OPISKELIJAOHJAUKSEN KEHITTÄMINEN RÖNTGENOSASTOILLA MENTOROINTIKOULUTUKSEN AVULLA - Koulutukseen osallistuneiden röntgenhoitajien kokemuksia saamastaan koulutuksesta
TOLONEN, KATI (2007)
TOLONEN, KATI
2007
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16855
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16855
Tiivistelmä
Lahden alueella järjestettiin ammattikorkeakoulussa 15 opintoviikon laajuinen mentorointikoulutus alueen röntgenhoitajille lisääntyvän opiskelijaohjauksen ja työssä jaksamisen tueksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mentorointikoulutuksessa olleiden röntgenhoitajien (n=15) kokemuksia saamastaan koulutuksesta, opiskelijaohjaukseen ja mentorointiin liittyen. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu ja saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Positiiviset ja negatiiviset kokemukset mentorointikoulutuksesta muodostivat yhteensä seitsemän pääluokkaa, joita olivat: positiivisia muutoksia aikaisempaan, positiiviset kokemukset sisällöstä, positiiviset kokemukset koulutuksessa käytetyistä opetusmenetelmistä, positiiviset kokemukset muista koulutukseen liittyvistä asioista, sisällössä kehitettäviä asioita, negatiiviset kokemukset koulutuksessa käytetyistä opetusmenetelmistä sekä muita koulutuksessa kehitettäviä asioita. Opiskelijaohjauksen ja mentoroinnin kehittämisen kannalta keskeisimpinä tuloksina koulutuksen koettiin tuoneen kognitiivisia, toiminnallisia, sosiaalisia ja työssä jaksamista edistäviä muutoksia sekä lisänneen ohjaukseen liittyviä tietoja ja taitoja. Ensisijaisina kehittämisehdotuksina koulutuksen ajallista kestoa toivottiin lyhennettävän ja lisäksi mentoroitavien opiskelijoiden sekä ammattialan opettajan roolia koulutuksessa lisättävän.
Mentorointikoulutuksesta saatuja kokemuksia verrattiin myös aikaisemmista opiskelijaohjaukseen liittyvistä tutkimuksista koottuihin opiskelijaohjauksen ongelmakohtiin. Vertailu osoitti mentorointikoulutuksen toimineen ohjaajakoulutuksena hyvin, koska sillä oli ollut selviä vaikutuksia mm. ohjaajasta johtuvien ongelmakohtien poistamisessa. Koulutuksesta oli lisäksi saatu tukea myös muiden ohjaukseen liittyvien ongelmakohtien tiedostamiseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli mahdollisimman kattavasti tutkia mentorointikoulutukseen osallistuneiden röntgenhoitajien kokemuksia ja tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää jo olemassa olevaa ohjaajakoulutuskäytäntöä. Positiiviset kokemukset ja kehittämisehdotukset huomioiden tulevat koulutukset saadaan vastaamaan hyvin ohjaajien toiveita ja tarpeita, mutta samalla tuetaan omaa ammatillisuutta ja käytännön työssä tarvittavia ohjausvalmiuksia parhaiten kehittäviä koulutuksia.
Avainsanat:
Opiskelijaohjaus, mentorointi, ohjaajakoulutus, mentorointikoulutus, ohjaus
Positiiviset ja negatiiviset kokemukset mentorointikoulutuksesta muodostivat yhteensä seitsemän pääluokkaa, joita olivat: positiivisia muutoksia aikaisempaan, positiiviset kokemukset sisällöstä, positiiviset kokemukset koulutuksessa käytetyistä opetusmenetelmistä, positiiviset kokemukset muista koulutukseen liittyvistä asioista, sisällössä kehitettäviä asioita, negatiiviset kokemukset koulutuksessa käytetyistä opetusmenetelmistä sekä muita koulutuksessa kehitettäviä asioita. Opiskelijaohjauksen ja mentoroinnin kehittämisen kannalta keskeisimpinä tuloksina koulutuksen koettiin tuoneen kognitiivisia, toiminnallisia, sosiaalisia ja työssä jaksamista edistäviä muutoksia sekä lisänneen ohjaukseen liittyviä tietoja ja taitoja. Ensisijaisina kehittämisehdotuksina koulutuksen ajallista kestoa toivottiin lyhennettävän ja lisäksi mentoroitavien opiskelijoiden sekä ammattialan opettajan roolia koulutuksessa lisättävän.
Mentorointikoulutuksesta saatuja kokemuksia verrattiin myös aikaisemmista opiskelijaohjaukseen liittyvistä tutkimuksista koottuihin opiskelijaohjauksen ongelmakohtiin. Vertailu osoitti mentorointikoulutuksen toimineen ohjaajakoulutuksena hyvin, koska sillä oli ollut selviä vaikutuksia mm. ohjaajasta johtuvien ongelmakohtien poistamisessa. Koulutuksesta oli lisäksi saatu tukea myös muiden ohjaukseen liittyvien ongelmakohtien tiedostamiseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli mahdollisimman kattavasti tutkia mentorointikoulutukseen osallistuneiden röntgenhoitajien kokemuksia ja tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää jo olemassa olevaa ohjaajakoulutuskäytäntöä. Positiiviset kokemukset ja kehittämisehdotukset huomioiden tulevat koulutukset saadaan vastaamaan hyvin ohjaajien toiveita ja tarpeita, mutta samalla tuetaan omaa ammatillisuutta ja käytännön työssä tarvittavia ohjausvalmiuksia parhaiten kehittäviä koulutuksia.
Avainsanat:
Opiskelijaohjaus, mentorointi, ohjaajakoulutus, mentorointikoulutus, ohjaus