Kädentaitojen opettaminen verkon välityksellä
VOUTILAINEN, MATTI (2007)
VOUTILAINEN, MATTI
2007
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16930
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16930
Tiivistelmä
Lähes kaikissa töissä ja tehtävissä ihminen tarvitsee käsiä; ilman ihmisen käden monikäyttöisyyttä ei olisi syntynyt ainakaan tämäntapaista kulttuuria, jossa elämme. Kädentaidon määrittely käsitteenä ei ole helppoa. Taidolla käsitetään yleensä vain asian motorista osuutta, mutta kädentaidon ammatit ja työt ovat paljon muutakin, vaikka näkyvä asia ovat käsien liikkeet. Kädentaitojen takana oleva hiljainen tieto on perinteisesti opittu käytännön ja kokemuksen kautta. Verkko-opetus edustaa aivan erilaista oppimis- ja opetusmenetelmää. Siinä tulee opettaja ja oppilaan väliin tekninen väline, jonka pitäisi auttaa ja nopeuttaa oppimista. Verkko-opetuksen myötä on kehittynyt uusia pedagogisia menetelmiä ja käsitteitä, jotka ovat hyödyttäneet perinteistäkin opetusta. Tässä yhteydessä tehdyn kyselyn mukaan ammattioppilaitosten puualan opettajat käyttävät verkko-opetusta taitojen opettamisessa huomattavan runsaasti. Opettajien kokemukset verkko-opiskelun hyödyistä ovat pääosin myönteisiä. Toisaalta suurin osa opettajista ei usko, että verkko-opiskelu lisäisi opiskelijan omatoimisuutta.
Tässä yhteydessä tehty pienimuotoinen verkko-opetuskokeilu osoitti, että rajatulla kädentaidon alueella voidaan päästä jotakuinkin samanlaisiin oppimistuloksiin kuin perinteisellä menetelmällä. Tämä siitä huolimatta, että käytetty materiaali ei toiminut parhaalla mahdollisella tavalla, eikä opiskelijoiden motivaatio verkko-opiskeluun ollut kovin hyvä. Seuraava tutkimuksen aihe voisi olla alue, jossa motoriikan hallinta olisi vaikeampaa kuin tässä harjoituksessa. Puusepäntöissä tällainen kohde voisi olla pienten liitosten valmistus.
Avainsanat ja -sanonnat: Oppiminen, taito, tieto, oppimiskäsitys, oppimisympäristö, verkko-opetus, tietokoneavusteinen opetus, hiljainen tieto, pedagogiikka, ammatti, osaaminen, taide, kokemus, intuitio
Tässä yhteydessä tehty pienimuotoinen verkko-opetuskokeilu osoitti, että rajatulla kädentaidon alueella voidaan päästä jotakuinkin samanlaisiin oppimistuloksiin kuin perinteisellä menetelmällä. Tämä siitä huolimatta, että käytetty materiaali ei toiminut parhaalla mahdollisella tavalla, eikä opiskelijoiden motivaatio verkko-opiskeluun ollut kovin hyvä. Seuraava tutkimuksen aihe voisi olla alue, jossa motoriikan hallinta olisi vaikeampaa kuin tässä harjoituksessa. Puusepäntöissä tällainen kohde voisi olla pienten liitosten valmistus.
Avainsanat ja -sanonnat: Oppiminen, taito, tieto, oppimiskäsitys, oppimisympäristö, verkko-opetus, tietokoneavusteinen opetus, hiljainen tieto, pedagogiikka, ammatti, osaaminen, taide, kokemus, intuitio