PSYKOPEDAGOGINEN PIENRYHMÄOHJAUS LUKIOSSA Kehittämistutkimus lukiolaisten koulutus- ja urasuunnittelun ryhmäohjauksesta
AHVENHARJU, ANNE (2011)
AHVENHARJU, ANNE
2011
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-09-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21798
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21798
Tiivistelmä
Tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa tavoitteena on ollut kehittää strukturoitua psykopedagogista pienryhmäohjausta ja soveltaa erilaisia harjoituksia abiturienttien urasuunnittelun tueksi. Tutkimustehtävänä on kuvata yksilöllisiä ja yhteisiä merkittäviä oppimiskokemuksia sekä abiturienttien urasuunnitelmien kehittymistä pienryhmäprosessin aikana. Tässä tutkimuksessa on ollut kyse myös käytäntötutkimuksesta, jossa on kehitetty ammatillista teoriaperustaa.
Tutkimus toteutettiin lukuvuonna 2003-2004 lukion opinto-ohjauksen yhteydessä. Tutkimuskohteena oli 10 abiturienteista koostuva pienryhmä, joka kokoontui kuusi kertaa. Tutkimusaineisto muodostui opiskelijoiden oppimispäiväkirjoista pienryhmäprosessin aikana ja ryhmähaastattelusta ryhmäprosessin jälkeen. Aineiston analyysissä käytin sekä aineistolähtöistä lähestymistapaa että teoriaohjaavana lähestymistapana Finkin integroidun kurssisuunnittelumallin mukaista taksonomiaa.
Psykopedagoginen pienryhmäohjausprosessi oli merkittävä oppimiskokemus. Opiskelijoiden merkitysperspektiivit laajenivat suhteessa sekä jatko-opiskelua koskevan tietoon että itsetuntemukseen. Merkittävät oppimiskokemukset olivat yksilöllisiä. Ne opiskelijat, jotka eivät pienryhmään tullessaan olleet kartoittaneet vaihtoehtoja tai pohtineet omia ominaisuuksiaan, kokivat alkusysäksen oman jatko-opintosuunnitelmansa muotoutumiseen. Pienryhmäohjauksella on mahdollista tukea lukio-opiskelijan jatko-opintosuunnitelman kehittymistä. Lukion oppimiskulttuuri on muutettavissa ainoastaan tarkastelemalla lukiokäytännöissä syntyneitä merkityksiä.
Avainsanat:lukion opinto-ohjaus, tutkimuksellinen kehittämistoiminta, strukturoitu psykopedagoginen pienryhmäohjaus, koulutus- ja urasuunnittelu, jatko-opintojen ohjaus, merkittävä oppimiskokemus
Tutkimus toteutettiin lukuvuonna 2003-2004 lukion opinto-ohjauksen yhteydessä. Tutkimuskohteena oli 10 abiturienteista koostuva pienryhmä, joka kokoontui kuusi kertaa. Tutkimusaineisto muodostui opiskelijoiden oppimispäiväkirjoista pienryhmäprosessin aikana ja ryhmähaastattelusta ryhmäprosessin jälkeen. Aineiston analyysissä käytin sekä aineistolähtöistä lähestymistapaa että teoriaohjaavana lähestymistapana Finkin integroidun kurssisuunnittelumallin mukaista taksonomiaa.
Psykopedagoginen pienryhmäohjausprosessi oli merkittävä oppimiskokemus. Opiskelijoiden merkitysperspektiivit laajenivat suhteessa sekä jatko-opiskelua koskevan tietoon että itsetuntemukseen. Merkittävät oppimiskokemukset olivat yksilöllisiä. Ne opiskelijat, jotka eivät pienryhmään tullessaan olleet kartoittaneet vaihtoehtoja tai pohtineet omia ominaisuuksiaan, kokivat alkusysäksen oman jatko-opintosuunnitelmansa muotoutumiseen. Pienryhmäohjauksella on mahdollista tukea lukio-opiskelijan jatko-opintosuunnitelman kehittymistä. Lukion oppimiskulttuuri on muutettavissa ainoastaan tarkastelemalla lukiokäytännöissä syntyneitä merkityksiä.
Avainsanat:lukion opinto-ohjaus, tutkimuksellinen kehittämistoiminta, strukturoitu psykopedagoginen pienryhmäohjaus, koulutus- ja urasuunnittelu, jatko-opintojen ohjaus, merkittävä oppimiskokemus