VASTAAMISESTA KYSYMISEEN. Sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjaus ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa
MÄKINEN, TIINA (2011)
MÄKINEN, TIINA
2011
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-09-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21795
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21795
Tiivistelmä
Pirkanmaan ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmassa otettiin käyttöön ongelmaperustainen opetussuunnitelma syksyllä 2002. Tällöin vanha oppiainejakoinen opetussuunnitelma muutettiin ongelmaperustaiseksi, jossa tieteenaloja yhdisteltiin aihekokonaisuuksien ja ongelmien vaatimalla tavalla. Hoitotyön koulutusohjelman (sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö) uuden opetussuunnitelman myötä käynnistyi Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa ammattitaitoa edistävän harjoittelun kehittämishanke. Tämä tutkimus liittyi ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauksen kehittämiseen ongelmaperustaisessa viitekehyksessä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa kuvailevaa tietoa hoitotyön opiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauksesta työpaikalla ohjaajien näkökulmasta. Tutkimustehtävänä oli kuvata ongelmaperustaisella opetussuunnitelmalla opiskelevien hoitotyön opiskelijoiden työpaikalla tapahtuvaa ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjausta.
Tutkimus oli laadullinen ja toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin vuosina 2003 ja 2004 Nokian perusturvakeskuksessa terveyskeskuksen kahdella vuodeosastolla. Aineisto koostui ohjaajien kirjoittamista päiväkirjoista sekä palautteista, joita ohjaajat kirjoittivat koulutusten yhteydessä. Ohjaajille suunnatuissa koulutuksissa käsiteltiin ongelmaperustaista oppimista ja ohjausta hoitotyön opiskelijoiden ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa. Tutkimusaineisto analysoitiin abduktiivisella analyysillä.
Tulosten mukaan sairaanhoitajien antama ohjaus opiskelijoiden ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa koostui kolmesta yläteemasta, jotka olivat ohjausprosessin käynnistyminen, sairaanhoitaja opiskelijan oppimisen tukena ja itseohjautuvuus ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauksen haasteena. Tutkimuksen aikana opiskelijan ammattitaitoa edistävää harjoittelua ohjaavat sairaanhoitajat etsivät ongelmaperustaisen oppimisen mukaisia ohjaustapoja esimerkiksi reflektion, tiedonhankinnan ja itseohjautuvuuden kehittämisen kautta.
Avainsanat: ongelmaperustainen oppiminen, ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjaus, toimintatutkimus
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa kuvailevaa tietoa hoitotyön opiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauksesta työpaikalla ohjaajien näkökulmasta. Tutkimustehtävänä oli kuvata ongelmaperustaisella opetussuunnitelmalla opiskelevien hoitotyön opiskelijoiden työpaikalla tapahtuvaa ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjausta.
Tutkimus oli laadullinen ja toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin vuosina 2003 ja 2004 Nokian perusturvakeskuksessa terveyskeskuksen kahdella vuodeosastolla. Aineisto koostui ohjaajien kirjoittamista päiväkirjoista sekä palautteista, joita ohjaajat kirjoittivat koulutusten yhteydessä. Ohjaajille suunnatuissa koulutuksissa käsiteltiin ongelmaperustaista oppimista ja ohjausta hoitotyön opiskelijoiden ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa. Tutkimusaineisto analysoitiin abduktiivisella analyysillä.
Tulosten mukaan sairaanhoitajien antama ohjaus opiskelijoiden ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa koostui kolmesta yläteemasta, jotka olivat ohjausprosessin käynnistyminen, sairaanhoitaja opiskelijan oppimisen tukena ja itseohjautuvuus ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauksen haasteena. Tutkimuksen aikana opiskelijan ammattitaitoa edistävää harjoittelua ohjaavat sairaanhoitajat etsivät ongelmaperustaisen oppimisen mukaisia ohjaustapoja esimerkiksi reflektion, tiedonhankinnan ja itseohjautuvuuden kehittämisen kautta.
Avainsanat: ongelmaperustainen oppiminen, ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjaus, toimintatutkimus