Intertekstuaalisuus, rock-musikin retro-ilmiö ja muuttuva menneisyys
NISSINEN, SAMI (2007)
NISSINEN, SAMI
2007
Etnomusikologia - Ethnomusicology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16902
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16902
Tiivistelmä
Tarkastelen gradussani menneisyyden populaarimusiikkityyleihin kohdistuvien intertekstuaalisten viittausten tuottamista, ja niiden saamia merkityksiä tämän päivän suomalaisessa rock-musiikissa. Tutkielman lähtökohtana on havainto siitä, että populaarimusiikissa viittaustekniikat ovat yleistyneet. Tarkoituksena on selvittää kahden esimerkkitapauksen kautta sitä, miten tätä ilmiötä voidaan ymmärtää ja tulkita, ja kuinka tämä mediassa retroksi kutsuttu ilmiö on selitettävissä laajemmista nykykulttuurin tendensseistä käsin.
Tutkielmani analyysi koostuu kahdesta osasta. Diskurssianalyyttisessa osuudessa tarkastelen musiikkimediassa viittauksille annettuja merkityksiä ja pohdin sitä, minkälainen kuva menneisyydestä kulloisessakin kontekstissa muodostetaan. Uutuutta ja hetkellisyyttä painottavassa rock-kulttuurissa viittaamiseen liittyy väistämättä pohdintaa modernistisen kehitysajattelun ja taantumuksellisen konservatismin välisistä suhteista. Rock-kultturissa on perinteisesti arvostettu tekijän originaalisuutta ja autenttisuutta, mistä syystä käsittelen myös sitä, millä tavalla tekijyyden merkitys muuttuu tilanteissa, joissa tekstien ymmärretään lähtökohtaisesti perustuvan viittauksien tekemiselle.
Musiikkianalyysissa lähtökohtana on ajatus intertekstuaalisuudesta. Koska musiikki on tekijänoikeuslailla suojattua, ei tyylien kierrättäminen voi perustua sävelmateriaalin suoralle lainaamiselle tai varkauksille. Tästä syystä tarkastelen artistien tekemiä viittauksia musiikin tyylin ja saundin näkökulmasta, joille ei voida määrittää samalla tavalla tekijänoikeuksia. Tyylien tarkastelussa keskeiseksi teemaksi nousee muutos: mikä on eri ajanjaksoille ominaisten tyylien perintö tulevaisuuden tyyleille, ja millä perusteella jokin viittaus tunnistetaan vanhanaikaiseksi ja ”ei-moderniksi”? Tutkielmassa esitän, että muutoksessa keskeinen syy on yleistyneellä teknologialla, joka on muuttanut musiikin tekemisen käytäntöjä ja siihen liittyviä asenteita. Tutkielman lopussa pohdin sitä, miten modernille ominaista kehitysajattelua voidaan tulkita populaarimusiikin kontekstissa. Kehittyykö musiikki, ja jos näin ajatellaan, mitkä ovat tällöin kehityksen kriteerit?
Asiasanat: rock-musiikki, populaarimusiikki, moderni, postmoderni, tyyli, teknologia, tekijyys, autenttisuus, intertekstuaalisuus, diskurssianalyysi
Tutkielmani analyysi koostuu kahdesta osasta. Diskurssianalyyttisessa osuudessa tarkastelen musiikkimediassa viittauksille annettuja merkityksiä ja pohdin sitä, minkälainen kuva menneisyydestä kulloisessakin kontekstissa muodostetaan. Uutuutta ja hetkellisyyttä painottavassa rock-kulttuurissa viittaamiseen liittyy väistämättä pohdintaa modernistisen kehitysajattelun ja taantumuksellisen konservatismin välisistä suhteista. Rock-kultturissa on perinteisesti arvostettu tekijän originaalisuutta ja autenttisuutta, mistä syystä käsittelen myös sitä, millä tavalla tekijyyden merkitys muuttuu tilanteissa, joissa tekstien ymmärretään lähtökohtaisesti perustuvan viittauksien tekemiselle.
Musiikkianalyysissa lähtökohtana on ajatus intertekstuaalisuudesta. Koska musiikki on tekijänoikeuslailla suojattua, ei tyylien kierrättäminen voi perustua sävelmateriaalin suoralle lainaamiselle tai varkauksille. Tästä syystä tarkastelen artistien tekemiä viittauksia musiikin tyylin ja saundin näkökulmasta, joille ei voida määrittää samalla tavalla tekijänoikeuksia. Tyylien tarkastelussa keskeiseksi teemaksi nousee muutos: mikä on eri ajanjaksoille ominaisten tyylien perintö tulevaisuuden tyyleille, ja millä perusteella jokin viittaus tunnistetaan vanhanaikaiseksi ja ”ei-moderniksi”? Tutkielmassa esitän, että muutoksessa keskeinen syy on yleistyneellä teknologialla, joka on muuttanut musiikin tekemisen käytäntöjä ja siihen liittyviä asenteita. Tutkielman lopussa pohdin sitä, miten modernille ominaista kehitysajattelua voidaan tulkita populaarimusiikin kontekstissa. Kehittyykö musiikki, ja jos näin ajatellaan, mitkä ovat tällöin kehityksen kriteerit?
Asiasanat: rock-musiikki, populaarimusiikki, moderni, postmoderni, tyyli, teknologia, tekijyys, autenttisuus, intertekstuaalisuus, diskurssianalyysi