Tampereen kaupungin päivähoidon ja perusopetuksen tilaaja-tuottaja-mallipilotti poliittisen päätöksenteon näkökulmasta
TIRRONEN, ANNIINA (2007)
TIRRONEN, ANNIINA
2007
Hallintotiede - Administrative Science
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16854
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16854
Tiivistelmä
Tutkielman kohteena on Tampereen kaupungin päivähoidon ja perusopetuksen tilaaja-tuottaja-mallipilotti, jota taustoitetaan New Public Management -suuntauksen ja tilaaja-tuottaja-ajattelun viitekehyksillä. Tutkielmassa tarkastellaan etenkin päivähoidon ja perusopetuksen pilotin tilaajalautakunnan ja tuotantojohtokunnan välisiä suhteita. Tutkielmassa käsitellään myös koko Tampereen kaupungin toimintamallin uudistusta, mikä auttaa ymmärtämään päivähoidon ja perusopetuksen tilaajatuottaja-mallipilotin toimintaympäristöä. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa arviointitietoa pilotin toiminnasta poliittisen päätöksenteon näkökulmasta. Arviointitietoa hyödynnetään toimintamallin uudistamistyössä.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla viranhaltijoilta ja luottamushenkilöiltä, jotka olivat kytköksissä Tampereen kaupungin päivähoidon ja perusopetuksen pilottiin. Suurin osa haastateltavista oli mukana pilotissa toimijoina, pienempi osa oli toiminut mukana kokeilun suunnittelussa. Haastatteluja tehtiin yhteensä 14. Haastattelut suoritettiin teemahaastattelurungon pohjalta.
Tampereen kaupungin tilaajatuottaja-mallipilotti voidaan nähdä hyvin merkityksellisenä kokeiluna, sillä siinä tilaajatuottaja-ajattelua sovellettiin hyvinvointipalveluihin, mistä Suomen kuntasektorilla ei ole paljoakaan kokemusta. Kun kuntaorganisaatio jaetaan kahtia, muuttuvat luottamushenkilöiden roolit perinteiseen lautakuntatyöskentelyyn verrattuna, mikä aiheuttaa sekä virkamiesten että luottamushenkilöiden keskuudessa uuden tilanteen.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että päivähoidon ja perusopetuksen pilotissa tilaajan ja tuottajan roolien hahmottuminen oli erityisen haasteellista, sillä aiemmin lautakunnan alaisuuteen kuuluneet asiat on mallissa jaettu tilaajan ja tuottajan kesken. Pilotissa lautakunta halusi päästä päättämään myös operatiivisista asioista ja johtokunta poliittisista linjauksista. Samoin voidaan esittää johtopäätös siitä, että tilaajan ja tuottajan yhteistyö on tilaajatuottaja-mallin toimivuuden kannalta erittäin tärkeää ja merkittävää on myös yhteistyö kolmannen osapuolen eli konsernihallinnon kanssa. Jos nämä toimijat eriytyvät liikaa eivätkä yhteydet sujuvasti toimi, erityisesti kaupunkiorganisaation kehittäminen uhkaa jäädä heikkoon asemaan.
Avainsanat: Tilaajatuottaja-malli, New Public Management, poliittinen päätöksenteko, poliittinen ohjaus, päivähoidon ja perusopetuksen pilotti, apulaispormestari
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla viranhaltijoilta ja luottamushenkilöiltä, jotka olivat kytköksissä Tampereen kaupungin päivähoidon ja perusopetuksen pilottiin. Suurin osa haastateltavista oli mukana pilotissa toimijoina, pienempi osa oli toiminut mukana kokeilun suunnittelussa. Haastatteluja tehtiin yhteensä 14. Haastattelut suoritettiin teemahaastattelurungon pohjalta.
Tampereen kaupungin tilaajatuottaja-mallipilotti voidaan nähdä hyvin merkityksellisenä kokeiluna, sillä siinä tilaajatuottaja-ajattelua sovellettiin hyvinvointipalveluihin, mistä Suomen kuntasektorilla ei ole paljoakaan kokemusta. Kun kuntaorganisaatio jaetaan kahtia, muuttuvat luottamushenkilöiden roolit perinteiseen lautakuntatyöskentelyyn verrattuna, mikä aiheuttaa sekä virkamiesten että luottamushenkilöiden keskuudessa uuden tilanteen.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että päivähoidon ja perusopetuksen pilotissa tilaajan ja tuottajan roolien hahmottuminen oli erityisen haasteellista, sillä aiemmin lautakunnan alaisuuteen kuuluneet asiat on mallissa jaettu tilaajan ja tuottajan kesken. Pilotissa lautakunta halusi päästä päättämään myös operatiivisista asioista ja johtokunta poliittisista linjauksista. Samoin voidaan esittää johtopäätös siitä, että tilaajan ja tuottajan yhteistyö on tilaajatuottaja-mallin toimivuuden kannalta erittäin tärkeää ja merkittävää on myös yhteistyö kolmannen osapuolen eli konsernihallinnon kanssa. Jos nämä toimijat eriytyvät liikaa eivätkä yhteydet sujuvasti toimi, erityisesti kaupunkiorganisaation kehittäminen uhkaa jäädä heikkoon asemaan.
Avainsanat: Tilaajatuottaja-malli, New Public Management, poliittinen päätöksenteko, poliittinen ohjaus, päivähoidon ja perusopetuksen pilotti, apulaispormestari