Tiedon auditointi Kansanterveyslaitoksessa
HILSKA, KATJA (2007)
HILSKA, KATJA
2007
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16949
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16949
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa arvioitiin tietopalvelun tarjoamien tietoresurssien vastaavuutta tutkittavien tiedontarpeisiin yhdessä Kansanterveyslaitoksen tutkimusyksikössä. Tutkimuksessa selvitettiin yksikön henkilökunnan käyttämiä tiedonlähteitä, työhön liittyviä tiedontarpeita ja tietopalvelun tarjoamien tietoresurssien käyttöä. Lisäksi selvitettiin tiedonlähteiden valintakriteerejä sekä tiedonhankinnan ongelmia ja esteitä.
Tutkimus toteutettiin Kansanterveyslaitoksen Kansanterveystutkimuksen yksikössä (KTY) keväällä 2006. Tutkimuksen aluksi toteutettiin lomakekysely verkossa, johon saatiin 29 vastausta (vastausaktiivisuus 78%). Lisäksi haastateltiin viittä tutkijaa sekä yksikön johtajaa ja osastosihteeriä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tietopalvelun tarjoamia tietoresursseja käytetään runsaasti ja asiakkaat tuntevat tarjolla olevat resurssit. Tietopalvelun tulisi parantaa kirjalainauksen organisointia. Tietoresurssien valintakriteereinä vastauksissa painottuvat lähteen luotettavuus, ajantasaisuus, tieteellinen taso, helppokäyttöisyys ja täsmällisyys. Tiedonhankinnan ongelmina ja esteinä nähtiin informaatiotulva, aikapula, lähteiden vaikea saatavuus, puutteet tiedonlähteiden tuntemisessa ja tiedonhankintataidoissa sekä hankalakäyttöiset tietojärjestelmät. Kyselyn tulokset osoittavat tärkeimpien tiedonlähteiden ja tiedonhankintakanavien olevan PubMed-viitetietokanta, tieteelliset lehdet ja artikkelit, kollegat ja asiantuntijat, oppi- ja käsikirjat sekä oman alan seminaarit. Lisäksi internetin hakukoneita käytetään päivittäin tiedonlähteiden löytämiseen.
Tutkimuksen tulokset toivat jonkin verran uutta tietoa tutkittavien tiedontarpeista ja tietopalvelun tarjoamien tietoresurssien käytöstä sekä vastaavuudesta käyttäjien tarpeisiin. Vastaavia kyselytutkimuksia aiotaan toteuttaa jatkossa myös muissa KTL:n yksiköissä. Tämän tutkimuksen tuloksia käytetään tietopalvelustrategian muodostamisen pohjana.
Asiasanat: tietopalvelu, tiedon auditointi, tietoresurssit, arviointi, kehittäminen
Tutkimus toteutettiin Kansanterveyslaitoksen Kansanterveystutkimuksen yksikössä (KTY) keväällä 2006. Tutkimuksen aluksi toteutettiin lomakekysely verkossa, johon saatiin 29 vastausta (vastausaktiivisuus 78%). Lisäksi haastateltiin viittä tutkijaa sekä yksikön johtajaa ja osastosihteeriä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tietopalvelun tarjoamia tietoresursseja käytetään runsaasti ja asiakkaat tuntevat tarjolla olevat resurssit. Tietopalvelun tulisi parantaa kirjalainauksen organisointia. Tietoresurssien valintakriteereinä vastauksissa painottuvat lähteen luotettavuus, ajantasaisuus, tieteellinen taso, helppokäyttöisyys ja täsmällisyys. Tiedonhankinnan ongelmina ja esteinä nähtiin informaatiotulva, aikapula, lähteiden vaikea saatavuus, puutteet tiedonlähteiden tuntemisessa ja tiedonhankintataidoissa sekä hankalakäyttöiset tietojärjestelmät. Kyselyn tulokset osoittavat tärkeimpien tiedonlähteiden ja tiedonhankintakanavien olevan PubMed-viitetietokanta, tieteelliset lehdet ja artikkelit, kollegat ja asiantuntijat, oppi- ja käsikirjat sekä oman alan seminaarit. Lisäksi internetin hakukoneita käytetään päivittäin tiedonlähteiden löytämiseen.
Tutkimuksen tulokset toivat jonkin verran uutta tietoa tutkittavien tiedontarpeista ja tietopalvelun tarjoamien tietoresurssien käytöstä sekä vastaavuudesta käyttäjien tarpeisiin. Vastaavia kyselytutkimuksia aiotaan toteuttaa jatkossa myös muissa KTL:n yksiköissä. Tämän tutkimuksen tuloksia käytetään tietopalvelustrategian muodostamisen pohjana.
Asiasanat: tietopalvelu, tiedon auditointi, tietoresurssit, arviointi, kehittäminen