Kuntoutustyössä tarvittava osaaminen : Toimintatutkimus osaamisen kartoittamisesta osana työyhteisön työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämistä
SIMOLA, MARITA (2007)
SIMOLA, MARITA
2007
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16919
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16919
Tiivistelmä
Tämä tutkimus liittyi työyhteisön kehittämisprosessiin, joka oli osa kuntoutuskeskuksen työhyvinvoinnin suunnitelmaa ja laadun kehittämisohjelmaa. Kuntoutuskeskuksen työhyvinvoinnin suunnitelmaan sisältyy osaaminen kehittäminen, jonka tavoite on yhdistää kehityskeskustelut osaksi osaamisen kehittämistä. Lisäksi laadun kehittämisohjelma sisältää suunnitelman kuntoutustyön osaamistarpeen määrittelystä ja kehittymissuunnitelmien laatimisesta.
Tutkimusaineisto koottiin lähes vuoden mittaisen kehittämistoiminnan aikana. Tutkimustehtävänä oli arvioida ja analysoida kuntoutustyössä tarvittavan osaamisen kartoitusprosessia ja kuntoutustyössä tarvittavaa osaamista. Kehittämistyön tulosten arvioinnissa ja analysoinnissa hyödynnettiin työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen teorioita. Tutkimustyön yhtenä menetelmänä oli osallistava havainnointi, jonka avulla kuvattiin kehittämisprosessin eri vaiheet ja tehtiin tulkintaa osaamisen tunnistamisprosessista. Yhtenä tutkimustuloksena oli kehittämistyön prosessin kuvauksen kautta syntynyt osaamisen kartoituksen kehittämissykli.
Tutkimustyö pohjautuu sosiokonstruktiiviseen oppimiskäsitykseen, jossa tiedon ajatellaan muodostuvan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Kehittämistyö sisälsi ryhmätöitä, joiden aikana sanallistettiin kuntoutustyössä tarvittavaa osaamista ja sitä kuvattiin kuntoutustyön osaamistarpeina. Osaamistarpeiden analysoinnin tuloksena syntyi osaamiskartta ja joukko toiminnan ja osaamisen kehittämisideoita.
Tutkimustuloksia hyödynnettiin henkilökohtaisissa kehityskeskusteluissa ja työyhteisön kehittämispäivien sisällön suunnittelussa. Työyhteisön kehittämispäivien ryhmätöiden analysoinnin tuloksena syntyi kuvaus kuntoutustyön moniammatillisuudesta. Tulevaisuudessa osaamisen kartoitusprosessin ja kuntoutustyön osaamistarpeen analysoinnin tuloksia hyödynnetään kuntoutuskeskuksen osaamisen kehittämisessä.
Hakusanat: asiantuntijan osaaminen, kuntoutustyö, osaamisen kartoittaminen, osaamisen kehittäminen, työhyvinvointi, työyhteisön kehittäminen
Tutkimusaineisto koottiin lähes vuoden mittaisen kehittämistoiminnan aikana. Tutkimustehtävänä oli arvioida ja analysoida kuntoutustyössä tarvittavan osaamisen kartoitusprosessia ja kuntoutustyössä tarvittavaa osaamista. Kehittämistyön tulosten arvioinnissa ja analysoinnissa hyödynnettiin työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen teorioita. Tutkimustyön yhtenä menetelmänä oli osallistava havainnointi, jonka avulla kuvattiin kehittämisprosessin eri vaiheet ja tehtiin tulkintaa osaamisen tunnistamisprosessista. Yhtenä tutkimustuloksena oli kehittämistyön prosessin kuvauksen kautta syntynyt osaamisen kartoituksen kehittämissykli.
Tutkimustyö pohjautuu sosiokonstruktiiviseen oppimiskäsitykseen, jossa tiedon ajatellaan muodostuvan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Kehittämistyö sisälsi ryhmätöitä, joiden aikana sanallistettiin kuntoutustyössä tarvittavaa osaamista ja sitä kuvattiin kuntoutustyön osaamistarpeina. Osaamistarpeiden analysoinnin tuloksena syntyi osaamiskartta ja joukko toiminnan ja osaamisen kehittämisideoita.
Tutkimustuloksia hyödynnettiin henkilökohtaisissa kehityskeskusteluissa ja työyhteisön kehittämispäivien sisällön suunnittelussa. Työyhteisön kehittämispäivien ryhmätöiden analysoinnin tuloksena syntyi kuvaus kuntoutustyön moniammatillisuudesta. Tulevaisuudessa osaamisen kartoitusprosessin ja kuntoutustyön osaamistarpeen analysoinnin tuloksia hyödynnetään kuntoutuskeskuksen osaamisen kehittämisessä.
Hakusanat: asiantuntijan osaaminen, kuntoutustyö, osaamisen kartoittaminen, osaamisen kehittäminen, työhyvinvointi, työyhteisön kehittäminen