Työtä ja elämää varten - oppimiskokemuksia avoimen yliopiston aikuiskasvatuksen monimuoto-aineopinnoista
RAUMANNI., PÄIVI; MIKKOLA, ANNA-MARIA (2007)
RAUMANNI., PÄIVI
MIKKOLA, ANNA-MARIA
2007
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16892
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16892
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ja arvioida aikuisopiskelijoiden oppimiskokemuksia avoimen yliopiston aikuiskasvatuksen monimuotoaineopinnoista Tampereella. Lähtökohtana oli selvittää miten opiskelijan kokemustausta, ammattiala ja ikä osaltaan vaikuttavat oppimiskokemuksiin ja miten ne ohjaavat opiskelijan asennoitumista opiskeluun. Pyrimme pohtimaan mistä yksilölliset erot johtuvat ja miten koulutusta voitaisiin jatkossa kehittää.
Tutkimuksen aineisto koostuu teemahaastatteluista, joihin osallistui kymmenen henkilöä. Haastateltavat olivat iältään 25-57 vuotiaita, joista seitsemän oli naista ja kolme miestä. Tutkimuksen teoreettisena taustoittajana oli konstruktivistinen paradigma, joka ohjasi haastatteluiden jaottelua teema-alueisiin. Tarkoituksena oli nostaa opiskelijan ääni haastatteluiden kautta esiin joten opetusta organisoivat tahot on tietoisesti jätetty tutkimuksen ulkopuolelle.
Haastatteluista löytyi kolme eri tavoin opiskeluun asennoituvaa opiskelijatyyppiä: asiakeskeinen, itsenäinen ja vuorovaikutuskeskeinen. He painottivat eri osa-alueiden merkitystä opiskelussaan ja toisten haastatteluissa painottui erityisesti lähiopetuksen tärkeys, kun taas toiset olivat voimakkaammin itsenäiseen opiskeluun suuntautuneita. Suurin osa haastateltavista kuitenkin painotti vuorovaikutuksen tärkeyttä opinnoissa. Katsomme näiden seikkojen olevan merkityksellisiä suunniteltaessa ja kehitettäessä nimenomaan monimuoto-opetusta aineopintotasolla eteenpäin.
Avainsanat: avoin yliopisto, elinikäinen oppiminen, konstruktivismi, itseohjautuvuus, oppimiskokemukset
Tutkimuksen aineisto koostuu teemahaastatteluista, joihin osallistui kymmenen henkilöä. Haastateltavat olivat iältään 25-57 vuotiaita, joista seitsemän oli naista ja kolme miestä. Tutkimuksen teoreettisena taustoittajana oli konstruktivistinen paradigma, joka ohjasi haastatteluiden jaottelua teema-alueisiin. Tarkoituksena oli nostaa opiskelijan ääni haastatteluiden kautta esiin joten opetusta organisoivat tahot on tietoisesti jätetty tutkimuksen ulkopuolelle.
Haastatteluista löytyi kolme eri tavoin opiskeluun asennoituvaa opiskelijatyyppiä: asiakeskeinen, itsenäinen ja vuorovaikutuskeskeinen. He painottivat eri osa-alueiden merkitystä opiskelussaan ja toisten haastatteluissa painottui erityisesti lähiopetuksen tärkeys, kun taas toiset olivat voimakkaammin itsenäiseen opiskeluun suuntautuneita. Suurin osa haastateltavista kuitenkin painotti vuorovaikutuksen tärkeyttä opinnoissa. Katsomme näiden seikkojen olevan merkityksellisiä suunniteltaessa ja kehitettäessä nimenomaan monimuoto-opetusta aineopintotasolla eteenpäin.
Avainsanat: avoin yliopisto, elinikäinen oppiminen, konstruktivismi, itseohjautuvuus, oppimiskokemukset