI
2007
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16955
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16955
Tiivistelmä
Pro Gradussani tutkin sitä miten maskuliinisuutta rakennetaan Hemingwayn romaanissa To Have and Have Not. Keskityn erityisesti kirjan päähenkilöön Harry Morganiin ja siihen kuinka hänen edustamansa kovaksikeitetty maskuliinisuus asetetaan vastakkain toisenlaisten maskuliinisuuksien kanssa. Pyrin osoittamaan kuinka nämä muut alisteiset maskuliinisuudet avustavat ja rakentavat Morganin edustamaa hegemonista maskuliinisuutta, mutta myös kyseenalaistavat sitä ja osoittavat sen heikkoudet.
Ensimmäisessä luvussa esittelen aluksi hegemonista maskuliinisuutta ja maskuliinisuuden tutkimusta sekä teen katsauksen siihen kulttuuri-ilmapiiriin, jossa Hemingway varttui ja omaksui käsityksensä maskuliinisuudesta. Toisessa alaluvussa käsittelen ihonvärin ja rodun merkitystä valkoisen miehisen identiteetin rakentamisessa. Lopuksi keskityn Hemingwayhin ja hänen maskuliinisuuskäsityksiinsä.
Toisessa luvussa tarkastelen Harry Morganin perhettä ja hänen ystäviään pyrkien osoittamaan tekijöitä joista hänen mieheytensä rakentuu ja sitä millaista mies- ja naiskuvaa romaani näyttää tukevan. Samalla etsin merkkejä mahdollisista repeämistä tuossa mieskuvassa. Merkille pantavaa on kuinka itsestäänselvänä naisten vähempiarvoisuus miehiin nähden esitetään ja se että harmonisen avioliiton edellytyksenä nähdään miehen ylivalta.
Kolmannessa luvussa pääosassa ovat miehet, joiden tulkitsen edustavan vaihtoehtoisia maskuliinisuuksia, jotka asettavat Morganin individualistisen ja itseriittoisen miehuusihanteen kyseenalaiseksi. Luen romaania niin, että nämä miehet voidaan nähdä kritiikkinä väkivaltaista, muista piittaamatonta maskuliinisuutta kohtaan. Nostan esille myös sen kuinka kirjassa maskuliinisuus näyttäytyy projektina, joka vaatii jatkuvaa kyvykkyyden osoittamista ja erottautumista ihannetta uhkaavista ”Toisista” kuten mustista, aasialaisista, naisista ja ”naismaisista” miehistä.
Asiasanat: Hemingway, maskuliinisuus, miestutkimus, sukupuoliroolit, afroamerikkalaiset, valkoiset
Ensimmäisessä luvussa esittelen aluksi hegemonista maskuliinisuutta ja maskuliinisuuden tutkimusta sekä teen katsauksen siihen kulttuuri-ilmapiiriin, jossa Hemingway varttui ja omaksui käsityksensä maskuliinisuudesta. Toisessa alaluvussa käsittelen ihonvärin ja rodun merkitystä valkoisen miehisen identiteetin rakentamisessa. Lopuksi keskityn Hemingwayhin ja hänen maskuliinisuuskäsityksiinsä.
Toisessa luvussa tarkastelen Harry Morganin perhettä ja hänen ystäviään pyrkien osoittamaan tekijöitä joista hänen mieheytensä rakentuu ja sitä millaista mies- ja naiskuvaa romaani näyttää tukevan. Samalla etsin merkkejä mahdollisista repeämistä tuossa mieskuvassa. Merkille pantavaa on kuinka itsestäänselvänä naisten vähempiarvoisuus miehiin nähden esitetään ja se että harmonisen avioliiton edellytyksenä nähdään miehen ylivalta.
Kolmannessa luvussa pääosassa ovat miehet, joiden tulkitsen edustavan vaihtoehtoisia maskuliinisuuksia, jotka asettavat Morganin individualistisen ja itseriittoisen miehuusihanteen kyseenalaiseksi. Luen romaania niin, että nämä miehet voidaan nähdä kritiikkinä väkivaltaista, muista piittaamatonta maskuliinisuutta kohtaan. Nostan esille myös sen kuinka kirjassa maskuliinisuus näyttäytyy projektina, joka vaatii jatkuvaa kyvykkyyden osoittamista ja erottautumista ihannetta uhkaavista ”Toisista” kuten mustista, aasialaisista, naisista ja ”naismaisista” miehistä.
Asiasanat: Hemingway, maskuliinisuus, miestutkimus, sukupuoliroolit, afroamerikkalaiset, valkoiset