Vertaistuutorien vaikutus uusien opiskelijoiden akateemiseen sosialisaatioon luokanopettajakoulutuksessa
LUOMA, MAARET; HÄMÄLÄINEN, SARI (2007)
LUOMA, MAARET
HÄMÄLÄINEN, SARI
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16954
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16954
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee vertaistuutorien vaikutusta uusien opiskelijoiden akateemiseen sosialisaatioon luokanopettajakoulutuksessa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan vertaistuutorien merkitystä uusien opiskelijoiden sopeutumisessa oman laitoksensa opiskelijayhteisöön. Tutkielmassa selvitetään myös, mitä akateeminen sosialisaatio luokanopettajakoulutuksessa merkitsee.
Tutkimusaineisto on kerätty eläytymismenetelmän avulla ja analysoitu teemoittelemalla sekä luomalla tyyppikirjoitukset. Tutkimuksen kohteena on Tampereen yliopiston opettajankoulutuksen Hämeenlinnan yksikön luokanopettajaksi opiskelevien 1. vuosikurssi vuonna 2005. Vastauksia tutkimuksessa on 49. Aiheeseen päädyimme toimiessamme itse vertaistuutoreina kyseisellä laitoksella. Vertaistuutorit ovat tärkeä osa yliopiston opintojen ohjauksen järjestelmää, mutta heidän merkitystään uusien opiskelijoiden sopeutumisessa oman tiedeyhteisönsä kulttuuriin ei ole juurikaan tutkittu. Aihe on ajankohtainen erityisesti tutkinnonuudistuksen myötä pohdittaessa miten opiskelijoiden opintopolkua voidaan parhaiten tukea.
Tutkimuksessa Hämeenlinnan luokanopettajakoulutuksen vertaistuutorointi täytti ammattikorkeakoulukokeilun pohjalta laaditun vertaistuutoroinnin laatutasojen minimin. Vastaajien kirjoitusten mukaan vertaistuutorien toiminnalla on merkitystä sekä laitoksen akateemiseen kulttuuriin, että opiskelijoiden yhteisöön sopeutumisessa. Suurin merkitys vertaistuutoreilla nähtiin olevan nimenomaan toisiin opiskelijoihin tutustuttamisessa sekä tiedon jakamisessa. Erityisesti vastauksissa korostettiin kuitenkin uuden opiskelijan omaa aktiivisuutta sopeutumisprosesseissa.
Mielenkiintoisen lisän tutkimukseen antoi vastaajien kirjoituksissaan käyttämä kieli. Useissa vastauksissa käytettiin yliopisto-opiskelun kuvaamisessa kouluun ja koulunkäyntiin liittyviä termejä. Ilmiötä on tarkasteltu myös tutkielmassa.
Tutkimuksen perusteella vertaistuutorointi on erittäin suositeltavaa ottaa nykyistä kiinteämmäksi osaksi luokanopettajakoulutuksen opintojen ohjaamisen strategiaa. Vertaistuutorien avulla on mahdollista vaikuttaa sekä noviisien sopeutumiseen omaan tieteenheimoonsa sekä heidän kiinnittymiseensä opiskelijoiden yhteisöön.
Asiasanat: vertaistuutori, akateeminen sosialisaatio, heimo, noviisi
Tutkimusaineisto on kerätty eläytymismenetelmän avulla ja analysoitu teemoittelemalla sekä luomalla tyyppikirjoitukset. Tutkimuksen kohteena on Tampereen yliopiston opettajankoulutuksen Hämeenlinnan yksikön luokanopettajaksi opiskelevien 1. vuosikurssi vuonna 2005. Vastauksia tutkimuksessa on 49. Aiheeseen päädyimme toimiessamme itse vertaistuutoreina kyseisellä laitoksella. Vertaistuutorit ovat tärkeä osa yliopiston opintojen ohjauksen järjestelmää, mutta heidän merkitystään uusien opiskelijoiden sopeutumisessa oman tiedeyhteisönsä kulttuuriin ei ole juurikaan tutkittu. Aihe on ajankohtainen erityisesti tutkinnonuudistuksen myötä pohdittaessa miten opiskelijoiden opintopolkua voidaan parhaiten tukea.
Tutkimuksessa Hämeenlinnan luokanopettajakoulutuksen vertaistuutorointi täytti ammattikorkeakoulukokeilun pohjalta laaditun vertaistuutoroinnin laatutasojen minimin. Vastaajien kirjoitusten mukaan vertaistuutorien toiminnalla on merkitystä sekä laitoksen akateemiseen kulttuuriin, että opiskelijoiden yhteisöön sopeutumisessa. Suurin merkitys vertaistuutoreilla nähtiin olevan nimenomaan toisiin opiskelijoihin tutustuttamisessa sekä tiedon jakamisessa. Erityisesti vastauksissa korostettiin kuitenkin uuden opiskelijan omaa aktiivisuutta sopeutumisprosesseissa.
Mielenkiintoisen lisän tutkimukseen antoi vastaajien kirjoituksissaan käyttämä kieli. Useissa vastauksissa käytettiin yliopisto-opiskelun kuvaamisessa kouluun ja koulunkäyntiin liittyviä termejä. Ilmiötä on tarkasteltu myös tutkielmassa.
Tutkimuksen perusteella vertaistuutorointi on erittäin suositeltavaa ottaa nykyistä kiinteämmäksi osaksi luokanopettajakoulutuksen opintojen ohjaamisen strategiaa. Vertaistuutorien avulla on mahdollista vaikuttaa sekä noviisien sopeutumiseen omaan tieteenheimoonsa sekä heidän kiinnittymiseensä opiskelijoiden yhteisöön.
Asiasanat: vertaistuutori, akateeminen sosialisaatio, heimo, noviisi