Karjalasta kajahtaa - kuuleeko kukaan? Havaintoja sanomalehti Karjalaisen toimituksen ja lukijoiden välisestä vuorovaikutuksesta
SAUKKONEN, KATRI (2007)
SAUKKONEN, KATRI
2007
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16916
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16916
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkastelee Pohjois-Karjalan maakuntalehden Karjalaisen toimituksen ja lukijoiden välistä vuorovaikutusta. Tavoitteena on hahmottaa vuorovaikutuksen merkitystä ja toteutumista osana toimituksen päivittäisiä työskentelytapoja.
Lähestyn aihetta pohtimalla joukkoviestinnän ja yhteiskunnan suhdetta etenkin sanomalehden näkökulmasta. Demokraattinen yhteiskunta rakentuu moniäänisen ja vapaan julkisen keskustelun kautta. Joukkoviestimet mahdollistavat tuon keskustelun tarjoamalla sille tilan. Toimittajien ja lukijoiden välinen vuorovaikutus vahvistaa keskustelua ja sen moniäänisyyttä. Etenkin maakuntalehtien ylläpitämälle paikalliselle keskustelulle ja sen jatkuvuudelle vuorovaikutuksella on suuri merkitys.
Tutkimusaineisto on kerätty toukokuussa 2006 havainnointimenetelmän avulla. Aineisto koostuu toimituksen palavereissa, jutuntekotilanteissa sekä toimituksen tiloissa tehdyistä havainnoista. Lisäksi haastattelin viittä avainhenkilöä, joilla on erityinen rooli toimituksen ja lukijoiden välisen vuorovaikutuksen rakentumisessa. Havainnointijakson aikana seurasin myös intensiivisesti lehteä, etenkin sen yleisönosastoja.
Tutkimustulosten analyysi osoittaa, että Karjalaisen toimituksen ja lukijoiden välinen vuorovaikutus on päivittäistä, mutta melko yksipuolista. Vuorovaikutus tapahtuu pitkälti toimituksen ohjaamana. Lukijoiden ääntä tuodaan esille, mutta ei juuri rinnakkain viranomaisten äänen kanssa. Lukijoita ei osallisteta lehdessä käytyihin keskusteluihin muutoin kuin yleisönosastoilla. Vuorovaikutus nähdään toimituksessa kuitenkin tärkeänä, ja siihen halutaan panostaa jatkossa enemmän. Tämän tutkimuksen kautta esiin nousseita kehitysideoita tullaan myöhemmin toteuttamaan toimituksessa.
Asiasanat: julkinen keskustelu, sanomalehti, toimittaja, lukija, vuorovaikutus, maakuntalehti
Lähestyn aihetta pohtimalla joukkoviestinnän ja yhteiskunnan suhdetta etenkin sanomalehden näkökulmasta. Demokraattinen yhteiskunta rakentuu moniäänisen ja vapaan julkisen keskustelun kautta. Joukkoviestimet mahdollistavat tuon keskustelun tarjoamalla sille tilan. Toimittajien ja lukijoiden välinen vuorovaikutus vahvistaa keskustelua ja sen moniäänisyyttä. Etenkin maakuntalehtien ylläpitämälle paikalliselle keskustelulle ja sen jatkuvuudelle vuorovaikutuksella on suuri merkitys.
Tutkimusaineisto on kerätty toukokuussa 2006 havainnointimenetelmän avulla. Aineisto koostuu toimituksen palavereissa, jutuntekotilanteissa sekä toimituksen tiloissa tehdyistä havainnoista. Lisäksi haastattelin viittä avainhenkilöä, joilla on erityinen rooli toimituksen ja lukijoiden välisen vuorovaikutuksen rakentumisessa. Havainnointijakson aikana seurasin myös intensiivisesti lehteä, etenkin sen yleisönosastoja.
Tutkimustulosten analyysi osoittaa, että Karjalaisen toimituksen ja lukijoiden välinen vuorovaikutus on päivittäistä, mutta melko yksipuolista. Vuorovaikutus tapahtuu pitkälti toimituksen ohjaamana. Lukijoiden ääntä tuodaan esille, mutta ei juuri rinnakkain viranomaisten äänen kanssa. Lukijoita ei osallisteta lehdessä käytyihin keskusteluihin muutoin kuin yleisönosastoilla. Vuorovaikutus nähdään toimituksessa kuitenkin tärkeänä, ja siihen halutaan panostaa jatkossa enemmän. Tämän tutkimuksen kautta esiin nousseita kehitysideoita tullaan myöhemmin toteuttamaan toimituksessa.
Asiasanat: julkinen keskustelu, sanomalehti, toimittaja, lukija, vuorovaikutus, maakuntalehti