Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konstruktivistisen oppimiskäsityksen toteutuminen partiotoiminnassa

PIENSOHO, EMMI (2007)

 
Avaa tiedosto
gradu01717.pdf (354.8Kt)
Lataukset: 



PIENSOHO, EMMI
2007

Opettajankoulutuksen pätevöitymisohjelma - Supplementary Teacher Education Program
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16845
Tiivistelmä
Tein tutkimukseni partiolippukunta Ryttylän Eräveikoista. Halusin selvittää millä tavalla partiossa opitaan uusia asioita. Muotoilin päätavoitteeni tutkimukseni kannalta seuraavasti: Miten vuorovaikutus ja konstruktivistinen oppimiskäsitys partiotoiminnassa ilmenevät nuorten kirjoittamissa tarinoissa. Teoriapohjana käytin konstruktivismia sekä sosiokonstruktivismia, pragmatismia ja ryhmäkäyttäytymisteorioita. Toteutin tutkimukseni eläytymismenetelmällä, joka kuuluu laadulliseen tutkimusmenetelmään. Tutkimustulokset analysoin aineiston sisällön analyysillä. Tutkimusaineistoni keräsin Sisilisko- ja Jänkäpeikko­vaeltajaryhmien yhdeltätoista pojalta ja tytöltä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että partiossa toiminta perustuu sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen. Ryhmässä tekemällä oppiminen ja uusien kokemusten saaminen tulivat tutkimuksessani partiotoiminnan pääteemoina esille. Kaverisuhteiden merkitys, vahva me-henki, sovussa toimiminen, ryhmään kuuluminen ja turvallisuuden tunne olivat vahvasti mukana partiotoiminnassa. Samoin onnistumisen elämykset, suvaitsevaisuus ja sovussa toimiminen olivat tärkeitä esiin tulevia asioita.

Asiasanat: konstruktivismi, yhteistoiminnallinen oppiminen, eläytymismenetelmä, ryhmätoiminta, aineiston sisällön analyysi, partiotoiminta, pragmatismi
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36345]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste