Hukkuuko luokanopettaja syntaksin syövereihin? Kirjakuja ja Uusi Salainen kerho luokanopettajan apuna äidinkielen syntaksin opettamisessa
NIKULA, MARIANNE (2007)
NIKULA, MARIANNE
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16901
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16901
Tiivistelmä
Pro gradu-tutkimuksessa selvitettiin kahden äidinkielen oppikirjan syntaktista sisältöä sekä niiden luokanopettajalle tarjoamia työkaluja äidinkielen syntaksin opettamiseen. Tutkimuksen kohteena olivat Tammen kustantama Kirjakuja 4 sekä WSOY:n kustantama Uusi Salainen kerho 4.
Suomen kielen ja kirjallisuuden oppiaine on yksi haastavimpia opetettavia aineita luokanopettajalle. Lapsen äidinkielen hallinta rakentuu jo vauva-ajasta alkaen, mutta luokanopettajalla on suuri vastuu opastaa lapset syntaksin käsitteiden ja niiden käytön hallintaan sekä oman äidinkielen yleisesti hyväksyttyyn ja oikeanlaiseen käyttöön.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineistona toimivat jo aiemmin mainitut äidinkielen oppikirjat. Tutkimus osoitti, että kahden eri kustantajan oppikirjat tarjoavat hyvin erilaiset ratkaisut niin ulkoasultaan kuin sisällöltään luokanopettajan käyttöön. Kirjojen sisällölliset jaottelut poikkeavat toisistaan samoin kuin harjoitustehtävät. Kirjakuja pohjautuu vankkaan kirjallisuuden käyttöön, kun taas Uudessa Salaisessa kerhossa liikutaan samojen keskushenkilöiden seurassa läpi koko kirjan. Molemmat ovat kuitenkin hyvin käyttökelpoisia kirjoja luokanopettajan äidinkielen opetuksen avuksi. Kirjasarja ei ole ratkaiseva tekijä äidinkielen opetuksen onnistumisessa.
asiasanat: luokanopettaja, äidinkieli, syntaksi, oppiminen, oppikirja
Suomen kielen ja kirjallisuuden oppiaine on yksi haastavimpia opetettavia aineita luokanopettajalle. Lapsen äidinkielen hallinta rakentuu jo vauva-ajasta alkaen, mutta luokanopettajalla on suuri vastuu opastaa lapset syntaksin käsitteiden ja niiden käytön hallintaan sekä oman äidinkielen yleisesti hyväksyttyyn ja oikeanlaiseen käyttöön.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineistona toimivat jo aiemmin mainitut äidinkielen oppikirjat. Tutkimus osoitti, että kahden eri kustantajan oppikirjat tarjoavat hyvin erilaiset ratkaisut niin ulkoasultaan kuin sisällöltään luokanopettajan käyttöön. Kirjojen sisällölliset jaottelut poikkeavat toisistaan samoin kuin harjoitustehtävät. Kirjakuja pohjautuu vankkaan kirjallisuuden käyttöön, kun taas Uudessa Salaisessa kerhossa liikutaan samojen keskushenkilöiden seurassa läpi koko kirjan. Molemmat ovat kuitenkin hyvin käyttökelpoisia kirjoja luokanopettajan äidinkielen opetuksen avuksi. Kirjasarja ei ole ratkaiseva tekijä äidinkielen opetuksen onnistumisessa.
asiasanat: luokanopettaja, äidinkieli, syntaksi, oppiminen, oppikirja