Lasken leikkiä? Analyysi toisen luokan matematiikan oppimateriaaleista
AROMAA, LAURA (2007)
AROMAA, LAURA
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16939
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16939
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on toteutettu osana matematiikan oppimateriaalin tutkimuksen (MOT) hanketta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti laaditut matematiikan oppimateriaalit pitävät sisällään. Tutkimuksen kohteena olivat kolmen kustantajan toisen vuosiluokan opettajan oppaat ja oppilaan kirjat. Kirjasarjat olivat Laskutaito (WSOY), Tuhattaituri (Otava) ja Matikkamatka (Tammi). Oppimateriaalia tutkittiin MOT -hankkeen yhteisten tutkimustehtävien kautta. Tutkimustehtävät olivat
1. Miten matematiikan opettajan oppaat tukevat oppilaan matemaattisen osaamisen (mathematical proficiency) piirteiden kehittymistä?
2. Millaisia ovat oppimateriaalin harjoitustehtävät?
3. Miten oppimateriaali vastaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoite- ja sisältönormeihin?
Lisäksi tutkija itse määritteli seuraavan oman tutkimustehtävän. Tutkimustehtävän kohteeksi oli valittu yksilöllistettyyn opetukseen tarkoitetut Tuhattaituri (Otava) ja Laskutaito (WSOY) kirjasarjojen oppilaan kirjat. Tutkimustehtävänä oli
4. Millaisia yksilöllistettyyn matematiikan opetukseen tarkoitettujen oppikirjojen harjoitustehtävät ovat?
4.1 Mitä perusopetuksen opetussuunnitelman sisältönormeja kirjoissa on huomioitu?
Tutkimuksessa yhdistyivät kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Molempien menetelmien hyödyntäminen mahdollisti aineiston kokonaisvaltaisen arvioinnin. Kirjasarjoja tutkittiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin, tehtävien kvantifiointia apuna käyttäen.
Tutkimuksessa selvisi, että kirjasarjojen tehtävissä tähdätään pääasiallisesti proseduraaliseen sujuvuuteen, proseduraalisen tiedon hallintaan. Tehtävät olivat pääasiallisesti kognitiiviselta vaativuudeltaan laskennallisia perustaitoja harjoittavia tehtäviä. Tutkittujen kirjasarjojen välillä ei ollut suuria eroja. Tulokset osoittivat, että Tuhattaituri kirjasarjan tehtävät sisälsivät kuitenkin eniten helppoja laskennallista sujuvuutta harjoittavia tehtäviä. Matikkamatka kirjasarjassa oli määrällisesti eniten tuntitehtäviä aukeamaa kohden. Laskutaito kirjasarjan lisätehtävissä oli eniten painotettu korkeampien kognitiivisten tasojen harjoittamista sekä mukautuvan päättelyn että strategisen kompetenssin kehittymistä.
Kokonaisuudessaan kaikkien kirjasarjojen oppimateriaali noudatti perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoite- ja sisältönormeja, mutta yksistään oppilaan kirjan tekeminen ei vastaa kaikkiin opetussuunnitelman tavoitteisiin. Yksilöllistettyyn opetukseen tarkoitetut oppilaan kirjat painottivat keskeisten käsitteiden oppimista ja perustavanlaatuisten proseduurien harjoittamista. Nämä kirjat poikkesivat toisistaan niin sisällöiltään kuin tavoitteiltaan.
Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että oppilaan matemaattisen osaamisen ja ajattelun monipuolinen kehittäminen on opettajan asenteista ja menetelmistä riippuvaista. Ainoastaan oppilaan kirjojen tehtävien tekemisellä saavutetaan laskennallisen sujuvuutta, mutta ei vahvoja ongelmanratkaisun, päättelyn ja soveltamisen taitoja. Kirjasarjojen opettajan oppaissa on paljon laadukkaita ja monipuolisia tehtäviä, niiden hyödyntäminen oppimisessa on opettajasta riippuvaista.
Avainsanat: oppimateriaali, matematiikan oppiminen, alkuopetus, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet
1. Miten matematiikan opettajan oppaat tukevat oppilaan matemaattisen osaamisen (mathematical proficiency) piirteiden kehittymistä?
2. Millaisia ovat oppimateriaalin harjoitustehtävät?
3. Miten oppimateriaali vastaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoite- ja sisältönormeihin?
Lisäksi tutkija itse määritteli seuraavan oman tutkimustehtävän. Tutkimustehtävän kohteeksi oli valittu yksilöllistettyyn opetukseen tarkoitetut Tuhattaituri (Otava) ja Laskutaito (WSOY) kirjasarjojen oppilaan kirjat. Tutkimustehtävänä oli
4. Millaisia yksilöllistettyyn matematiikan opetukseen tarkoitettujen oppikirjojen harjoitustehtävät ovat?
4.1 Mitä perusopetuksen opetussuunnitelman sisältönormeja kirjoissa on huomioitu?
Tutkimuksessa yhdistyivät kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Molempien menetelmien hyödyntäminen mahdollisti aineiston kokonaisvaltaisen arvioinnin. Kirjasarjoja tutkittiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin, tehtävien kvantifiointia apuna käyttäen.
Tutkimuksessa selvisi, että kirjasarjojen tehtävissä tähdätään pääasiallisesti proseduraaliseen sujuvuuteen, proseduraalisen tiedon hallintaan. Tehtävät olivat pääasiallisesti kognitiiviselta vaativuudeltaan laskennallisia perustaitoja harjoittavia tehtäviä. Tutkittujen kirjasarjojen välillä ei ollut suuria eroja. Tulokset osoittivat, että Tuhattaituri kirjasarjan tehtävät sisälsivät kuitenkin eniten helppoja laskennallista sujuvuutta harjoittavia tehtäviä. Matikkamatka kirjasarjassa oli määrällisesti eniten tuntitehtäviä aukeamaa kohden. Laskutaito kirjasarjan lisätehtävissä oli eniten painotettu korkeampien kognitiivisten tasojen harjoittamista sekä mukautuvan päättelyn että strategisen kompetenssin kehittymistä.
Kokonaisuudessaan kaikkien kirjasarjojen oppimateriaali noudatti perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoite- ja sisältönormeja, mutta yksistään oppilaan kirjan tekeminen ei vastaa kaikkiin opetussuunnitelman tavoitteisiin. Yksilöllistettyyn opetukseen tarkoitetut oppilaan kirjat painottivat keskeisten käsitteiden oppimista ja perustavanlaatuisten proseduurien harjoittamista. Nämä kirjat poikkesivat toisistaan niin sisällöiltään kuin tavoitteiltaan.
Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että oppilaan matemaattisen osaamisen ja ajattelun monipuolinen kehittäminen on opettajan asenteista ja menetelmistä riippuvaista. Ainoastaan oppilaan kirjojen tehtävien tekemisellä saavutetaan laskennallisen sujuvuutta, mutta ei vahvoja ongelmanratkaisun, päättelyn ja soveltamisen taitoja. Kirjasarjojen opettajan oppaissa on paljon laadukkaita ja monipuolisia tehtäviä, niiden hyödyntäminen oppimisessa on opettajasta riippuvaista.
Avainsanat: oppimateriaali, matematiikan oppiminen, alkuopetus, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet