Konstruktivistisen oppimiskäsityksen toteutuminen partiotoiminnassa
PIENSOHO, EMMI (2007)
PIENSOHO, EMMI
2007
Opettajankoulutuksen pätevöitymisohjelma - Supplementary Teacher Education Program
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16845
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16845
Tiivistelmä
Tein tutkimukseni partiolippukunta Ryttylän Eräveikoista. Halusin selvittää millä tavalla partiossa opitaan uusia asioita. Muotoilin päätavoitteeni tutkimukseni kannalta seuraavasti: Miten vuorovaikutus ja konstruktivistinen oppimiskäsitys partiotoiminnassa ilmenevät nuorten kirjoittamissa tarinoissa. Teoriapohjana käytin konstruktivismia sekä sosiokonstruktivismia, pragmatismia ja ryhmäkäyttäytymisteorioita. Toteutin tutkimukseni eläytymismenetelmällä, joka kuuluu laadulliseen tutkimusmenetelmään. Tutkimustulokset analysoin aineiston sisällön analyysillä. Tutkimusaineistoni keräsin Sisilisko- ja Jänkäpeikkovaeltajaryhmien yhdeltätoista pojalta ja tytöltä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että partiossa toiminta perustuu sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen. Ryhmässä tekemällä oppiminen ja uusien kokemusten saaminen tulivat tutkimuksessani partiotoiminnan pääteemoina esille. Kaverisuhteiden merkitys, vahva me-henki, sovussa toimiminen, ryhmään kuuluminen ja turvallisuuden tunne olivat vahvasti mukana partiotoiminnassa. Samoin onnistumisen elämykset, suvaitsevaisuus ja sovussa toimiminen olivat tärkeitä esiin tulevia asioita.
Asiasanat: konstruktivismi, yhteistoiminnallinen oppiminen, eläytymismenetelmä, ryhmätoiminta, aineiston sisällön analyysi, partiotoiminta, pragmatismi
Asiasanat: konstruktivismi, yhteistoiminnallinen oppiminen, eläytymismenetelmä, ryhmätoiminta, aineiston sisällön analyysi, partiotoiminta, pragmatismi