Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hukkuuko luokanopettaja syntaksin syövereihin? Kirjakuja ja Uusi Salainen kerho luokanopettajan apuna äidinkielen syntaksin opettamisessa

NIKULA, MARIANNE (2007)

 
Avaa tiedosto
gradu01765.pdf (292.6Kt)
Lataukset: 



NIKULA, MARIANNE
2007

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-25
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16901
Tiivistelmä
Pro gradu-tutkimuksessa selvitettiin kahden äidinkielen oppikirjan syntaktista sisältöä sekä niiden luokanopettajalle tarjoamia työkaluja äidinkielen syntaksin opettamiseen. Tutkimuksen kohteena olivat Tammen kustantama Kirjakuja 4 sekä WSOY:n kustantama Uusi Salainen kerho 4.

Suomen kielen ja kirjallisuuden oppiaine on yksi haastavimpia opetettavia aineita luokanopettajalle. Lapsen äidinkielen hallinta rakentuu jo vauva-ajasta alkaen, mutta luokanopettajalla on suuri vastuu opastaa lapset syntaksin käsitteiden ja niiden käytön hallintaan sekä oman äidinkielen yleisesti hyväksyttyyn ja oikeanlaiseen käyttöön.

Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineistona toimivat jo aiemmin mainitut äidinkielen oppikirjat. Tutkimus osoitti, että kahden eri kustantajan oppikirjat tarjoavat hyvin erilaiset ratkaisut niin ulkoasultaan kuin sisällöltään luokanopettajan käyttöön. Kirjojen sisällölliset jaottelut poikkeavat toisistaan samoin kuin harjoitustehtävät. Kirjakuja pohjautuu vankkaan kirjallisuuden käyttöön, kun taas Uudessa Salaisessa kerhossa liikutaan samojen keskushenkilöiden seurassa läpi koko kirjan. Molemmat ovat kuitenkin hyvin käyttökelpoisia kirjoja luokanopettajan äidinkielen opetuksen avuksi. Kirjasarja ei ole ratkaiseva tekijä äidinkielen opetuksen onnistumisessa.

asiasanat: luokanopettaja, äidinkieli, syntaksi, oppiminen, oppikirja
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39999]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste